114 990 läst · 630 svar
115k läst
630 svar
Hantverkare - Frukostar, arbetade timmar och "åka och handla"?
En billig strömbrytare eller uttag från exempelvis Jula tar längre tid att koppla än exempelvis en exxact från schneider.B Byggapålite skrev:
Det är ju precis det han skriver att han INTE gör när det är ROT-jobb. Separerar för att INTE försöka blåsa staten...P Putte 9497 skrev:
Är det inte ROT-jobb spelar det ju ingen roll om det är arbetstid eller milersättning för bilen det handlar om!
Eller att den snåla kunden som måste anlita hantverkaren har tummen mitt iStaffan2000 skrev:Det borde naturligtvis bero på.
Om han fipplar till sig, är det inte mycket att gaffla över. Men om det sker gång på gång, är det inte tid beställaren skall betala för.
En adekvat jämförelse. När en taxichaufför kör fel stänger denne av taxametern för att hans blunder inte skall belasta kunden.
Kan det bero på att taxibranchen är överetablerad, medans hantverkarna glider omkring på sin räkmacka?
Hehe, nu är kanske inte taxi-branschen något man ska framhålla som lysande exempel på att hålla kundens väl i första rum. Ni har väl sett de mer dokumentära inslagen i Hipp Hipp?Staffan2000 skrev:Det borde naturligtvis bero på.
Om han fipplar till sig, är det inte mycket att gaffla över. Men om det sker gång på gång, är det inte tid beställaren skall betala för.
En adekvat jämförelse. När en taxichaufför kör fel stänger denne av taxametern för att hans blunder inte skall belasta kunden.
Kan det bero på att taxibranchen är överetablerad, medans hantverkarna glider omkring på sin räkmacka?
Jag tar inte med mig köttet, jag betalar heller inte för att han åker iväg och fikar hos sin grossist när han handlar den för han glömt...B Byggapålite skrev:
Känns ju som det finns en orsak att en del firmor har sagt ifrån om dessa jävla bjud frukost hos grossisten, och klargjort att det inte är ok att handla grejer varje dag för att få gratis frukost och massa resor på kunden nota..
Man tar betalt för servicebilar men dom verkar i verkligheten inte innehålla någonting om man varje dag behöver hämta grejor hos grossist.
Rimligtvis borde man kunnat planera bättre och hade då gjort av med betydligt mindre timmar och därmed mindre av kundens pengar ... och jäkligt intressant att dessa materialbrister alltid uppstår i samband med fika tider....och hur förstoppad är hantverkaren om det behövs 2 personer för att hämta några grejer till rörmokeri...slöseri med kundens pengar som får stå för deras nöjes resor för att äta gratis frukost..
Beroende på storlek på ort och allmän upplevelse så skulle jag ta en rejäl fundering om hur mycket man som betalare är beredd att bråka. inte kul att bli lurad men svårt om man inte har nån deal utan bara löpande på allt. det blir då väldigt svårt att bestrida och luddiga gränsdragningar..
Självklart har dom rätt till raster men att att åka till och från i bil på kundens bekostnad på debiterad arbetstid för att ha fika nån annanstans är väl rätt tveksamt , men man försöker dölja detta med "att hämta grejer" men ifrågasätt om det behövs två personer för att hämta några delar hos grossisten...
Känns som dålig eller obefintlig planering av dessa så kallade yrkesmän som leder till ett rätt högt slutpris , man borde kunna kräva normalbegåvning och att man inte hämtar grejer varje dag utan borde kunna göra nåt annat klart och ta med sista grejern nästa dag istället. Slapphänt hantering och sen fakturerar man denna tid på kunden.
Man tar betalt för servicebilar men dom verkar i verkligheten inte innehålla någonting om man varje dag behöver hämta grejor hos grossist.
Rimligtvis borde man kunnat planera bättre och hade då gjort av med betydligt mindre timmar och därmed mindre av kundens pengar ... och jäkligt intressant att dessa materialbrister alltid uppstår i samband med fika tider....och hur förstoppad är hantverkaren om det behövs 2 personer för att hämta några grejer till rörmokeri...slöseri med kundens pengar som får stå för deras nöjes resor för att äta gratis frukost..
Beroende på storlek på ort och allmän upplevelse så skulle jag ta en rejäl fundering om hur mycket man som betalare är beredd att bråka. inte kul att bli lurad men svårt om man inte har nån deal utan bara löpande på allt. det blir då väldigt svårt att bestrida och luddiga gränsdragningar..
Självklart har dom rätt till raster men att att åka till och från i bil på kundens bekostnad på debiterad arbetstid för att ha fika nån annanstans är väl rätt tveksamt , men man försöker dölja detta med "att hämta grejer" men ifrågasätt om det behövs två personer för att hämta några delar hos grossisten...
Känns som dålig eller obefintlig planering av dessa så kallade yrkesmän som leder till ett rätt högt slutpris , man borde kunna kräva normalbegåvning och att man inte hämtar grejer varje dag utan borde kunna göra nåt annat klart och ta med sista grejern nästa dag istället. Slapphänt hantering och sen fakturerar man denna tid på kunden.
Nu talade vi om att en vettig röris med servicebil har ett grundläggande sortiment med sig. Varför i skall man annars betala för en "servicebil". Som att en programmerare skall fixa ett problem inte har en vettig maskin. Samtliga rörisar som jag har haft att göra med behöver inte ränna iväg till Ahlsell för att köpa några standardprylar. Jävla amatörer.B Byggapålite skrev:
Nej.P Putte 9497 skrev:
Vid ROT-jobb tar jag ju ut en milersättning, som med lite marginal täcker allt vad bilen kostar mig (men jag gör ärligt talat väldigt få ROT-jobb dock).
Vid andra jobb kan man väl säga att jag bakar in bilen i timpriset. Men det momsas ju och skattas i vederbörlig ordning ändå, så det blir ingen stat som lider då.
Idag gör jag absolut inget för att undanhålla någon skatt, jag tycker faktiskt att det är rätt låg skatt, med tanke på vad man får. T.ex. är bolagsskatten endast 22%, lägst i EU om man bortser ifrån länderna österut, Estland och ner till Ungern, dock har Malta och Irland också lägre bolagsskatt. T.o.m USA hade fram till nyligen högre bolagsskatt än Sverige. Det var tider det när Sverige hade 60% bolagsskatt (1989).
Jag har en kompis som arbetar väldigt mycket i USA, ibland flera månader i sträck.
Jag bad han kolla vad olika människor där betalar i sjukförsäkring.
Det var inte helt lätt, då de flesta välutbildade medelklass har den som förmån via sin arbetsgivare, så de har ofta inte riktigt koll.
Men det han hittade var ett spann på typ 200 till 600$/månad , dvs nåt i häraden 20-70 tusen kr per år.
Och då hade alla försäkringar en del undantag, saker som försäkringen inte täcker. De billiga försäkringarna har naturligtvis mycket stora hål.
https://imgur.com/gallery/RrOMB6G
Annat var det när jag var ung, sosse och nästan kommunist. Då tog jag precis varenda chans att jobba svart och letade med ljus och lykta efter trevliga avdrag till deklarationen.
Numera har jag glidit halvlångt högerut och vill väl mest beteckna mig såsom liberal, och skulle absolut inte orka jobba en minut svart.
Ja så det kan gå ...
Är du helt bombad?B Byggapålite skrev:
Vad skulle vara olagligt med att "muta" hantverkare? De har ingen plikt att vara opartiska, de får handla där de vill.Q qvrk skrev: