När man sätter 6mm renoveringsgips ovanpå befintligt gips, får skruvarna bryta kartongen?
Min hantverkare säger att det finns någon regel att de får sitta upp till 3 mm in. När jag söker själv på nätet så verkar det ju som om bruten kartong är ett stort no no.
Något här som kan ge klarhet i vad som gäller?
Min hantverkare säger att det finns någon regel att de får sitta upp till 3 mm in. När jag söker själv på nätet så verkar det ju som om bruten kartong är ett stort no no.
Något här som kan ge klarhet i vad som gäller?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Kartongen ska inte skadas och det är inget undantag för renoveringsgips. Det är inte okej som det ser ut på bilden. Vill du ha mer på fötterna så kolla vad det är för skivor och leta upp monteringsanvisning på nätet, det brukar stå väldigt tydligt där.
Du kan ju be hantverkaren att visa var hans 3mm-regel finns uppskriven. Kan bli lite tryckt stämning eftersom hantverkaren förhoppningsvis är fullt medveten om att någon sådan regel inte existerar.
Pappersskiktet skall INTE brytas. Hantverkaren har slarvat och vill inte behöva göra om.
Pappersskiktet skall INTE brytas. Hantverkaren har slarvat och vill inte behöva göra om.
Jag har tidigare arbetat som målare och byggde nyligen en gipsvägg hemma. Majoriteten av mina skruvhål såg ut som hålet på din bild.. Absolut inte optimalt, vet inte varför det blev så, kanske dålig gipsskriv!? När jag hade satt upp alla gipsksivor så slipade/drog jag av alla skruvhål med ett sandpapper för att få bort pappret som var löst runt skruvhålet. När jag sedan hade spacklat väggen 2 ggr och slipat spacklingarna så var skruvhålen fortfarande inte helt bra. Jag grundmålade väggen och lät det torka, sedan gjorde jag en s.k. mellanslipning av hela väggen. Denna mellan slipning fick bort dom sista spåren av dom dåliga skruvhålen.
Jag tycker att renoveringsgips är rent skit. Sätter mycket hellre vanligt gips istället.
Tyvärr har jag kommit till den insikten efter att ha satt gips i halva huset.
Anledningen är främst svårigheten att skruva det snyggt. Antingen går det igenom eller så blir det fula bulor och vågig papp närmast skruven. Med vanligt gips är det mycket lättare att få det jämnt och fint runt skruven och ett bra spänn mot pappen. Mycket enklare att spackla snyggt efteråt
Tyvärr har jag kommit till den insikten efter att ha satt gips i halva huset.
Anledningen är främst svårigheten att skruva det snyggt. Antingen går det igenom eller så blir det fula bulor och vågig papp närmast skruven. Med vanligt gips är det mycket lättare att få det jämnt och fint runt skruven och ett bra spänn mot pappen. Mycket enklare att spackla snyggt efteråt
Svar till inlägg # 4
Problemet är väl iofs inte att få det snyggt utan att det ska hålla. Gipsen är porös och risken är att gipset inte håller om någon kraft vill skilja gipsskivan från väggen. Pappersskiktet är betydligt starkare i det hänseendet.
Sen ska man väl iofs inte överdriva den risken, men man kan tänka sig att om man vill skruva fast något på väggen så kan idragandet av skruv skapa just den situationen så att det blir sprickor i skarven. Nej, jag har aldrig sett det hända, men jag brukar inte dra skruven genom pappret heller...
Problemet är väl iofs inte att få det snyggt utan att det ska hålla. Gipsen är porös och risken är att gipset inte håller om någon kraft vill skilja gipsskivan från väggen. Pappersskiktet är betydligt starkare i det hänseendet.
Sen ska man väl iofs inte överdriva den risken, men man kan tänka sig att om man vill skruva fast något på väggen så kan idragandet av skruv skapa just den situationen så att det blir sprickor i skarven. Nej, jag har aldrig sett det hända, men jag brukar inte dra skruven genom pappret heller...
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Varför skruvar ni alls?
Verkar ju nästan som att sätta upp tapeter med skruv.
Jag har satt upp renoveringsgips en gång (tillsammans med en byggnadsingenjör),
och vi limmade upp gipsskivorna.
Resultat: Perfekt
Verkar ju nästan som att sätta upp tapeter med skruv.
Jag har satt upp renoveringsgips en gång (tillsammans med en byggnadsingenjör),
och vi limmade upp gipsskivorna.
Resultat: Perfekt
Liknande trådar
-
6mm renoveringsgips direkt på osb
Byggmaterial & Byggteknik -
Renoveringsgips 6mm med längd 2700
Renoveringsgips 6mm på strukturtapet som sitter på gammal gips - lim, fix eller vad?
Limma 6mm renoveringsgips på 13mm golvgips?
Golv -
Hjälp med 6mm renoveringsgips. Hur skarva?
Lösvirke & Timmerhus