Hej,
Vi har tömt vinden på sågspån och då råkade en takdosa med en (kallas det?) spikplatta gå sönder.
Jag skulle behöva bara själva spikplattan med de långa muttrarna för skruvarna för infästning av lamputtaget. Det är just dessa muttrar som lossnat från spikplattan.
Någon som vet vart jag kan hitta en sådan?
Då jag inte vet vad de kallas är det svårt att googla fram det...
På bilden nedan är en hel takdosa med sammalika spikplatta.
Tacksam för hjälp!
Vi har tömt vinden på sågspån och då råkade en takdosa med en (kallas det?) spikplatta gå sönder.
Jag skulle behöva bara själva spikplattan med de långa muttrarna för skruvarna för infästning av lamputtaget. Det är just dessa muttrar som lossnat från spikplattan.
Någon som vet vart jag kan hitta en sådan?
Då jag inte vet vad de kallas är det svårt att googla fram det...
På bilden nedan är en hel takdosa med sammalika spikplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för hjälp!
Produkter som diskuteras: "skruvarna infästning"
Skruv & infästning
Här hittar du vårt sortiment av infästning. Skruv, spik, plugg och byggbeslag för ditt nästa projekt!
Läs mer
Kan du ta en bild på vad som har lossnat?
Det verkar konstigt om det är så att fästskruvarna till doslocket går till den där plattan och inte till själva dosan men ingenting är omöjligt. Om skruvarna som håller fast locket går till metallbiten vi ser på bild så är det en integrerad del av dosan. Jag har ingen aning om det finns som reservdel idag eller ens vad det kan tänkas heta.
Det är troligen enklare att bara byta ut hela takdosan.
Det verkar konstigt om det är så att fästskruvarna till doslocket går till den där plattan och inte till själva dosan men ingenting är omöjligt. Om skruvarna som håller fast locket går till metallbiten vi ser på bild så är det en integrerad del av dosan. Jag har ingen aning om det finns som reservdel idag eller ens vad det kan tänkas heta.
Det är troligen enklare att bara byta ut hela takdosan.
Köp en likadan dosa, borde ju vara en sån https://www.eldirekt.se/elmaterial/...MIoee5_OHi6AIVkQ8YCh1UGA93EAQYASABEgLU1_D_BwE
Sen se om det går att pilla bort de reservdelar du behöver. Annars försök byta hela dosan
Sen se om det går att pilla bort de reservdelar du behöver. Annars försök byta hela dosan
Snabba svar!! Tackar...
Svårt att se om det är sammalika takdosa då man inte får se den från båda hållen.
Skulle ju föredra att slippa byta dosa då det innebär att jag behöver koppla bort och tillbaka elen. Inget jag inte klarar av, men att bara sätta dit en ny platta med muttrarna skulle ju gå på 15 sekunder.
Här har ni muttrarna, som satt fast i spikplattan.
Då jag är förkyld kan jag inte åka och botanisera i butik.
Svårt att se om det är sammalika takdosa då man inte får se den från båda hållen.
Skulle ju föredra att slippa byta dosa då det innebär att jag behöver koppla bort och tillbaka elen. Inget jag inte klarar av, men att bara sätta dit en ny platta med muttrarna skulle ju gå på 15 sekunder.
Här har ni muttrarna, som satt fast i spikplattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då jag är förkyld kan jag inte åka och botanisera i butik.
Aha, ok. Nu ser jag hur de sitter.
Plåtbiten är nog inte någon reservdel och hylsorna ser ut att vara nitade i den.
Får man fråga hur de lossnade?
Jag hade nog satsat på en ny dosa, men det är för att jag inte drar mig för att koppla om elen...
Plåtbiten är nog inte någon reservdel och hylsorna ser ut att vara nitade i den.
Får man fråga hur de lossnade?
Jag hade nog satsat på en ny dosa, men det är för att jag inte drar mig för att koppla om elen...
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Hur de lossnade, det går du fråga min fru om, jag var inte på plats... men det lär ha krävts en del våld. Hon ville göra rent ordentligt sa hon.
Dotterns taklampa hängde helt plötsligt bara i kablarna...
Då takdosan är sisådär 15-20 år gammal så kanske det bara är att köpa en ny takdosa. Hoppades på en enklare lösning. Att limma dit muttrarna tror jag inte blir bra.
Dotterns taklampa hängde helt plötsligt bara i kablarna...
Då takdosan är sisådär 15-20 år gammal så kanske det bara är att köpa en ny takdosa. Hoppades på en enklare lösning. Att limma dit muttrarna tror jag inte blir bra.
Köp en ny dosa, det är en vanlig standarddosa och vilken armaturdosa som helst passar. Här tex https://www.eldirekt.se/elmaterial/elinstallation/infallda-dosor/takdosa-26mm-rod
https://www.elbutik.se/product.html/takdosor-ted
https://www.elbutik.se/product.html/takdosor-ted
Produkter som diskuteras i tråden