F fsn skrev:
Det mest anmärkningsvärda är väl att du tycker det om en fråga postad i just juridikforumet. Jag skall till sjukgymnasten på Onsdag, skall dit och prata om nytt bakdäck till motorcykeln.....
Det är utgångsläget jag reagerade mot. Att tråden postades under juridik är naturligtvis helt rätt. Men jag tycker att det är fel att utgå ifrån om det är juridiskt rätt eller inte, bättre att utgå ifrån grannens perspektiv, eller åtminstone ta med det i bilden. Kul raljerande, jag har tyvärr avbokat min tid hos min massör på torsdag och har ingen aning om vad vi skulle pratat om ifall jag gått dit.

S Stingray468 skrev:
Kanske är gammalt groll som gör att han inte hälsar. Han har knappast kommit åt och kunnat måla innan du flyttade in och öppnade kanske en tråd här, om han kunde klippa grannens buskar då grannen var en Eremit och inte hälsade. ;-)

Hur som, ha en trevlig helg och då vädret är på strålande humör, så kanske din granne är det också och vill prata idag.

Lycka till!
Haha, så kan vara fallet även om jag tvivlar. Bilden ovan är inte riktigt representativ för hur frodigt det var.

M Johan Bergelin skrev:
Vi vill måla om grannens garage (och plank) på den sidan som vätter mot vår sida. Allting står i tomtgräns och grannen ser inte vår sida över huvudtaget från sin tomt.

Hade det varit en normal granne skulle vi givetvis bara pratat om det och löst det tillsammans. Men vår granne är inte normal utan är i princip en eremit. På tre år har vi sett honom 10-15 gånger och aldrig pratat med honom. Jag motser alltså en låååång process för att över huvud taget få tag på honom för att diskutera.

Ni kanske undrar hur han underhåller sitt garage när han måste stå på vår tomt för att underhålla det? Det enkla svaret är att han inte gör det alls. Han underhåller nämligen ingenting. Huset faller isär bit för bit.

Så, kan vi måla den gula sidan som syns på bilden? Och i så fall, kan vi måla den i vilken färg som helst? Jag har sökt för att förstå regler men just det här problemet har jag inte hittat guidning om. Ett alternativ är givetvis att fråga kommunen men trådarna här brukar bli mer underhållande.
jag undrar om du inte oroar dig i onödan? det kan bli en öppning om du pratar med din granne till eremit.
Iaf här har det inte varit något problem, grannen tom blev glad o tacksam att vi har målat om hans garagevägg

Demmpa Demmpa skrev:
Hur länge sedan tog ni bort buskaget?
Det är inte konstigt att planket & väggsidan inte är underhållen när det har varit stort buskage precis framför.

Det första ni bör göra är att se till att marken hamnar tillräckligt långt under planket & väggpanelen samt att så in gräs så att det inte kan stänka upp jord mm på planket/väggen.
Edit: kanske en/två rader med plattor/singel precis invid garaget eftersom gräs brukar växa dåligt den/dom närmsta dm intill (hus)grund. (Slut edit)

Därefter går det att spola av med trädgårdsslangen och någon typ av borste, ingen högtryckstvätt mot fasad mm.

Gul färg ser ganska snabbt skabbig ut pga bla solblekning.
Bra input. Det där är planen. Vi har röjt och röjt och planar ut och fixat och att singla/enkel dränering är i planen.

• Gilla
Newgolds och 1 till
  • Laddar…
P
Det är fortfarande grannens egendom oavsett att det står i tomtgräns ,och att byta nyans kan till och med behöva bygglov. Sen ser det väl jäkligt kul ut med olika färger på oilka väggar på samma garage så det tror jag inte är en bra lösning.. så att utan grannens medgivande bara måla i annan nyans kan ju ses som skadegörelse... bäst är såklart att grannen säger ja och då måla i samma färg som det är. och ska du måla utan grannens medgivande så är nog samma nyans ett smart val för att inte hamna i onödiga problem... eller iaf minska risken för åtal.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
M Johan Bergelin skrev:
Det är en allegori på hans inlägg, inte en kommentar huruvida jag borde ringa på hos grannen eller inte. Vilket jag givetvis borde. Vilket är med i min trådstart.
Jag undrar om du ”vet vad du borde göra” (som du skrivit i tidigare inlägg) inte vill göra det? Du söker efter lagstöd för att slippa ”göra det du borde”. Jag undrar varför?

