Tänkte bygga ett växt/uterum och kan inte gjuta en grund så min fråga är:
Skulle man kunna svetsa en ram i U/I-balk som ligger på en sandbädd och sedan lägga marksten runt?
Skulle balkarna rosta bort?

Så småningom gör dom det, mycket beroende på hur grovt material det är till dom. En bra ytbehandling förlänger livet på dom.

Snabbt svar :)

Vilken tidsrymd pratar vi om då?
Tror godset blir 4-6 mm
Vad för ytbehandling? Rostskyddsfärg?

Problemet är att stålet jäser när det rostar och kommer spränga betongen, bättre då med en träram

Inte tänkt ha någon gjuten platta utan en ram av stål med svetsade vinklar till de stående stolparna (trä) och sedan fylla ramen och runt om med "lösa" marksten.

Ramen skulle bli ~ 8x3,5

Skulle heller lägga en ram av sten som man sen fäster en regel i, då kommer hela växthuset upp från markfukten. Du kommer inte lyckas rostskydda en konstruktion i råjärn med på svetsade vinklar. Balkarna kommer inte rosta bort men med svets fogarna är det värre. Stål och bra färg blir också lätt dyrt.

Redigerat:
Var nog detta jag ville höra - tänkte att det var en dålig ide redan från början :D
Får bli en gjuten ram då istället

Jag tycker att det är en bra idé om du får balkarna till väldigt bra pris. Tänk dock på att isolera dem då de leder värme väldigt bra. Om du tar tex hea150 kommer de säkert att klara att ligga mot marken i 15-20år.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
S sixten88 skrev:
...Om du tar tex hea150 kommer de säkert att klara att ligga mot marken i 15-20år.
Den balken blir svår att få tag på, då den helt enkelt inte finns...:rolleyes:

R roli skrev:
Den balken blir svår att få tag på, då den helt enkelt inte finns...:rolleyes:
Så sant men tex en hea160 eller liknande.

B
Skulle gissa att rejäla järnbalkar håller minst 80 år. Sannolikt längre.

Gjutjärnsrör till avlopp nergrävda håller ofta 70 år plus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.