6 214 läst · 32 svar
6k läst
32 svar
Hur lyckas dra tpkabel i slang?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
MÅSTE det vara cat6, femman är betydligt trevligare att jobba med.
Protte
Black arrow, jag har nog flera RJ45 på solid ledare sedan 15 år, och de ska göras om när de slutar fungera.
Protte
Black arrow, jag har nog flera RJ45 på solid ledare sedan 15 år, och de ska göras om när de slutar fungera.
En annan sak är att vissa "signalkablar", för att använda ett generellt begrepp, han en ytterisolering som nästan kan smeta fast och nypa nåt eländigt i rören. Vanlig FK har, åtminståne om det inte är den allra billigaste, en yta som medvetet gjorts hal för att gå lätt i rören.
Jag gjorde som @blackarrow och skalade av ca 10cm av ytterhöljet och klippte sedan av hälften av kablarna. Trädde igenom de som var kvar halvvägs genom öglan på dragtråden och virade dem runt sig själva för att sedan låsa dem med eltejp.
Anledningen till att jag klippte av dem var för att få en så tunn och smäcker övergång från dragtråd till nätverkskabel som möjligt.
Anledningen till att jag klippte av dem var för att få en så tunn och smäcker övergång från dragtråd till nätverkskabel som möjligt.
Ja, två par solida ledare håller för att dra i. Finns slimkabel som är knappa 6mm bara. Vill du vara riktigt jäkla ordentlig så kan du ju terminera i en kopplingsdosa/rotdosa, och ha Accesspunkten över så den döljs. Så tänker jag göra.N NoOne2k skrev:Jag gjorde som @blackarrow och skalade av ca 10cm av ytterhöljet och klippte sedan av hälften av kablarna. Trädde igenom de som var kvar halvvägs genom öglan på dragtråden och virade dem runt sig själva för att sedan låsa dem med eltejp.
Detta är en effekt av att du kör med den flertrådiga ledaren istället för enledare. Jag har, som amatör, dragit rätt många hundra meter Cat 6 och det är inga problem att tvinna ihop i öglan på dragfjädern. Enda gången det släpper är när det är överjävligt trögt att dra och då har man ändå ett annat fel oftast (dåligt förlagt rör/slang). Är det stökigt att dra hjälper kabelsmörja och en kompis som skjuter på och ser till att kabeln glider in smidigt. Detta är extra viktigt om man drar dubbla kablar i rör, det kan annars gärna trassla sig.D Daaaaaniel skrev:
Som andra har sagt, skit i FTP för en heminstallation (eller nästan vilken installation som helst), använd UTP.
Jag säger som de andra, kläm på en vanlig RJ45a på den enkardeliga kabeln. Jag har gjort så till mina övervakningskameror, funkar hur bra som helst. Detta var med Kjelles vanliga kontaktdon för rund Cat 6.
Den dagen jag registrerar eget AB kommer jag skaffa konto hos Ahlsell etc. Skulle klara mig gott på en "nybörjarrabatt" på 50% för de gångerna man inte orkar vänta på leverans från internet.E elmont skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Hur många kablar försöker du dra igenom? Är det mer än en, och mer än en krök så är min erfarenhet att 16mm slang är omöjlig. Man behöver 20mmm, och smörjmedel.
Det är bara en kabel per 16mm. Men fler än 1 böj.H hempularen skrev:
Tycker att det känns som att kabeln har det hyggligt rymligt i slangen när man trär in den. Och har som sagt var försökt att inte göra för skarpa böjar.