1 281 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
Hjälp en förstagångs-deklarerare
Hej!
Sålde mitt hus i vintras, ska deklarera detta nu och göra mina avdrag.
Jag lyckas inte få ner k5-blanketten från Skatteverket just nu men kan någon svara på exakt vad som ska bifogas där?
Ska jag rada upp alla utgifter jag haft för diverse renoveringar och "hoppas" skatteverket går med på dessa eller ska det skickas med kvitton i detta läget? Blir inte klok på om man måste styrka sina avdrag direkt eller om det ska finnas hos mig om de hör av sig för att få något styrkt.
Jag har en del utgifter som jag saknar kvitton på. Ett exempel är att jag målade om huset själv men har lyckats fippla bort mina kvitton. Utgifter var endast för färgen och penslar/rollers. Detta kan jag istället styrka med bilder och jag har mina prospekt från när vi köpte och sålde huset. Hur hade ni uppskattat priset om Skatteverket frågar? Kan man förbereda och hänvisa till husets storlek och en kalkyl på hur mycket färg som gått åt? Vi använde oss av Caparol Intact men jag har egentligen inget som styrker att det var just den vi använde.
Säg att jag vill ha tillbaka 30.000 på mina inbetalda skatt. Men Skatteverket inte godkänner mina avdrag.
Kan de helt sonika säga "Nej detta går inte, du får 10.000". Eller hör de av sig och vill att jag styrker mina avdrag innan beslut tas?
Har liknande problem med några andra poster.
Tacksam för alla pedagogiska svar
Sålde mitt hus i vintras, ska deklarera detta nu och göra mina avdrag.
Jag lyckas inte få ner k5-blanketten från Skatteverket just nu men kan någon svara på exakt vad som ska bifogas där?
Ska jag rada upp alla utgifter jag haft för diverse renoveringar och "hoppas" skatteverket går med på dessa eller ska det skickas med kvitton i detta läget? Blir inte klok på om man måste styrka sina avdrag direkt eller om det ska finnas hos mig om de hör av sig för att få något styrkt.
Jag har en del utgifter som jag saknar kvitton på. Ett exempel är att jag målade om huset själv men har lyckats fippla bort mina kvitton. Utgifter var endast för färgen och penslar/rollers. Detta kan jag istället styrka med bilder och jag har mina prospekt från när vi köpte och sålde huset. Hur hade ni uppskattat priset om Skatteverket frågar? Kan man förbereda och hänvisa till husets storlek och en kalkyl på hur mycket färg som gått åt? Vi använde oss av Caparol Intact men jag har egentligen inget som styrker att det var just den vi använde.
Säg att jag vill ha tillbaka 30.000 på mina inbetalda skatt. Men Skatteverket inte godkänner mina avdrag.
Kan de helt sonika säga "Nej detta går inte, du får 10.000". Eller hör de av sig och vill att jag styrker mina avdrag innan beslut tas?
Har liknande problem med några andra poster.
Tacksam för alla pedagogiska svar
Redigerat:
Inga kvitton skall skickas med deklarationen. Möjligen kan du bifoga någon sorts sammanställning om du är ambitiös.
Men du skall kunna styrka dina uppgifter på förfrågan. Hur du kan styrka dem är upp till dig så formellt sett behöver det inte vara i form av kvitton/fakturor. Men givetvis kommer vissa typer av underlag att uppfattas som mer trovärdiga än andra. Notera att det du skall styrka är din faktiska kostnad. En kalkyl som enda underlag är lite tveksamt.
Skatteverket kommer att höra av sig om de vill ha mer underlag.
Kom också ihåg att häpnadsväckande typ 90% av deklarationerna av bostadsförsäljning blir fel, så försäkra dig om att du förstått reglerna för framför allt avdrag.
Men du skall kunna styrka dina uppgifter på förfrågan. Hur du kan styrka dem är upp till dig så formellt sett behöver det inte vara i form av kvitton/fakturor. Men givetvis kommer vissa typer av underlag att uppfattas som mer trovärdiga än andra. Notera att det du skall styrka är din faktiska kostnad. En kalkyl som enda underlag är lite tveksamt.
Skatteverket kommer att höra av sig om de vill ha mer underlag.
Kom också ihåg att häpnadsväckande typ 90% av deklarationerna av bostadsförsäljning blir fel, så försäkra dig om att du förstått reglerna för framför allt avdrag.
Tack!
har hållit med med detta och försökt få ihop alla avdrag.
En sak jag inte visste var att man får dra av hela eller delar av beloppet.
hur ställer jag mig till om jag målat om huset?
Det kanske inte behövdes sett till funktionen. Men estetiskt var färgen som satt inte rolig och jag är inte säker på när det målades senast.
Får jag bara dra av delar av detta då? Och betygsätta färgen som var när jag målade samt hur färgen var när jag sålde?
har hållit med med detta och försökt få ihop alla avdrag.
En sak jag inte visste var att man får dra av hela eller delar av beloppet.
hur ställer jag mig till om jag målat om huset?
Det kanske inte behövdes sett till funktionen. Men estetiskt var färgen som satt inte rolig och jag är inte säker på när det målades senast.
Får jag bara dra av delar av detta då? Och betygsätta färgen som var när jag målade samt hur färgen var när jag sålde?
Låter som ett klockrent exempel på underhåll, dvs. 5-årsregeln.F Fixarfixa skrev:
Snarare än att betygssätta färgen är det normala att anta att huset måste målas om t.ex. vart 20:e år och slå ut kostnaden linjärt på den perioden och därmed få fram ett belopp per år. T.ex. om det kostade 20 000 kr så blir det då 1 000 kr/år. Om det då gått 4 år mellan ommålning och försäljning är det 4 000 kr av kostnaden som har "förbrukats" och 16 000 kr kvar som övergår till köparen och som du får dra av.
Men notera att en förutsättning för avdrag är att skicket (som alltså kan tolkas som återstående livslängd) på målningen är bättre vid försäljning än när du själv köpte huset. Var det nymålat när du köpte får du enligt min uppfattning alltså inte dra av något alls.