Jag har FTX-ventilation av modell Ventex 300 och precis bytt till nytt filter, dessutom en ny typ. Tidigare har jag haft ett av camfills hi-flo filter (https://www.camfil.com/sv-se/produkter/filter-for-allmanventilation/bag-filters/hi-flo) men har nu bytt till City-Flo med aktivt kol (tror det är detta https://www.camfil.com/sv-se/produk...ilation/bag-filters/city-flo/city-flo--_-5833) med förhoppningen att filtrera bort viss röklukt från grannars vedeldning. Hur står skillnad det blir återstår att se.... MEN, hur beräknar man det här med tryckfall? På den länkade sidan med city-flo filtret finns en beräkningsfunktion men jag blir inte riktigt klok på detta.
Enligt anteckningar från förra husägaren kan jag se att det skall vara 60 liter/sekund i frånluft och 52 liter/sekund i tilluft. Låter det rimligt? Om jag omvandlar till kubikmeter per timme blir det ju bara 216 respektive 187. Enligt verktyget på sidan i så fall ett tryckfall på 4 Pascal. Defaultvärdet är 3400 vilket ger 140 Pascal i verktyget. Känns som att något är tokigt.
Bifogar också lite bilder som visar de två tryckmätarna som finns både när ventilationen är igång respektive avstängd. Vad jag kan se är tryckskillnaderna ca 50 pascal respektive ca 80 pascal.
Till saken hör också att vi har radon i huset som behöver ventileras ut så man vill ju gärna att det är välventilerat och rätt inställt.
Tacksam för hjälp med att reda ut detta!
Enligt anteckningar från förra husägaren kan jag se att det skall vara 60 liter/sekund i frånluft och 52 liter/sekund i tilluft. Låter det rimligt? Om jag omvandlar till kubikmeter per timme blir det ju bara 216 respektive 187. Enligt verktyget på sidan i så fall ett tryckfall på 4 Pascal. Defaultvärdet är 3400 vilket ger 140 Pascal i verktyget. Känns som att något är tokigt.
Bifogar också lite bilder som visar de två tryckmätarna som finns både när ventilationen är igång respektive avstängd. Vad jag kan se är tryckskillnaderna ca 50 pascal respektive ca 80 pascal.
Till saken hör också att vi har radon i huset som behöver ventileras ut så man vill ju gärna att det är välventilerat och rätt inställt.
Tacksam för hjälp med att reda ut detta!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Minimum flöde är 0.35 liter per sekund och kvm. Dvs ett hus på 100 kvm ska minst ha 35 l/s. Men i villor brukar man säga i alla förr, minst 4 l/s per person. Så i ett sovrum för 2 pers vill du t.ex ha minst 8 l/s dock ska man ha minst 15 l/s i frånluft på toalett samt i kök vilket gör att ofta blir frånluften dimensionerande om du inte håller på o öppnar fönster när du duschar. Med FTX aggregat tycker jag man ska satsa på att ha någorlunda balans dvs lika mkt tilluft som frånluft.
Anledningen till lite mer frånluft än tilluft är för att man inte vill trycka ut varmluft i väggarna då man kan flytta kondenspunkten.
Antar att beräkningen dom har på sidan (camfil) är tryckfall över filtret. Om du vill sitta och räkna på tryckfallet i kanalerna tror jag dimensionera.se har bra verktyg.
Har inte själv monterat ventilation, bara läst teoretiskt för många år sedan. Ser ut om jag förstår det rätt som fläkten ger 80 Pa. Vanligtvis tror jag man dimensionerar för 1 Pa/m i en villa kanske man vill hålla ner antalet dimensioner så det kan variera. Men har 30 m kanal till donet och stryper bort 20 Pa i donet har du ett tryckfall på 4 över filtret enligt vad du sa + 30 i kanalerna och 20 i donet dvs 80 Pa - 54 Pa = 26 Pa.
Googlade ett don från lindab, röda linjen är där du ligger då.beroende på hur mkt du skruvat in brickan. Sen verkar det ju som du har lite extra tryck, jobbar inte med detta som sagt men kan det kanske vara skorstenseffekten?
Hoppas det hjälper lite och någon rättar mig om jag har fel i något. Somsagt var några år sedan.
Anledningen till lite mer frånluft än tilluft är för att man inte vill trycka ut varmluft i väggarna då man kan flytta kondenspunkten.
Antar att beräkningen dom har på sidan (camfil) är tryckfall över filtret. Om du vill sitta och räkna på tryckfallet i kanalerna tror jag dimensionera.se har bra verktyg.
Har inte själv monterat ventilation, bara läst teoretiskt för många år sedan. Ser ut om jag förstår det rätt som fläkten ger 80 Pa. Vanligtvis tror jag man dimensionerar för 1 Pa/m i en villa kanske man vill hålla ner antalet dimensioner så det kan variera. Men har 30 m kanal till donet och stryper bort 20 Pa i donet har du ett tryckfall på 4 över filtret enligt vad du sa + 30 i kanalerna och 20 i donet dvs 80 Pa - 54 Pa = 26 Pa.
