Snyggt byggt, fräsig källare!
 
  • Gilla
Deeler
  • Laddar…
Familjenyheter Familjenyheter skrev:
Otroligt imponerad! Jag har också en källare på 80kvm som ska göras iordning och har fått otroligt mycket inspiration från dig.
Vad kostade det att göra om golvet överallt?
Använde du något program till att rita upp allt eller har du kört på känsla?
Mvh Rasmus
hej, osäker på om jag svarat på din fråga, bilning av gammalt golv, uppbyggnad och gjutning av nytt samt klinkers och annat kostade nog runt 100k och då gjorde jag så mycket jag bara kunde själv...

jag använde scetchup från google för att få en känsla samt hade dialog med ingenjör som kunde räkna på vilka väggar som kunde tas bort utan att påverka hållfastighet.

lycka till med ditt projekt! :)
 
D Deeler skrev:
hej, osäker på om jag svarat på din fråga, bilning av gammalt golv, uppbyggnad och gjutning av nytt samt klinkers och annat kostade nog runt 100k och då gjorde jag så mycket jag bara kunde själv...

jag använde scetchup från google för att få en känsla samt hade dialog med ingenjör som kunde räkna på vilka väggar som kunde tas bort utan att påverka hållfastighet.

lycka till med ditt projekt! :)
Tjenare! jag minns inte heller om jag fick svar men då detta projektet har blivit aktuellt nu i dagarna så va det lagom timing på svar.
Har du golvvärme och dylikt?
Vad har du gjort för dessa 100k? Så man får en liten bild av vad som kostar vad.
Och ännu en gång så är jag sjukt imponerad av det du gjort :strong::ok:
 
Familjenyheter Familjenyheter skrev:
Tjenare! jag minns inte heller om jag fick svar men då detta projektet har blivit aktuellt nu i dagarna så va det lagom timing på svar.
Har du golvvärme och dylikt?
Vad har du gjort för dessa 100k? Så man får en liten bild av vad som kostar vad.
Och ännu en gång så är jag sjukt imponerad av det du gjort :strong::ok:
1. bilat ut gamla betongen samt vissa väggar
2. grävt ut under betong för att rymma isolering
3. Hade sand under betongen så behövde inte fylla ngt.
4. Drog om alla avloppsrör samt va rör i sanden
5. La ut 25cm cellplast samt plast ovanpå
6. Fogskummade alla skarvar
7. Drog elrör, flexslang till kontakter
8. La ut armeringsnät och 20mm golvvärmerör
9. Gjöt betong med betongbil och slang för att komma åt överallt( gick 9kubik)
10. Drog av med laser och körde med rivbräda för att få bra yta att fästa klinkers på
11. La klinkers ca. 60kvm och resterande 20kvm laminat i ett rum(köpte klinkers å laminat på byggmax då det blev billigast)

ovan är ungefär vad som rymdes i 100k och då gjorde jag mycket själv. Sedan är ju den totala kostnaden mycket högre än så...

tack för komplimangen och hoppas mina inlägg kan ge inspiration... :)
 
Redigerat:
D Deeler skrev:
1. bilat ut gamla betongen samt vissa väggar
2. grävt ut under betong för att rymma isolering
3. Hade sand under betongen så behövde inte fylla ngt.
4. Drog om alla avloppsrör samt va rör i sanden
5. La ut 25cm cellplast samt plast ovanpå
6. Fogskummade alla skarvar
7. Drog elrör, flexslang till kontakter
8. La ut armeringsnät och 20mm golvvärmerör
9. Gjöt betong med betongbil och slang för att komma åt överallt( gick 9kubik)
10. Drog av med laser och körde med rivbräda för att få bra yta att fästa klinkers på
11. La klinkers ca. 60kvm och resterande 20kvm laminat i ett rum(köpte klinkers å laminat på byggmax då det blev billigast)

ovan är ungefär vad som rymdes i 100k och då gjorde jag mycket själv.

tack för komplimangen och hoppas mina inlägg kan ge inspiration... :)
glömde en sak som är viktig, borra hål i klacken, dvs där väggarna på huset vilar och slå in armering som du sedan fäster armeringsmattorna du lägger ut för att undvika sprickor eller sättning...
 
D Deeler skrev:
glömde en sak som är viktig, borra hål i klacken, dvs där väggarna på huset vilar och slå in armering som du sedan fäster armeringsmattorna du lägger ut för att undvika sprickor eller sättning...
tackar för alla svar, nu kommer en till fråga. Har du reglat upp nya innerväggar mot ytterväggarna? Om du förstår vad jag menar. Skulle vilja veta hur du gjort med alla väggar faktiskt, är det plåtreglar och gips eller hur har du gjort? :)
 
Hej
Inga reglar, ville inte bygga in ev fukt i väggar så har använt ett nät som man lägger i fix på väggarna, sedan nytt murbruk på väggarna och målat med vattenbaserad färg på detta.
Grunden är ordentligt dränerad sedan tidigare med platonmatta osv...
 
Bilade du bort allt golv samtidigt eller tog du i omgångar? Kanske du redan skrivit men tänker att jag frågar hur du gjorde för att få rätt svar!
 
Jag bilade bort alla golv i hela källaren, samtidigt inklusive några väggar...
 
D Deeler skrev:
Jag bilade bort alla golv i hela källaren, samtidigt inklusive några väggar...
stämpade du något? Eller räknade du ut på något sätt att det gick ta bort allt?
 
Stämpade inget, tog dit en kunnig i området som hjälpte mig avgöra vad som var bärande och ej.
 
D Deeler skrev:
glömde en sak som är viktig, borra hål i klacken, dvs där väggarna på huset vilar och slå in armering som du sedan fäster armeringsmattorna du lägger ut för att undvika sprickor eller sättning...
jag skulle föreslå en platta som flyter ovanpå, ej fast förankrad i befintlig konstruktion, precis som innan. Av samma skäl som du anger för att fixera i klacken/sulan.
 
MathiasS MathiasS skrev:
jag skulle föreslå en platta som flyter ovanpå, ej fast förankrad i befintlig konstruktion, precis som innan. Av samma skäl som du anger för att fixera i klacken/sulan.
menar du att man inte ska armera ihop plattan med sulan? Varför inte?
 
För att när isoleringen sätter sig lite så kommer plattan hänga i sulan. Finns det något bra skäl till *att* göra det?

det blir garanterat inte färre sprickor av att förankra den i sulan.

jag diskuterade för länge sedan konstruktionen med MDT/Isodrän och dom tyckte flytande var viktigt. Innan jag ändrar på det (ska just göra samma sak själv) vill jag nog höra några väldigt goda skäl till det.
 
Anledningen till att jag borrade in armering i stödklacken var att nya plattan hamnade några cm över befintlig klack(den bilar du normalt inte bort) och därför ville jag försäkra mig om att det skulle hålla mot klacken med armeringsjärnen.
Det gäller ju att packa ordentligt innan man lägger cellplasten samt använda cellplast som är godkänt, s100 minimum...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.