Hej,

Har ett hus från tjugotalet där vi behöver ta tag i köket snart. Vi behöver ändra upplägget lite grann och vill återgå till mer det ursprungliga, så jag försöker förstå vad som finns inuti väggarna.

Bild 1: Köksdelen med spis och diskbänk. Till höger om diskbänken var tidigare en pigkammare, numera öppnat upp och blivit matsal. Bakre väggen i pigkammaren är även borttagen. Till höger skymtar man en del av murstocken, som syns på nästa bild.

Bild 2: Murstocken. Som ni ser så har den en annorlunda (?) utformning där det kommer ett välvt parti från väggen bakom spisen, som sen ansluter mot den stående murstocken (som löper vidare ner i källaren till troligen gamla värmepanna). Allt detta var inuti pigkammaren förut (eller inbyggt i vägg). Notera den lilla urgröpningen vid golvet, den välvda formen samt platån högst upp.

Några funderingar jag har:
- Varför ser den ut sådär? Är det en bakugn eller något liknande däri? Borde inte sett ut såhär om det bara var en järnspis med rökkanal, eller..?
- Varför finns det en "takplatå" på den stående murstocken? Borde inte den löpa rakt ner från skorstenen ner i källaren? Eller byggdes basen bredare så att det blir en naturlig avsats?

Om det spelar någon roll så har jag förstått att huset byggdes med både ett centralvärmesystem samt kaminer/kakelugnar i de flesta rummen, vilket sägs vara ovanligt på den tiden. Första ägaren var en teknikintresserad framstående ingenjör.

Vad säger ni?

Mvh John

• Gammal köksinredning med spis, diskbänk och överskåp, öppning mot matsal synlig till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksdel med spisområde och diskbänk, där tidigare en pigkammare fanns. Välvda strukturer och urgröpning i anslutning till murstock syns.
    Skapa konto
Ingen som har nån idé...?

Det är vanligt med sneda dragningar av kanaler i äldre skorstenar. Backar vi till tiden före 1900-talet så mynnar dessa ofta i en enda stor kanal som går upp genom taket.

En bit in på 1900-talet blev det vanligare med en kanal per eldstad, samt frånluftskanaler i murstocken. Men dragningarna är fortfarande ofta sneda för att nå olika delar av huset. (Finns ju ett skäl att det kallas lokaleldstäder...). Ibland integrerades kanaler i en murad hjärtvägg.

I ett hus från 20-talet så kan det alltså vara lite vilket som. Gå upp på taket och titta ner i skorstenen. Är det bara en stor pipa, försök fira ner en ficklampa i ett snöre och titta var kanalen grenar sig och i vilken riktning. Mät och jämför med utsidan av murstocken.

Är det flera pipor, kolla vilka som verkar ha använts för eldstäder och vilka som använts för ventilation. De som det eldats i är oftast sotiga och har ibland tjockare väggar. Även i detta fall så är en ficklampa på ett snöre till god hjälp för att reda ut vad som går vart.

Har ni aktiva eldstäder, eller planerar att skaffa det så är det bra att få koll på hela murstocken. Bristfälligt pluggade, oanvända kanaler, är en vanlig orsak till soteld när alla kanaler mynnar i en stor kanal. Även om det är separata kanaler så kan hål ha tagits upp senare. Själv hade jag exempelvis två värmerör dragna rakt genom en imkanal...

• Gilla
TrNg
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag gissar:

Innervägg i rum med markeringar som beskriver en imkanal och rökgångar för vedspis.
Skapa konto

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag gissar:

[bild]
Tack Claes, har varit nere i källaren och mätt och din teori kan nog stämma. Jag hittar spår efter numera pluggade kanaler under den vänstra delen.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Det är vanligt med sneda dragningar av kanaler i äldre skorstenar. Backar vi till tiden före 1900-talet så mynnar dessa ofta i en enda stor kanal som går upp genom taket.

En bit in på 1900-talet blev det vanligare med en kanal per eldstad, samt frånluftskanaler i murstocken. Men dragningarna är fortfarande ofta sneda för att nå olika delar av huset. (Finns ju ett skäl att det kallas lokaleldstäder...). Ibland integrerades kanaler i en murad hjärtvägg.

I ett hus från 20-talet så kan det alltså vara lite vilket som. Gå upp på taket och titta ner i skorstenen. Är det bara en stor pipa, försök fira ner en ficklampa i ett snöre och titta var kanalen grenar sig och i vilken riktning. Mät och jämför med utsidan av murstocken.

Är det flera pipor, kolla vilka som verkar ha använts för eldstäder och vilka som använts för ventilation. De som det eldats i är oftast sotiga och har ibland tjockare väggar. Även i detta fall så är en ficklampa på ett snöre till god hjälp för att reda ut vad som går vart.

Har ni aktiva eldstäder, eller planerar att skaffa det så är det bra att få koll på hela murstocken. Bristfälligt pluggade, oanvända kanaler, är en vanlig orsak till soteld när alla kanaler mynnar i en stor kanal. Även om det är separata kanaler så kan hål ha tagits upp senare. Själv hade jag exempelvis två värmerör dragna rakt genom en imkanal...
Tack för tipsen, får nog bli en tur upp på taket. Misstänker att fågelnätet åkt bort, hör lite ljud där uppifrån ibland, så det behövs en sväng ändå av andra skäl =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.