Jag behöver någon typ av kontaktblock för att smidigt kunna ansluta / koppla ihop / isär saker (hona / hane), något i stil med de kopplingar som brukar sitta i bilelektronik.
  • Bör finnas i fler utföranden för olika antal kablar.
  • Inte vara onödigt stora.
  • Behöver inte ha skydd mot väta etc.
  • Ska bara användas för låg spänning/effekt, så inga säkerhetskrav.
  • En fördel om pinnarna är anpassade till att plugga in hankontakten direkt i ett experimentkort med 2.54 mm hålavstånd när man vill labba lite.
  • Bör gå att montera på kablarna utan något svindyrt specialverktyg
Var hittar man något sådant? Jag försökte kika lite på Elfa, Kjell etc. men som ni märker så vet jag inte ens om det finns nåt namn på den typen av kontakter.

Bestyckningsbara ?
Det finns exv D-sub hus som är tomma (exv DE som är den vanliga 9 pinnar seriekontakten på PC), man monterar de pinnar som man behöver (eller med fast antal pinnar.)

I elfa-distrelec syns de som D-sub.
men,,

sök efter :
"Straight Male PCB Header, Through Hole, 1 Rows, 10 Contacts, 2.54mm Pitch"

Det är hankontakten med rätt håldelning, kabeln som du ansluter kan ansluta till den är dock flatkabel.

Beskriv problemet lite bättre så är det enklare att komma med förslag.

Vad ska du ha dem till?
Ska båda ändar sitta på sladd?

PCB-connector ("Printed Circuit Board) (Googla på det).
De stora "plintfabrikaten" har en del, Wago, Weidmüller, Phoenix, ...
Sedan finns "kända fabrikat" av kontakter. T.ex. Molex

Men Elfa är numera inte vad de en gång var...

Kolla Farnell och RS-components. Även Mouser är väl rätt stora.

Man kan göra en liten koll på några få, kvarvarande, svenska försäljare också:

Modern Elteknik (Göteborg), Svebry (Skövde), Bejoken (Malmö?), BHIAB (Norrtälje?), även Tema Elektronik (Göteborg).

Sedan finns försås Conrad.de. När man har sett dem förstår man var Kjell fick iden, men man förstår också att en marknad på 80 miljoner människor klår en som har 10 miljoner...

13th Marine 13th Marine skrev:
Beskriv problemet lite bättre så är det enklare att komma med förslag.

Vad ska du ha dem till?
Ska båda ändar sitta på sladd?
I just det här fallet så handlar det om att jag har en plastbox med en Arduino i och några kablar som går ut från den. Kablarna ska kopplas ihop med motsvarande kablar som går till en annan elektronikpryl (Jord, konstant plus, plus när den andra prylen är påslagen, och två CAN-trådar.) Jag vill kunna koppla loss Arduinoboxen smidigt för t.ex. uppgraderingar och utan onödig risk för att jag råkar kortsluta några av kablarna till den andra prylen.
(OK, nu blev det småflummigt igen.)

9pins D-sub hus låter som gjort för det. Men kanske inte är det billigaste att bara beställa en hane och en hona dock men du får i alla fall precis det du vill ha då.

Skall du kopplas loss/ihop med spänning på? Då bör man något som ser till att jord ansluts först.

J Jensa86 skrev:
9pins D-sub hus låter som gjort för det. Men kanske inte är det billigaste att bara beställa en hane och en hona dock men du får i alla fall precis det du vill ha då.
Kolla in engelska Wikipedia för CAN-buss.

Där beskrivs pin-användning för en "de facto standard" för 9-polig D-sub för CAN.

tommib
IDC-kontaktdon och flatkabel uppfyller dina krav. De är anpassade för 2,54 mm raster men jag vet inte om pinnarna passar i ett experimentkort. I värsta fall får du väl löda ihop en liten adapter.

Här kan du köpa dem
https://www.electrokit.com/produkt-kategori/kontaktdon-2/idc-flatkabel/

Du kan ju titta igenom hela kontaktdonskategorin så ser du vad olika saker heter och en del av varianterna som finns. Vill du använda rund kabel och runda kontaktdon kan du titta på DIN-kontakter som finns i ett otal olika varianter. Även modularkontakter finns i flera varianter men då finns viss förväxlingsrisk om du t.ex. använder 8/8 som är samma som vanliga nätverkskontakter. Till dem krävs en presstång men den är inte så fasligt dyr.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.