2 703 läst · 6 svar
3k läst
6 svar
Altan, Mönstrad betong eller betongplatta
Hallå.
Vi ska bygga nytt hus och jag har fastnat lite i tanken gällande uteplats. Vill man ha altan, mönstrad betong eller kanske att man lägger en betongplatta?
Det finns ju fördelar och nackdelar med alla tre, underhåll tex. Jag är helt grön gällande hus och bygge och det skulle vara intressant med lite inputs ifrån er. Vad har ni för tankar, idéer och erfarenheter kring dessa val?
Vi ska bygga nytt hus och jag har fastnat lite i tanken gällande uteplats. Vill man ha altan, mönstrad betong eller kanske att man lägger en betongplatta?
Det finns ju fördelar och nackdelar med alla tre, underhåll tex. Jag är helt grön gällande hus och bygge och det skulle vara intressant med lite inputs ifrån er. Vad har ni för tankar, idéer och erfarenheter kring dessa val?
Jag förstår nog inte riktigt frågan.
Funderar ni på en altan i trä eller en uteplats i betong? Eller är alternativet även en altan i betong?
Oavsett om man väljer att stämpla betongen efter utläggning så är det lika mycket jobb, så där är det endast det estetiska som avgör.
Funderar ni på en altan i trä eller en uteplats i betong? Eller är alternativet även en altan i betong?
Oavsett om man väljer att stämpla betongen efter utläggning så är det lika mycket jobb, så där är det endast det estetiska som avgör.
Jag tänker mer vilka fördelar respektive nackdelar som kommer med varje val. Jag tycker altan i trä ser ganska trevligt ut, men det kräver väl lite mer i underhåll än om man kanske lägger en betongplatta som uteplats. Sen är det väl trevligare att gå på trä än betong. Men är lite kluven. Förstår du vad jag menar då?
Tänker ni bygga i marknivå?pajdi skrev:Jag tänker mer vilka fördelar respektive nackdelar som kommer med varje val. Jag tycker altan i trä ser ganska trevligt ut, men det kräver väl lite mer i underhåll än om man kanske lägger en betongplatta som uteplats. Sen är det väl trevligare att gå på trä än betong. Men är lite kluven. Förstår du vad jag menar då?
Betong är som du säger I princip nästan underhållsfritt. Om du är kluven för att du gillar utseendet på trä och ändå är inne på mönsterbetong, så kan du välja matriser som efterliknar brädor väldigt bra. Skurar man in lite pigment i samma veva kan man få det att likna ett trädäck, men i betong då.
C C.Lundin skrev:Tänker ni bygga i marknivå?
Betong är som du säger I princip nästan underhållsfritt. Om du är kluven för att du gillar utseendet på trä och ändå är inne på mönsterbetong, så kan du välja matriser som efterliknar brädor väldigt bra. Skurar man in lite pigment i samma veva kan man få det att likna ett trädäck, men i betong då.
Ja det är en enplansvilla. Har du någon länk till det du nämner?
Kika igenom nedan. Det finns två olika, en i mitten och en nästan längst ner. Sedan finns det ju även andra varianter också givetvis. Kan tillägga att jag ej har någon koppling till företaget, men det var första jag hittade med bilderna du efterfrågade.pajdi skrev:
https://betonova.se/monster/