Hej, Jag har en borrad brunn ett par meter från fritidshuset. Har kopplat på en pump, kolfilter och varmvattenberedare. Jag fyllde på vatten i pumpen innan jag drog igång den. Den fungerar som den ska, inga läckor vad jag kan se och vattnet rinner som det ska i kranen. Normalt ska ju pumpen sluta när den fått upp trycket, och sedan fylla på i takt med att jag använder vattnet. Men den slutar inte utan för ett jäkla oväsen. För att inte orsaka grannfejd stängde jag av den på kvällen.

Har jag fyllt på med för lite vatten? Borde den inte fixa det själv då när den kan ordna vatten till kranen?

Ska jag bara ha lite mer tålamod och fortsätta köra den?

Upptäckte då att en säkring verkar ha gått i varmvattenberedaren. Kan det ha med saken att göra? Den verkar inte vara fylld med vatten heller.

Jag har en bit att åka till närmaste Biltema så det vore fantastisk bra med lite tips så att jag vet om jag måste ordna en ny pump också...

Har du någon manometer så du ser eventuellt tryck?
Har du någon tryckströmbrytare som startar och stoppar pumpen?
Sitter pumpen nere i borrhålet, hur kan den låta så mycket att det stör grannarna?
Har du hydrofor/hydropress?
Varmvattenberedaren måste vara fylld med vatten innan strömmen slås på, den havererar troligen annars.

Protte

Jag kan inte hitta någon manometer. Men även om jag inte fyllt på tillräckligt med vatten innan jag startade, borde den inte fixa det själv eftersom den bevisligen pumpar upp vatten från brunnen? Eller måste jag ändå fylla på med vatten för att den ska komma ikapp?

I höstas stängde pumpen av sig själv så den ska stänga av sig när rätt tryck finns.

Pumpen står på verandan, under ett litet skydd. Som en hundkoja ungefär. När jag fått allt att funka kommer jag att köpa en gummimatta eller liknande att ställa den på.

Man lär sig av misstagen. Synd bara att det blir så jäkla dyrt :)

K
Tryckströmbrytaren kan haka upp sig och då står pumpen och går konstant.

Det ordnade sig! Jag är dum i huvudet. Tydligen hade jag öppnat kranen åt fel håll (kallvatten istället för varmvatten) när jag skulle fylla varmvattenberedaren, så den var ju tom. Nu när jag fyllt den med vatten så tystnade pumpen.

Nu ska jag bara ordna en ny varmvattenberedare eftersom jag försökte värma luft med den :) Sedan ska jag installera större pump från sjön till dusch, wc, handfat och utekök. Det kommer säkert att gå åt helvete några gånger det med men det blir nog bra till slut. Och förhoppningsvis blir det billigare nästa år om jag gör alla misstag i år.

• Gilla
Lundinarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.