Hej alla

Det låter blubb blubb i min diskho, men rinner bra. Jag bor i lägenhet. Vet att det här ämnet har diskuterats i andra trådar, men tycker kanske att jag möjligtvis har en lite annan situation (nyrenoverat kök med avloppsrör draget fem meter från stammen), så hoppas ingen misstycker med att jag startar en ny tråd.

Jag har ett ganska nyrenoverat kök, det är bara 1,5 år gammalt. Det nya köket är byggt på ett annat ställe än det tidigare köket. Så avloppsröret är draget cirka fem meter till det nya stället. Arbetet är utfört av fackmän, en riktigt bra firma såvitt jag kan bedöma. Har förtroende för dem.

Köket har funkat fint fram till nu, då det har börjat låta blubb blubb, alltså ett bubblande ljud, efter att jag spolar ner vatten i diskhon. Spelar nog ingen roll om kallt eller varmt vatten, och inte heller om jag spolar ganska lite eller mycket vatten.

Jag funderar nu på dels vad detta kan bero på, dels vad jag bör göra själv innan jag kontaktar hantverkarna som byggde köket/annan rörmokare.

Vad det kan bero på:
- Stopp i avloppsröret i min lägenhet? På grund av att avloppsröret går så långt innan det kommer på stammen? Är det vanligt att man behöver rensa avloppsröret i sin lägenhet?
- För lite fall på avloppsröret?
- Luftning har jag hört något om. Vad betyder det? Luftning på mina rör? Eller bostadsrättsföreningens?

Jag har:
- Skruvat loss och kollat vattenlåset. Spolat vatten så att det runnit genom vattenlåset ner i en hink. Inget blubb blubb då. Alltså tänker jag att orsaken är efter vattenlåset.
- Öst ner diskmedel och hällt en massa kokande vatten, som rekommenderas på nätet som en hemmalösning. Inte löst problemet.

Vad jag ska göra innan kontakt tas med hantverkare:
- Göra hemmagjord lösning med bikarbonat, vinäger m.m.? Eller kan det vara dåligt om felet beror på dåligt fall?
- Köpa kaustiksoda eller annan propplösning i butik? Samma undran som ovan, dålig idé om fallet är boven i dramat?

Jag har ingen lust att fixa en högtryckstvätt eller spola med slang. Tänker mest att jag kan testa några enkla grejer annars tar jag in ett proffs.

Tacksam för input! Om det är relevant hur blubb blubbet låter, kan jag lägga ut en video. Eller andra bilder om det kan underlätta diagnosen.

Kommer du åt anslutningen till stammen? Isåfall kan du testa att hälla vatten där och se vad som händer.
Är det i stammen det är stopp så landar det på föreningens ansvar.

Du har ett begynnade stopp, kör en sådan här(täck överrinningshål + andra vasken) ordentligt så kommer det ordna sig. Pröva alltid det enklaste först....) 1

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Du har ett begynnade stopp, kör en sådan här(täck överrinningshål + andra vasken) ordentligt så kommer det ordna sig. Pröva alltid det enklaste först....) [bild]
Håller helt med om att testa det enklaste först är rätt melodi. Tror du det här funkar även om det begynnande stoppet ligger en bit ner på avloppsröret (vet inte om du såg, avloppsröret går längs golvet flera meter till stammen)?

Jag vill inflika att jag själv tidigare inte trott på vaskrensarens magiska krafter. Inte förren vi fick lite stopp i diverse avlopp här i huset och jag inte hade annat att tillgå än förre ägarens kvarlämnade vaskrensare. Med kombinationen mycket vatten och mycket foppande med vaskrensaren så redde allt ut sig galant.

Numera är det nästan så den får hedersplatsen i huset.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Hela spolbils branchen lever på att folk antar "det värsta" först.... Dvs att det är ett stopp i gatan eller ute i stammen och att de inte kan göra något åt det själv, den inställningen passar för övrigt curling-generationen som en hand i handske....

Ps (inte riktat mot trådskaparen, hoppas det löste sig)

• Gilla
GoC
  • Laddar…
S
Är det verkligen ett begynnande stopp om vattnet rinner ner bra? Sådär lät det ju i alla år i ens uppväxt hemma hos mor å far, och det gjordes aldrig något åt det...

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Har samma hemma i vårt nyrenoverade kök (villa) men här är diskbänk osv flyttat ca 3-4m.
Min rörkrökarkompis var här och kikade, han trodde till 99% att det är för långt till avluftaren nu, för den slutade blubba när vi lyfte ur vattenlåset i badrummet. Ska gå att sätta en lokal avluftare under diskbänken enligt honom. Inte krabbat med det än..

• Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Om ljudet beror på ett begynnande stopp, vilket är troligt om det dykt upp plötsligt, så kan du testa följande.
Lägg en näve (ca 10 st) diskmaskinstabletter i varken, vrid på max flöde och max temp på blandaren. Låt det spola tills alla tabletter löst upp sig, kan nog ta 5-10 min.

Ovanstående trick har funkat för mig vid liknande problem.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi satte en avluftare under diskbänken och fick bättre utrinning och mindre blubb.