Googlade ett don från lindab, röda linjen är där du ligger då.beroende på hur mkt du skruvat in brickan. Sen verkar det ju som du har lite extra tryck, jobbar inte med detta som sagt men kan det kanske vara skorstenseffekten?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hoppas det hjälper lite och någon rättar mig om jag har fel i något. Somsagt var några år sedan.
Tack för ett ganska utförligt svar. Som med alla nya kunskapsområden lär man sig sakta men säkert nya saker. Inser också att jag nu har ett gäng med följdfrågor.
De siffror du nämner med 8 för sovrum och 15 för frånluft matchar hyffsat siffror på en gammal husritning där ventilationen ritats in som jag har. Alla sovrum har nämligen siffra 8 och badrum ligger på 20 och kök på 10.
Egentligen är jag kanske inte så intresserad av just tryckfallet trots att det var det jag skrev i rubriken. Jag ville mest förstå varför skillnaden på mitt önskade luftflöde (enligt förre ägares anteckningar) och webbsidans förifyllda värde var så stort. 4/140= knappt 3%. Är det något slags maxvärde som filtret klarar som visas på webbsidan? Eller har jag räknat helt galet, det är väl kanske egentligen det som jag undrar över.
Sen är såklart den bakomliggande frågan hos mig om jag behöver justera något i min anläggning nu när jag bytt filtertyp. Jag vill ju fortsatt ha samma luftflöde som innan, hur vet jag att jag har det? I bilden med det röda sträcket ser det ut som luftflödet är ca 46 m3/h, dvs ca 13 liter per sekund, vilket då låter som alldeles för lite. Men det värdet fick du genom att anta tryckfall på 30 + 20 för kanal och don, korrekt? Förutom att krypa runt på vinden m.m. och försöka mäta hur långa rör jag har till de olika rummen (tilluft på 6 ställen, frånluft på 3 ställen), kan jag verifera luftflödet på annat sätt? Det känns ganska svårt att säga om det blåser på lika mycket nu som innan från donet i sovrummen. Det hade ju varit smidigt att kunna se på tryckmätaren om det är rätt inställt.
När jag hade det gamla filtret i så visade trycket 90 pascal istället för 140 pascal som med nuvarande filter. Vad säger det? Det gamla filtret var ju använt ett bra tag och behövde bytas och om jag förstått rätt så kan man titta på just trycket för att avgöra om det är dags att byta filter eller inte. Hur mycket skall det skilja?
När fläkten är avstängd visar tryckmätaren över påsfiltret 60 pascal. Borde jag kalibrera med skruven så att den visar 0 istället?
Den andra tryckmätaren som sitter på tilluften, vad skall jag "använda den till", den rör sig ju betydligt mindre beroende på om anläggningen är avstängd eller igång. Jämfört med gamla filtret så skiljer det ca 10 pascal på denna mätare.
Påverkas tryckmätarna om det är högtryck/lågtryck rent vädermässigt? Känns spontant som att de borde påverkas?
Supertacksam för svar på dessa frågor och funderingar.
De siffror du nämner med 8 för sovrum och 15 för frånluft matchar hyffsat siffror på en gammal husritning där ventilationen ritats in som jag har. Alla sovrum har nämligen siffra 8 och badrum ligger på 20 och kök på 10.
Egentligen är jag kanske inte så intresserad av just tryckfallet trots att det var det jag skrev i rubriken. Jag ville mest förstå varför skillnaden på mitt önskade luftflöde (enligt förre ägares anteckningar) och webbsidans förifyllda värde var så stort. 4/140= knappt 3%. Är det något slags maxvärde som filtret klarar som visas på webbsidan? Eller har jag räknat helt galet, det är väl kanske egentligen det som jag undrar över.
Sen är såklart den bakomliggande frågan hos mig om jag behöver justera något i min anläggning nu när jag bytt filtertyp. Jag vill ju fortsatt ha samma luftflöde som innan, hur vet jag att jag har det? I bilden med det röda sträcket ser det ut som luftflödet är ca 46 m3/h, dvs ca 13 liter per sekund, vilket då låter som alldeles för lite. Men det värdet fick du genom att anta tryckfall på 30 + 20 för kanal och don, korrekt? Förutom att krypa runt på vinden m.m. och försöka mäta hur långa rör jag har till de olika rummen (tilluft på 6 ställen, frånluft på 3 ställen), kan jag verifera luftflödet på annat sätt? Det känns ganska svårt att säga om det blåser på lika mycket nu som innan från donet i sovrummen. Det hade ju varit smidigt att kunna se på tryckmätaren om det är rätt inställt.
När jag hade det gamla filtret i så visade trycket 90 pascal istället för 140 pascal som med nuvarande filter. Vad säger det? Det gamla filtret var ju använt ett bra tag och behövde bytas och om jag förstått rätt så kan man titta på just trycket för att avgöra om det är dags att byta filter eller inte. Hur mycket skall det skilja?
