4 809 läst · 10 svar
5k läst
10 svar
Anebyhusgruppen / Eksjöhus
Hej!
Vi är inne i byggtankar & har precis hittat en tomt! Husletandet har pågått i flera år & vi hade tankar på FHV Lommen, men efter att ha läst att de inte bygger nyckelfärdigt (eller?) & att det kan skjuta upp i skyhöga priser så slog vi bort den tanken.. Budgeten vi har är 3 milj. & vi tänker oss runt 120-160kvm. Minst 4 sovrum.
Nu är vi inne på Anebyhusgruppen & Eksjöhus istället då de har likvärdiga hus & verkar vara billigare (rätta mig om jag har fel). Diameter, Diskonti & Azalea är några av de vi tittat snabbt på & undrar om det är någon som har byggt någon av dessa?
Någon som har byggt med någon av dessa husleverantörer alls, & i så fall hur funkade det? Vad hamnade ni i pris för allt? Hur ser standarden ut?
Vi är helt nya på vad hus kostar & vad det är som ingår samt vilka leverantörer man bör & inte bör använda sig utav. Vi ska boka in möte med några leverantörer men tänkte höra lite här först!
Vi är inne i byggtankar & har precis hittat en tomt! Husletandet har pågått i flera år & vi hade tankar på FHV Lommen, men efter att ha läst att de inte bygger nyckelfärdigt (eller?) & att det kan skjuta upp i skyhöga priser så slog vi bort den tanken.. Budgeten vi har är 3 milj. & vi tänker oss runt 120-160kvm. Minst 4 sovrum.
Nu är vi inne på Anebyhusgruppen & Eksjöhus istället då de har likvärdiga hus & verkar vara billigare (rätta mig om jag har fel). Diameter, Diskonti & Azalea är några av de vi tittat snabbt på & undrar om det är någon som har byggt någon av dessa?
Någon som har byggt med någon av dessa husleverantörer alls, & i så fall hur funkade det? Vad hamnade ni i pris för allt? Hur ser standarden ut?
Vi är helt nya på vad hus kostar & vad det är som ingår samt vilka leverantörer man bör & inte bör använda sig utav. Vi ska boka in möte med några leverantörer men tänkte höra lite här först!
Husägare
· Västerbottens län
· 777 inlägg
Hehe.
Eksjöhus är INTE billigt. Anebyhusgruppen har möjligen några budget-modeller men Eksjöhus är pricey.
Vi var hos Eksjöhus, Myresjöhus, A-hus, Älvsbyhus, Fiskarhedenvillan och Skidstahus och fick offerter. De två förstnämnda var nästan dubbelt så dyra som alternativet som vi slutligen gick med: Skidstahus.
Ta in ordentligt med offerter så att ni slipper sitta där med monster-lån och räntor.
Eksjöhus är INTE billigt. Anebyhusgruppen har möjligen några budget-modeller men Eksjöhus är pricey.
Vi var hos Eksjöhus, Myresjöhus, A-hus, Älvsbyhus, Fiskarhedenvillan och Skidstahus och fick offerter. De två förstnämnda var nästan dubbelt så dyra som alternativet som vi slutligen gick med: Skidstahus.
Ta in ordentligt med offerter så att ni slipper sitta där med monster-lån och räntor.
Du jämför Äpplen med Päron? Jämför man Äpplen med Äpplen så skiljer det inte dubbelt så mycket mellan olika husföretag.catherineb skrev:Hehe.
Det är som att säga att BWM är dyrare än KIA, det är sant, men standarden och kvalitén skiljer dom åt också......
Husägare
· Västerbottens län
· 777 inlägg
Ja, absolut - Älvsbyhus kontra Eksjöhus är som att jämföra äpplen med päron, men Eksjöhus mot Skidstahus? Ingen större skillnad.V vastkustkillen skrev:
Okej, så Skidstahus ligger med likvärdig standard som exempelvis Eksjöhus och Myresjöhus men ca 50 % billigare än de två nämnda leverantörerna...... Förefaller osannolikt men vad vet jag. Kan du inte lägga upp ditt hus och berätta vad det kostade så får vi se om det skiljer 50 % med någon av de andra leverantörerna?catherineb skrev:
Vi skall bygga med Anebyhus inom kort i Boråstrakten. Mitt andra hus jag kommer bygga och det kommer bli ett Ekonomen 145. Hamnade på ca 2.5miljoner med typ alla tillval nyckelfärdigt med totalentreprenad och platta på mark med vattenburen golvvärme. (Ej sidobyggnad)
Förra ggn byggde jag ett LBhus jordugglan och LB var med på 2:a plats denna ggn men var ett par hundra tusen dyrare för likvärdigt hus.
Förra ggn byggde jag ett LBhus jordugglan och LB var med på 2:a plats denna ggn men var ett par hundra tusen dyrare för likvärdigt hus.
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
Åk till Göteborg om det inte är för långt , till husknuten, där finns nästan alla husaktörer med ett uppställt hus man kan få in i och titta runt och känna kvaliteten och få offerter på plats. Stort tips
Hej och välkommen till forumetK KimAffe skrev:Hej!
Budgeten på 3 miljoner, är det hur mycket huset får kosta? Nyckelfärdigt förstår jag att ni vill ha.
Gällande pris så kan det skilja en del, men enligt mig inga enorma summor om du ska ha samma standard. Vi tog in pris från tre (lokala) företag och det skiljde ca 100 000 på 154 m2 boarea + 70 m2 garage.
Saker ni kan kolla efter när ni får in offerter är tex:
Isolering (väggar tak, grund. Men även innerväggar om ni inte vill ha ett lyhört hus).
OSB/motsvarande bakom gips?
Träfönster eller alufönster. Skiljde kring 15k tror jag på vårat hus.
Markarbeten. Största orosmoment för många. Vad ingår i offert och vad kan tänkas tillkomma? Prata med någon som kan markarbeten och inte säljaren på husfirman.
Är det kaklade badrum, eller matta?
Och så vidare
Hej!P peddap skrev:Vi skall bygga med Anebyhus inom kort i Boråstrakten. Mitt andra hus jag kommer bygga och det kommer bli ett Ekonomen 145. Hamnade på ca 2.5miljoner med typ alla tillval nyckelfärdigt med totalentreprenad och platta på mark med vattenburen golvvärme. (Ej sidobyggnad)
Det är smidigt med att husleverantörer har "låsta" serier. Kan som sagt rekommendera att åka till Husknuten också, då har Smart från Myresjöhus, Prio från Eksjöhus osv. Eksjöhus har ett heter Prio 145 och ligger i likvärdigt prisintervall.
Lycka till framgent med ert kommande hus
Liknande trådar
-
Måste man grundmåla Eksjöhus?
Färg, Måla & Tapetsera -
Eksjöhus + Fiskarhedenvillan i Stockholm - Erfarenheter?
Hustillverkare -
Erfarenheter av att bygga Eksjöhus och Myresjöhus i Norrköpingsområdet?
Hustillverkare -
Anebyhusgruppens illa skötta rekonstruktion?
Hustillverkare -
Leveranstid, Eksjöhus?
Hustillverkare