7 470 läst · 41 svar
7k läst
41 svar
Avvika från bygglovsritningar, vad kan hända?
Sida 1 av 3
Vi bygger till vårt hus. Vår KA gjorde ritningar på takstolskonstruktionen och dessa lämnade vi in till kommunen. När vi pratade med våra byggare tyckte det att det skulle vara betydligt smartare att göra på ett annat sätt som både skulle bli bättre och billigare. Vi valde att lyssna på dem och glömde helt bort att prata med vår KA och handläggaren på kommunen. Nu är bygget så gott som helt klart och det är dags för besök av KA och bygglovshandläggaren och vi insåg idag att det här nog inte är särskilt bra alls. Vad kan hända? Jag ser framför mig hur vi får riva hela bygget och börja om (vilket vi inte har råd med så då blir det inget bygge alls) och ha förlorat en fruktansvärt massa pengar helt i onödan. Kan det bli så illa?
Administrator
· Skåne
· 7 854 inlägg
Konstruktören borde vad han gör när han ritar takstolarna, men kommunens sakkunnig måste förstås också vara med på tåget. Påverkar konstruktionen husets utseende utåt? Om inte tror jag sannolikheten är liten att kommunen skulle ha invändningar.
Nej, utåt sett ser det ut som det ska så att säga.Marlen Eskilsson skrev:
Administrator
· Skåne
· 7 854 inlägg
Läste visserligen fel först och antog att KA hade gjort ändringen i ritningen, men jag tror inte det är några bekymmer om byggaren har ändrat om det är en hållbar konstruktion vill säga. Var inte rädd för att ringa din KA och fråga, jag tror i alla fall inte det är några problem. Har er byggare byggt något som inte är hållbart så vill ni nog ändå inte ha det så.
Tyvärr är vår KA en något speciell människa som vi inte har så mycket förtroende för längre. Men svårt att byta mitt i alltihop. Jag litar mer på vår byggare. Är tyvärr rätt säker på att KA kommer göra allt han kan för att se till att det inte blir godkänt och övertyga kommunen om detsamma.Marlen Eskilsson skrev:Läste visserligen fel först och antog att KA hade gjort ändringen i ritningen, men jag tror inte det är några bekymmer om byggaren har ändrat om det är en hållbar konstruktion vill säga. Var inte rädd för att ringa din KA och fråga, jag tror i alla fall inte det är några problem. Har er byggare byggt något som inte är hållbart så vill ni nog ändå inte ha det så.
Administrator
· Skåne
· 7 854 inlägg
Det låter ju inte roligt. Du kanske kan ringa till kommunens handläggare och förklara situationen innan du pratar med KA?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Det ska inte vara något problem, skicka in relationsritningar avseende konstruktionen (med beräkningar).
Inget ovanligt och inte bygglovspliktig med 99% säkerhet.
Inget ovanligt och inte bygglovspliktig med 99% säkerhet.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Min man tycker att vi ska vänta med att be om ritningar och istället prata med KA när han kommer hit för byggarbetsplatsbesöket. Samtidigt som handläggaren på kommunen kommer hit. Är det en dum idé? Min man hoppas väl på att KA ska tycka att det inte behövs några nya ritningar och bara godkänna det som det är, men det tvivlar jag ju oerhört starkt på med tanke på intrycket jag fått innan.A Autodidak1 skrev: