3 160 läst · 8 svar
3k läst
8 svar
Bra sätt att bränna grenar med minsta möjliga olägenhet
Har ett hus med rätt bevuxen tomt och en del träd och buskar att hålla efter. Har tröttnat på att köra iväg allt till tippen. Har inte möjlighet att bränna allt öppet utan att riskera att bränna ner mitt eget eller andra hus och funderar på att ordna någon annan möjlighet. Planen är att gräva en grop på kanske 0.5 - 1 meter och lägga sand i botten, sedan lägga ner en kaminliknande anordning (typ som en rocket mass heater) av vermiculitskivor och en kort skorsten och hälla sand ovanpå så att man köra ner kvistar o.d. i öppningen och sen elda upp det. Det kommer då att bli hyfsat bra förbränning och osa mindre samt att själva förbränningen inte sker öppet. Då jag främst har sysslat med eldstäder som inte är nergrävda i marken är det här okänt territorium för mig. Finns det något uppenbart dåligt med detta som jag har missat? Kan marken "under marken" börja brinna?
Tänkte på det innan men jag min erfarenhet är att det ryker och osar mycket ändå, plus att jag måste kapa allt. Med gropen kan man ju bara mata in det eftervart. Jag har dessutom redan det jag skulle behöva till anordningen hemma.D09 skrev:
Mängden rök och os blir nog mer beroende på materialet du eldar med, hastigheten du matar in nytt material och lufttillförsel snarare än om du har eldningstunna eller gör ditt hemmaprojekt. I båda fallen är torrt material som eldas i rätt hastighet med rätt lufttillförsel med de senare två som variabler som du vill kunna kontrollera nyckeln till en bra förbränning. Är själv en stark anhängare av eldningstunnor med ett nätgaller som kan hindra ev gnistor att dra iväg. Bäst med något reglerbart luftspjäll undertill.B Blackfield skrev:
Din lösning för mig kommer kräva en rätt bra luftmatning ner och jag ser en risk att du kommer ha en skortssten med en eldkvast ut och att mata ner grenar genom denna känns som ett svårstyrt projekt
Tänk också på att om det är lite större mängder ris så behöver du också en rejäl storlek på brasan, annars får du hålla på och elda i evigheter. Om volymerna är på den nivån att du kan elda i en tunna skulle jag hellre investera i en bra flistugg.
Har du bara riktigt bra fart på brasan blir det inte mycket rökutveckling.
Men att elda den här tiden på året är alltid riskfyllt. Tänk på att det inte minst ligger och glöder i backen i flera dygn efter en rejäl brasa.
Har du bara riktigt bra fart på brasan blir det inte mycket rökutveckling.
Men att elda den här tiden på året är alltid riskfyllt. Tänk på att det inte minst ligger och glöder i backen i flera dygn efter en rejäl brasa.
Själva förbränningsanordningen har jag ganska bra koll på med avseende på förbränning och säkerhet/askhantering, det jag främst undrar över är om det finns någon risk att marken "under marken" kan antändas (tomten är inte en torvmosse), och i så fall hur lätt. Jag har en mindre flistugg och kan såklart flisa det och bränna men det bekvämaste är ju att bara kunna elda upp all skit utan vidare förädling innan.
Flistugg är bra. Vanliga konsumentmodeller är inte så snabba däremot om man har mycket material som skall tuggas. Finns dock större modeller för proffsbruk. Själv kör jag större grenar i tuggen och lägger de mindre på kompost.
Elda går ju också. Men ryker mycket om man eldar färska eller fuktiga grenar. Skall man ffå de torra skall de ju ligga torrt ett bra tag innan. Dessutom eldningsförbud vissa delar på året. Tror dock det inte är någon brandfara i marken om man gräver ner eldplatsen. Lagret under jorden kallas alv och består av icke-organiskt material så risken att det ska brinna där är nog obefintlig.
Elda går ju också. Men ryker mycket om man eldar färska eller fuktiga grenar. Skall man ffå de torra skall de ju ligga torrt ett bra tag innan. Dessutom eldningsförbud vissa delar på året. Tror dock det inte är någon brandfara i marken om man gräver ner eldplatsen. Lagret under jorden kallas alv och består av icke-organiskt material så risken att det ska brinna där är nog obefintlig.
Liknande trådar
-
Hur använda en kombipanna med pelletsbrännare på bästa sätt?
Värme allmänt -
Sotaren pajjade pelletsbrännare och de vägrar ersätta mig, rätt eller fel?
Ved, Pellets, Flis -
Sätta in pelletsbrännare
Värme allmänt -
Sätta dit pelletsbrännare i pannan
Värme allmänt -
[m]: kan man sätta in en pelletsbrännare i en el-panna?
Värme allmänt