Jag behöver räkna ut eller få hjälp med att dimensionera en I balk eller H balk för en telfer som ska kunna ta upp till 1000kg.
så fritt upplagd balk, punktbelasting på Max 1 ton, nedböjning Max 10mm längd 5000mm
så fritt upplagd balk, punktbelasting på Max 1 ton, nedböjning Max 10mm längd 5000mm
Bästa svaret
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
För nedböjning mindre än 10 mm behövs HEA160, HEB140 eller IPE180. Den sistnämnda är klart lättast och borde vara billigast (övriga ett alternativ om höjden är begränsad). Även kontroll att tillskottet på grund av balkens egenvikt är okej med IPE180.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Sant, jag har läst ämnet men inte jobbat nåt med det så osäkerhet är stor.
Men tack vara dina utmärkta anteckningar så kan jag beräkna andra balkar och dess nedböjning på ett enkelt sätt, kanske klämmer in det i ett excelark så blir det enklare att prova olika balkar.
Men tack vara dina utmärkta anteckningar så kan jag beräkna andra balkar och dess nedböjning på ett enkelt sätt, kanske klämmer in det i ett excelark så blir det enklare att prova olika balkar.
Hej hålle på att bygga ett garage. Vill bara veta om HeAa 160 klarar av att agera nåck balk för lösa tak åsar / takstolar på en längd på 10m