Hej! Jag kom precis hem och upptäckte ett droppande ljud. Upptäckte då att det var vatten ovanpå varmvattenberedaren som då droppade ner.

Öppnade plastlocket där och det var fyllt med vatten, ser rostigt ut. Vad tusan! Varför kommer vattnet ut där? Testade säkerhetsventilen som verkar fungera som tänkt, vatten strömmar ur när jag vrider den.

Har inte möjlighet att skruva ur anoden då jag inte har någon hylsa som passar just nu. Skriver en fråga innan jag drar iväg och shoppar.

Jag har varit för dåligt insatt i det hela men där uppe sitter alltså anoden som man ska vara noga med att kolla och byta. Ja nu har vi som sagt bara bott här ett år och man lär sig något nytt varje dag!

Hur som helst.
Det tjuter lite uppe vid anoden, så det är ju helt klart inte helt tätt.
Tror ni att jag kan komma till rätta med detta med byte av anod? Och kan man få tag på såna utan att beställa på nätet?

Nibe Compact-e 300 från 2004, så den har ju också några år på nacken.

• Vatten och rost i fack på varmvattenberedare, indikation på läckage och behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig och skadad anod i en varmvattenberedare med synliga vattenläckor och korrosion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog för sent att byta anod, det är nog ett rosthål.

Protte

Krilleman
Lossa anoden och kontrollera hur packningen ser ut.

Har du extrem tur så läcker just packningen.

Har du otur så är beredaren kass.

Så innan du ger dig på att skruva loss, förbered dig/er på att bli utan varmvatten ett tag!

Hopp och förtvivlan!
Som vanligt händer allt på rätt helger.

Jag lånade hylsa av granne men det sitter så jäkla hårt så jag valde att avvakta. Har inte grejer att täta med ändå just nu och stängt är det. Kallvatten kommer man ju långt med!

Nån som vet hur det ser ut här under? Med packningar och så?

Rör inte anoden, då får du den aldrig tätt igen, VVB , det har nog läckt ( pyspunka ) rätt länge med den rosten där, så som dom säger, en ny VVB är nog på plats att få dit nu. passerat bäst för datum.

Krilleman
Har du redan stängt av varmvattnet har du inget att förlora...

Såhär sen en klipp ny ut med packning.

6949830_2.jpg

Är den helt sönderfrätt är det bara ett till synes "armeringsjärn" som offeranoden är gjuten runt som syns...

Ett korroderat offeranod från en varmvattenberedare på ett mörkt träbord med regndroppar.

• Gilla
Century_01
  • Laddar…
Tack ska ni ha! Jag har snackat med röris som ska kika på tisdag tror jag. Så får vi se om vi slänger ut eller håller ut och fixar till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.