T
Hm.

Elektronisk transformator för halogenbelysning, fastmonterad på vägg med exponerad ledningsanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
En "mus" i en liten centralkapsling Inte helt fel.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
T
E elmont skrev:
En "mus" i en liten centralkapsling Inte helt fel.
Nä, men lite osnygg montering på doslocket, lite tveksamt isolerade kablar och lite slarvigt att inte täcka för hålet i locket (inte på bild). Samtidigt lite för avancerat för att vara hemmapul.
 
Locket öppnar man ju lätt om man bara släpper lite på skruvarna i kapslingen den dag man nu ska dit och rota. Ledningarna i kapslingen ger två lager för den högsta förekommande e spänningen och kapslingen i sig ger ett lager. Då är det täcklocket kvar men det fixar man ju lätt
https://www.elbutik.se/product.html...Hw7Yj3WDfmy8Rcd9FSNkhsIvUBFvT5uhoCAOgQAvD_BwE
Så inte tycker jag att det platsar i "Värsta elkopplingen"
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
T
E elmont skrev:
Locket öppnar man ju lätt om man bara släpper lite på skruvarna i kapslingen den dag man nu ska dit och rota. Ledningarna i kapslingen ger två lager för den högsta förekommande e spänningen och kapslingen i sig ger ett lager. Då är det täcklocket kvar men det fixar man ju lätt
[länk]
Så inte tycker jag att det platsar i "Värsta elkopplingen"
Nä, du har nog rätt. Låt oss återgå till modelljärnvägar.
 
Även dom kanske inte direkt passar, men det får någon annan ha åsikter om.;)
 
Naken 110V utan strömbegränsning till några mA kvalificerar sig tycker jag.
 
T tanaris skrev:
Hm.

[bild]
Jag reagerade mest på att en färg av varje i vardera plint, istället för de två svarta i den ena och de två blåa i den andra.
 
nimhed nimhed skrev:
Jag reagerade mest på att en färg av varje i vardera plint, istället för de två svarta i den ena och de två blåa i den andra.
Ena paret är väl primärspänning och det andra sekundärspänning?
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
A alfista skrev:
Ena paret är väl primärspänning och det andra sekundärspänning?
Så kan det ju förstås vara. Svårt att se på bilden om det finns två eller fyra plintar.
 
Det är till och med sex plintar, två för primär höger om skruven & fyra för sekundär vänster om skruven.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag en hel härlig helg där jag utöver "social distancing" och kan ägna mig åt hur mycket hemmapul som helst, med alla möjliga leksaker från bygghusen som jag kan returnera hur lätt som helst. Jag tänkte vara mycket kreativ vad gäller mina installationer så att nästa ägare får någonting att fundera. Givetvis blir det som kan synas utfört enligt reglerna utifall jag känner dom.
 
  • Haha
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
Vet några grabbar som tröttnade på att säkringarna sköt varje gång de drog maskinerna på morgonskiftet inne på ASEA. -Det hela ”löstes” med en metallsvarv och tre bitar överblivet rundstål.
 
  • Gilla
pppp123
  • Laddar…
Och jag vet en förtidspensionär som hade en liten smedja med bla svarv. Han lessnade också på att han säkringar i bostadshuset gick när han arbetade med sina maskiner. Svarven löste det problemet samt att det även fick till följd att hans bostad stod i ljusan låga en dag när han "jobbat" färdigt. Av en händelse var jag där och ordnade lite tillfällig el i ett annat hus för hans "nödboende" när polisens utredningsman var där och visade mig elcentralen i det nerbrunna huset. Alla säkringar var svarvade.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Patrik_Hed och 7 till
  • Laddar…
Vet att det svarvades säkringar i en bilverkstad en gång för 25-30 år sedan när de tröttnade på att de löste när de skulle svetsa.
Det var en brand i byggnaden ca 15 år senare, men det var annan verksamhet där då.
Undrar ibland om de där säkringarna satt kvar :thinking:
Var själv inte inblandad utan var där ibland som kund och bekant till ägarna.
 
  • Wow
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.