• Älska
  • Gilla
Flaskhals och 1 till
  • Laddar…
H Hassel1949 skrev:
Sätt upp ett plank - eller en spaljé med tyg på - i tomtgränsen och välj din egen färg om andra föreslagna sätt med dialog inte funkar.
Formellt måste du nog ha grannens ok för plank så demonterbar lösning är kanske smidigast juridiskt sett.
Plank i tomtgräns = bygglovspliktigt

useless useless skrev:
Frågan är ställd i juridikdikdelen av forumet. Det juridiska är redan utrett - Man får inte måla någon annans egendom*.
Case closed.

*) Det kan finnas undantag. T ex om man har ett servitut eller annat avtal där det regleras vem som ska sköta underhållet. Oftast för att man ska ha ett gemensamt ansvar för en väg eller liknande.
Vilken lag skulle det bryta mot anser du?

O obell skrev:
Du får inte måla grannens fastighet utan hans medgivande. Även om den står precis i tomtgränsen. Grannen har dock rätt att gå in på din tomt för att underhålla sin fastighet. Fråga honom först om du får hjälpa honom, annars så kan du bli skadeståndsskyldig.
Fastighet = mark

M MetteKson skrev:
Jag undrar om du ”vet vad du borde göra” (som du skrivit i tidigare inlägg) inte vill göra det? Du söker efter lagstöd för att slippa ”göra det du borde”. Jag undrar varför?
Jag vill veta vad som gäller legalt eftersom jag är relativt övertygad om att eventuell konversation skulle ta månader att tröska igenom. Det betyder inte att jag KOMMER måla bara pga. eventuellt legalt möjligt.

Jag söker information. Du läser in way too much. Men tack för din fråga

• Gilla
Häljarp och 4 till
  • Laddar…
M Johan Bergelin skrev:
Vi vill måla om grannens garage (och plank) på den sidan som vätter mot vår sida. Allting står i tomtgräns och grannen ser inte vår sida över huvudtaget från sin tomt.

Hade det varit en normal granne skulle vi givetvis bara pratat om det och löst det tillsammans. Men vår granne är inte normal utan är i princip en eremit. På tre år har vi sett honom 10-15 gånger och aldrig pratat med honom. Jag motser alltså en låååång process för att över huvud taget få tag på honom för att diskutera.

Ni kanske undrar hur han underhåller sitt garage när han måste stå på vår tomt för att underhålla det? Det enkla svaret är att han inte gör det alls. Han underhåller nämligen ingenting. Huset faller isär bit för bit.

Så, kan vi måla den gula sidan som syns på bilden? Och i så fall, kan vi måla den i vilken färg som helst? Jag har sökt för att förstå regler men just det här problemet har jag inte hittat guidning om. Ett alternativ är givetvis att fråga kommunen men trådarna här brukar bli mer underhållande.
Självklart men endast på natten 1a måndagen efter fullmåne:crysmile: konstigt att folk inte i denna pandemi tid inte kan vara mera humana och tala med varandra.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Måla på bara, det värsta som händer är att grannen blir sur/surare ;)
Att fråga och få nej och göra det i alla fall är en lösning, som alltid är dålig!!! Måla men se till att det blir färdigt innan han kan se resultatet!

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
M Johan Bergelin skrev:

Måla på. Tror inte han säger något om han ens märker det ;) Måla på natten då han sover ? ;)

L lordi skrev:
Säker på att väggen är i tomtgränsen? Tomtgränsen borde vara där takutsprånget slutar, annars har grannen byggt över på din sida.
Mitt garage står 20 cm från tomtgränsen. Takutsprånget är i tomtgränsen eller något över. Det är lika på de flesta garagen i området (ca 300).
Ingen kan/har rätt att hindra mig att gå på grannens tomt när jag ska måla. När det är dags att måla där så frågar jag om han vill klippa ur sina buskar själv, om vi ska göra det tillsammans, eller om jag kan göra på egen hand. Sist gjorde jag det själv. Körde bort allt ris. Städade upp efter målningen och bad om ursäkt för att jag brutit några grenar. Han tyckte att allt var i sin ordning och var tacksam att jag målat väggen som jag själv aldrig ser.

• Gilla
Flamman och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Mitt garage byggdes 67 om jag minns rätt. Plattan ligger exakt i tomtgräns och takutskjut över till grannen. Om man skulle byggt idag är det ett stort nej.
Inte alls säkert att det blir nej. Planen som är beslutad för området kan gälla fortfarande. Den ändras inte bara för att det kommer nya regler. Det var ett bråk här i kvarteret när en tomt styckades till två och garaget placerades i tomtgränsen med ett stort överhäng in till grannen. Överklagande och stoj, men planen från 1966 låg fast.

• Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.