16 487 läst · 10 svar
16k läst
10 svar
Krukor på trätrall?!
Vi flyttar snart och byter då trädgården mot en stor takterrass! Vad jag förstår så skall trätrallen på terrassen vara av grånad kirai eller bangkirai. Vi har tyvärr inget förråd så utemöbler och krukor kommer att få stå där året runt och jag funderar nu på krukor. Förstörs trätrallen om man har krukor stående där året runt (tänker på eventuell fukt etc)? Funderar på hur vi skall göra för att kunna ha både växter och fin trätrall...
Även om du "bara" har krukor stående under sommarsäsongen så lär det bli märken. Däremot tror jag inte vare sig vanlig tryckt eller annan trall förstörs av det i första taget. Men det bör väl räcka att flytta om dem lite grann ibland så slipper man risken.
Svårt att bli av med problemet med märken helt. Visst, man kan ställa krukorna på något, men detta "något" lär i sin tur orsaka märken.
Tror du att ni kommer ha prylar stående på samma plats så kan man ju i förväg "markera" den platsen på något sätt, då gör det inte så mycket om där blir märken. Eller ställ krukorna på exempelvis lastpallar, hyllor eller liknande, så blir det lite nivåskillnader att leka med också.
Svårt att bli av med problemet med märken helt. Visst, man kan ställa krukorna på något, men detta "något" lär i sin tur orsaka märken.
Tror du att ni kommer ha prylar stående på samma plats så kan man ju i förväg "markera" den platsen på något sätt, då gör det inte så mycket om där blir märken. Eller ställ krukorna på exempelvis lastpallar, hyllor eller liknande, så blir det lite nivåskillnader att leka med också.
Allt går bra men krukorna får inte stå direkt på trallen, inte heller fat av lergods då ruttnar trallen under, inte många som tänker på att faten släpper igenom vatten/fukt och ibland ställs det på pakettgolven med vattenskada som följd. Kommer krukorna att jord i sig så kan dom frysa sönder sätt en plast påse över annars.
En kompis till mig har något som heter "Lindesbergskrukan" som skall klara vintern (dock så har de betonggolv, inte trä). Funderar på om det finns något annat material än just lergods man kan satsa på för att trallen skall klara sig bättre alternativt vad man kan sätta under krukan för att minimera risken?! Funderar även på hur det är med sandgjuten aluminium?! Fruktansvärt dyrt men finare krukor går nog inte att hitta (tänker på de från Byarums Bruk).J jonaserik skrev:Allt går bra men krukorna får inte stå direkt på trallen, inte heller fat av lergods då ruttnar trallen under, inte många som tänker på att faten släpper igenom vatten/fukt och ibland ställs det på pakettgolven med vattenskada som följd. Kommer krukorna att jord i sig så kan dom frysa sönder sätt en plast påse över annars.
Här använder jag tryckt ströläkt från bygghandeln under krukorna. Visst det blir aningen märken av dessa ribbor oxå men lättare att justera dessa i långa loppet så undviks nääästan märken. Bygger knappa cm så syns knappt om det är en aspekt.
Har tryckt trall här.
Har tryckt trall här.
Produkter som diskuteras: "limpistol"
Limpistoler
Limpistoler använder smältlim i stavar som värms upp inuti pistolen och appliceras sedan smidigt genom ett tryck på avtryckaren. Idealiska för hantverk, reparationer, dekorationer och till och med lätta byggapplikationer, de är oumbärliga
Läs mer
Ser att det är en gammal tråd men eftersom växtsäsongen drar igång strax vill jag tipsa om att det inte bara är tex trätrall som mår bättre av att krukor kommer upp en bit utan även växterna i krukorna.
Själv använder jag kruktassar, även när krukorna stå på marken.
Själv använder jag kruktassar, även när krukorna stå på marken.
Produkter som diskuteras i tråden