Rastat symaskinen, producerar masker till familjen. Borde du oftare, det är så kul! #wearamask
Två hemgjorda ansiktsmasker i rutigt tyg, en i blått och en i rött, på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
SaabNiklas och 3 till
  • Laddar…
Prototyp av bocktillsats monterad på röd verkstadspress i arbetsmiljö, med svetstänger och skyddshandskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
R Prototyp av bocktillsats till verkstadspress bestående av flera svetsade plåtbitar, med detaljer för anhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en svetsad del i en verkstadspressprototyp med detaljerade svetsfogar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en svarvad bocktillsats av 50mm gasskuren varmvalsad plåt på en verkstadspress, med detaljer och svetsar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Prototyp av en bocktillsats till verkstadspress, sammanfogad av svetsade plåtbitar med anhåll för insexskruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


färdigställde min prototyp på bocktillsats till 20t verkstadspressar jag haft på gång rätt länge. Tanken är att sälja det som ett kit. Ska läsa på hur det funkar med CE-märkning på ett kit, vet inte om det är möjligt då vissa detaljer måste svetsas av slutkunden osv.

nåväl kniven är uppbyggd av ca 20 bitar 50mm gasskuren varmvalsad 355 plåt. Håller kanon efter många bockar.

De utstickande detaljerna är ett anhåll där tanken är att man ska ha 12mm insexskruv som stop.

tror ni det finns ngt intresse för ngt liknande? Prisbild runt 2000kr. Då kommer pressen med en extra uppsättning upe80 så att man slipper svetsa i de man fick med pressen.

ps: både miggat och tiggat på detta projekt.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Lånade bortslipen på jobbet en sväng.

Hand håller en slipad del framför en bordsslipmaskin på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Björn Melander och 3 till
  • Laddar…
Köpte en 90 graders koppling då jag ska börja koppla in kylsystemet på fräsen och jag vill att slangarna som leder bort skärvätskan inte ska returnera vätskan i sumpen som finns i maskinens bas. Det är ett dåligt system egentligen. I vanlig användning kommer det massa läckolja ner dit så all skärvätska b li snabbt förorenad.

Jag ska istället ska använda en delad kylpump mellan fräsen och svarven. Men stället dit kopplingen skulle monteras var väldigt trångt och den passade inte. Försökte slipa bort men gick igenom väggen innan jag fått bort tillräckligt för det skulle passa. Så jag tillverkade en ny del.

CNS3iw4.jpg

wGA7pjv.jpg

y81KTdI.jpg

Jag tänkte göra den i mässing... Men mässing är dyrt och jag tänkte ifall något går åt skogen är jag glad jag gjorde den i aluminium istället.
 
  • Gilla
SaabNiklas och 7 till
  • Laddar…
Hade tid för ett projekt till, handtaget som man öppnar dörren till tvättmaskinen har gått sönder, en liten hävarm i plast som gick i tu. Så man har varit tvungen att lirka upp det med en kniv typ. Så jag gjorde en ny hävarm i aluminium.

8AkjtRA.jpg
 
  • Gilla
RmK_71 och 5 till
  • Laddar…
7 granar fick sätta livet till för de hade svårt att stå när omgivningen ändrades. Ett gäng rotvältor och fallna Granar har det blivit innan jag tröttnade helt och fällde rubbet

Fallna granträd och grenar utspridda på gräs framför en skog med björkar, efter avverkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Avverkat metall, trött på billiga borr...
Slitna och avbrutna borr i olika storlekar utspridda på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hälften ligger dessutom under trallen.
 
  • Haha
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Gör små framsteg med nya arbetsbänken, eftersom jag inte tänkt igenom allt i förväg så springer jag på nya utmaningar hela tiden! Fick börja med att förlänga en borr...
Hand håller förlängd borr vid en timmerkonstruktion med i linje borrade hål, träspån på arbetsytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tadaa! Lyckades få hålen i linje och allt! För den som undrar så är det insidan av bänken som syns på bilderna, är kanske inte lika uppenbart för er som det är för mig :) Blir ett integrerat skruvstäd, modell stor!
Insida av en hemmagjord arbetsbänk med många små fack och integrerat skruvstäd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Fadai och 16 till
  • Laddar…
Anders 1920-tal
Nytt anhåll till vertikalfräsen. Material valchromat
 
  • Svart anhåll i valchromat på arbetsbänk med vertikalfräs i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Anhåll av valchromat monterat på en grön vertikalfräs i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
cope och 3 till
  • Laddar…
Påbörjat det nya vedförrådet med hjälp av svågern Påbörjad konstruktion av ett vedförråd i trä med öppet takstomme, intill en byggnad och träd i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Påbörjat konstruktion av ett vedförråd i trä med stomme och väggar, utomhus nära en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RmK_71 och 2 till
  • Laddar…
Har helt slut på slipband grövre än 120, så produktionen av nästa kockkniv ligger på förtretlig is. Så för att ha något att göra så jag rotade lite i de förkastades skrothög och gjorde en liten räddningsinsats på de här två bladen i 14c28n. Helt ok "users" blev det. Materialet är "prärievargsbrun" :rolleyes: micarta.

eV08IzE.jpg
 
  • Gilla
Antefjante och 7 till
  • Laddar…
Har länge funderat på hur jag ska lösa fräsbord och blev så glad när jag snubblade över Toolifys tips med Festool MFT/3 och reservdelar från CMS för spånhantering:

Efter att ha beställt reservdelarna monterade jag idag min Makita RT0700 i mitt bord. Mkt nöjd med resultatet!

Fräsbord med en Makita RT0700 router monterad, Festool MFT/3 och CMS spånhanteringsdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Makita RT0700 fräs monterad under ett Festool MFT/3 bord för snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nick_se och 8 till
  • Laddar…
Efter 16h nattjobb och sen ett par timmar för lite sömn så hade jag tänkt gå ner och fiska lite. Men det blåste halv storm.
Så fortsatte med eggskyddet.
Hand håller en yxa med nygjort läderskydd över eggen mot en bakgrund av trägolv och matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Garderobssnickarn och 6 till
  • Laddar…
Känsliga läsare varnas.

Byggde en bordssåg av cirkelsågen a'la Heisz

Sågade till push sticks a'la Wandel https://woodgears.ca/table_saw/pushsticks.html

Sedan kunde jag sätta hjul på två IKEA Kallax:
IKEA Kallax hylla på en hemgjord träbas med hjul i ett ljust rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Hade ju tänkt lägga på sommardäck... Fick tanka snöslungan istället. Det har jag inte gjort sen i november... Konstig vinter vi haft.
Uppfarter och hus täckta av ett tjockt lager snö i slutet av vintersäsongen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.