F flar skrev:
Hej alla

Det låter blubb blubb i min diskho, men rinner bra. Jag bor i lägenhet. Vet att det här ämnet har diskuterats i andra trådar, men tycker kanske att jag möjligtvis har en lite annan situation (nyrenoverat kök med avloppsrör draget fem meter från stammen), så hoppas ingen misstycker med att jag startar en ny tråd.

Jag har ett ganska nyrenoverat kök, det är bara 1,5 år gammalt. Det nya köket är byggt på ett annat ställe än det tidigare köket. Så avloppsröret är draget cirka fem meter till det nya stället. Arbetet är utfört av fackmän, en riktigt bra firma såvitt jag kan bedöma. Har förtroende för dem.

Köket har funkat fint fram till nu, då det har börjat låta blubb blubb, alltså ett bubblande ljud, efter att jag spolar ner vatten i diskhon. Spelar nog ingen roll om kallt eller varmt vatten, och inte heller om jag spolar ganska lite eller mycket vatten.

Jag funderar nu på dels vad detta kan bero på, dels vad jag bör göra själv innan jag kontaktar hantverkarna som byggde köket/annan rörmokare.

Vad det kan bero på:
- Stopp i avloppsröret i min lägenhet? På grund av att avloppsröret går så långt innan det kommer på stammen? Är det vanligt att man behöver rensa avloppsröret i sin lägenhet?
- För lite fall på avloppsröret?
- Luftning har jag hört något om. Vad betyder det? Luftning på mina rör? Eller bostadsrättsföreningens?

Jag har:
- Skruvat loss och kollat vattenlåset. Spolat vatten så att det runnit genom vattenlåset ner i en hink. Inget blubb blubb då. Alltså tänker jag att orsaken är efter vattenlåset.
- Öst ner diskmedel och hällt en massa kokande vatten, som rekommenderas på nätet som en hemmalösning. Inte löst problemet.

Vad jag ska göra innan kontakt tas med hantverkare:
- Göra hemmagjord lösning med bikarbonat, vinäger m.m.? Eller kan det vara dåligt om felet beror på dåligt fall?
- Köpa kaustiksoda eller annan propplösning i butik? Samma undran som ovan, dålig idé om fallet är boven i dramat?

Jag har ingen lust att fixa en högtryckstvätt eller spola med slang. Tänker mest att jag kan testa några enkla grejer annars tar jag in ett proffs.

Tacksam för input! Om det är relevant hur blubb blubbet låter, kan jag lägga ut en video. Eller andra bilder om det kan underlätta diagnosen.
Hej!
När kommunen krävde mer avancerad sopsortering fick vi stoppa i nya burkar att sorter i under diskbänken. Det sitter en klumpig plastkonstruktion (avloppet) under vasken som inkluderar två avlopp från den dubbla diskhon plus avlopp för diskmaskinen.
Jag fick inte plats med burkarna utan vred hela schabraket ett halvt varv, stoppade dit burkarna och var nöjd. Tills jag spolade i vasken. Det bubblade något så fantastiskt att det var rent skrattretande. Detta sagt för att illustrera att läget på avloppet kan spela en avgörande roll utan att det för den skull är det minsta stopp.
(Jag fick vrida mer på grejorna och nu står jag ut, men det bubblar fortfarande då jag inte drog tillbaka eländet till originalpositionen)
:0)

Jag skulle börja med att rensa mitt avlopp. Plocka isär vattenlåsen och rengör ordentligt. Rensa även silarna. När allt är rent och fint är det dax att fråga föreningen.
En sån där gummigrej rensar inte, utan ser i västa fall till att det rinner tillräckligt, Rensa ordentligt.

Jag hade samma problem för ett par veckor sedan - plus att det rann ned dåligt om man spolade mycket vatten / diskmaskinen tömde. Ett jobbigt kluckande ljud efteråt. Försökte med diskmaskin tablett i gryta med kokande vatten ned i vasken. Ingen förbättring. Kollade kröken - såg hyfsat ren ut. Då hällde jag i 1 dl kaustiksoda + 1,5 L kokande vatten rakt ned i röranslutningen och satte på kröken igen (med lite vatten i) . Det fick stå brusa i ca 20 min i röret innan jag hällde på ytterligare 1,5 L kokande vatten - nu i vasken- och stängde till snabbt med en vaskrensare i ena och en plopp i den andra. Sen fick det stå i ca 20 min till med vattnet i röret pga plopparna som höll vattnet. Därefter hällde jag på 3 L kokande vatten i vasken och foppade på med vaskrensaren medan det rann ned. Snart hördes ett mullrande ljud nerifrån avloppsledningen när fettproppen släppte och sköljdes ut med varmvattnet. Tror att det är viktigt att värma avloppsröret under en längre tid enl. ovan för att få proppen att släppa..

När jag byggde om mitt badrum och kök plockade jag bort avluftningsröret som gick ut genom taket och satt avluftare under diskbänken och under handfatet i badrummen. Fungerar perfekt.
Bytte diskbänk i köket. Kom på att röret under moderna diskbänkar kan vara lite väl klena för att spara på utrymmet i skåpet under. Slutade med att jag var tvungen att köpa ett nytt rör eftersom det ständigt blev stopp i röret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.