När fläkten är avstängd visar tryckmätaren över påsfiltret 60 pascal. Borde jag kalibrera med skruven så att den visar 0 istället?
Den andra tryckmätaren som sitter på tilluften, vad skall jag "använda den till", den rör sig ju betydligt mindre beroende på om anläggningen är avstängd eller igång. Jämfört med gamla filtret så skiljer det ca 10 pascal på denna mätare.
Påverkas tryckmätarna om det är högtryck/lågtryck rent vädermässigt? Känns spontant som att de borde påverkas?
Supertacksam för svar på dessa frågor och funderingar.
Såg detta att du besväras av grannars rök.
Kan det gå att med en 90 graders böj på friskluftintaget och en lufttub ned till marknivå undvika detta?
Som du ser när de eldar går mycket sällan röken ned till backen/markytan
Kan det gå att med en 90 graders böj på friskluftintaget och en lufttub ned till marknivå undvika detta?
Som du ser när de eldar går mycket sällan röken ned till backen/markytan
Det skulle säkert göra situationen bättre men det skulle se helt galet ut att ha ett stort rör på utasidan av fasaden. Problemet har blivit bättre sen grannen lärde sig elda och eldar i mindre omfattning men då och då blir det ganska illa. Planerar dock att byta anläggningen nu och kanske ordnar vi då så att vi hämtar in luften från motsatt gavel istället. Sen funderar jag på att tidsstyra ventilationen så att den blåser på mer på dagarna och mindre på kvällar och en bit in på natten.H Hybro skrev:
Dra in tilluften från nån sida som inte stör grannarna.P På Fritiden skrev:Det skulle säkert göra situationen bättre men det skulle se helt galet ut att ha ett stort rör på utasidan av fasaden. Problemet har blivit bättre sen grannen lärde sig elda och eldar i mindre omfattning men då och då blir det ganska illa. Planerar dock att byta anläggningen nu och kanske ordnar vi då så att vi hämtar in luften från motsatt gavel istället. Sen funderar jag på att tidsstyra ventilationen så att den blåser på mer på dagarna och mindre på kvällar och en bit in på natten.
Husägare
· Stockholm
· 673 inlägg
Slangarna på andra å tredje bilden sitter väl före respektive efter filtret? Isf mäter det tryckfallet över filtret. Då skall det finnas en dokumentation om begynnelseteyckfall (nya filter) och sluttryckfall smutsiga filter. Om då byter till ett tätare filter så kommer fläkten suga in mindre luft än tidigare. Om du nu inte har en flödesreglering på fläkten, alternativt en tryckreglering på tilluften. Fläkten jobbar alltså på samma hastighet som tidigare men mindre luft passerar filtret.P På Fritiden skrev:Jag har FTX-ventilation av modell Ventex 300 och precis bytt till nytt filter, dessutom en ny typ. Tidigare har jag haft ett av camfills hi-flo filter ([länk]) men har nu bytt till City-Flo med aktivt kol (tror det är detta [länk]) med förhoppningen att filtrera bort viss röklukt från grannars vedeldning. Hur står skillnad det blir återstår att se.... MEN, hur beräknar man det här med tryckfall? På den länkade sidan med city-flo filtret finns en beräkningsfunktion men jag blir inte riktigt klok på detta.
Enligt anteckningar från förra husägaren kan jag se att det skall vara 60 liter/sekund i frånluft och 52 liter/sekund i tilluft. Låter det rimligt? Om jag omvandlar till kubikmeter per timme blir det ju bara 216 respektive 187. Enligt verktyget på sidan i så fall ett tryckfall på 4 Pascal. Defaultvärdet är 3400 vilket ger 140 Pascal i verktyget. Känns som att något är tokigt.
Bifogar också lite bilder som visar de två tryckmätarna som finns både när ventilationen är igång respektive avstängd. Vad jag kan se är tryckskillnaderna ca 50 pascal respektive ca 80 pascal.
Till saken hör också att vi har radon i huset som behöver ventileras ut så man vill ju gärna att det är välventilerat och rätt inställt.
Tacksam för hjälp med att reda ut detta!
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Angående röklukt så hade jag ett elektrostatiskt filter från Elfi i ett tidigare hus. Det tog bort all möjlig lukt utifrån, bla rök från eldning och även gödsellukt från närliggande bonden.
Det verkar fortfarande finnas och med minimalt tryckfall dessutom
https://www.luftbutiken.se/luftrenare/3680-luftrenare-elfi-400-k.html
Det verkar fortfarande finnas och med minimalt tryckfall dessutom
https://www.luftbutiken.se/luftrenare/3680-luftrenare-elfi-400-k.html
Liknande trådar
-
Vilket värmesystem ska ersätta vår luftburna oljepanna?
Fritidshus -
Vilket bruk till baljan, menar grunden? Kalksten, hus från 1912.
Byggnadsvård -
Vilket träslag är det i dörren?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bästa kombo FTX-ventilation, luft-vattenvärmepump och golvvärme?
Värme allmänt -
Ska bygga till en fritidshus: vilket alternativ är bäst?
Lösvirke & Timmerhus