Nu har du fel. Det funkar utmärkt med skotstek i repöglor och råbandsknop på tampar.

I plastöglor funkar det dock inte.

D Daniel 109 skrev:
Nu har du fel. Det funkar utmärkt med skotstek i repöglor och råbandsknop på tampar.

I plastöglor funkar det dock inte.
Nej, jag har inte fel.

B Byggfuskarn skrev:
En skotstek fungerar bra i skot. I en flaggstång där linan slackar och dras åt från flera håll under flera timmar eller dagar, löses den med säkerhet upp.
En råbandsknop behöver jag väl inte kommentera.
Du gör precis vilka knutar du vill på dina flagglinor. Men du frågade om det fanns någon standard. Och det var det jag svarade på.

Sedan kan jag bara tala för mig själv när jag försäkrar att det inte är några som helst problem att hissa en flagga med skotstek och råbandsknop utan att dessa löses upp av vinden.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
J
Hej,

Halyard hitch för att fästa flaggan. Till repändar använder man en skotstek. Dubbel om man är feg. Råbandsknopar gör man bäst i att låta bli så vidare man inte ska bända på segel på i ett råsegelskepp.

• Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Du gör precis vilka knutar du vill på dina flagglinor. Men du frågade om det fanns någon standard. Och det var det jag svarade på.

Sedan kan jag bara tala för mig själv när jag försäkrar att det inte är några som helst problem att hissa en flagga med skotstek och råbandsknop utan att dessa löses upp av vinden.
Efter flera dagar med varierande vind?

Trumpetstek är väl också standard i scouterna ...

J Stormfrog skrev:
Hej,

Halyard hitch för att fästa flaggan. Till repändar använder man en skotstek. Dubbel om man är feg. Råbandsknopar gör man bäst i att låta bli så vidare man inte ska bända på segel på i ett råsegelskepp.
Här börjar det likna något! Denna Halyard har den lösa änden innanför vilket är ett måste här.

B Byggfuskarn skrev:

Flaggan har man ju inte uppe i flera dagar. Men vimpeln har varit upp så länge den tål med skotstekar.

Trumpetstek funkar dock inte med varierande belastning, men det är det nog ingen som påstår.

B Byggfuskarn skrev:
Vimpel ja. Flagga vet inte. Jag har vanligen inte flaggan uppe på natten.

B Byggfuskarn skrev:
Jag vet inte vilken scoutkår du varit med i. Men jag har aldrig använt trumpetstek på flagglinan. Varken i scouterna eller annars.

• Gilla
Benke43
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Vimpel ja. Flagga vet inte. Jag har vanligen inte flaggan uppe på natten.

Jag vet inte vilken scoutkår du varit med i. Men jag har aldrig använt trumpetstek på flagglinan. Varken i scouterna eller annars.
Trumpetstek är en annan sån där meningslös standardkunskap scouterna lär ut. Påstår inte att någon försökt använda den till flagglinan. Hur det nu skulle ut.

Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Flaggan har man ju inte uppe i flera dagar. Men vimpeln har varit upp så länge den tål med skotstekar.

Trumpetstek funkar dock inte med varierande belastning, men det är det nog ingen som påstår.
Så det funkar i alla fall. Jo, det funkar med dubbelt halvslag också, men jag tänkte mig något bättre. Just det att änden sticker ut gör den sämre för detta ändamål.

Halyard hitch ser ut att eliminera det problemet, och det blir att prova.

• Gilla
Strandhus21
  • Laddar…
Nej, dubbelt halvslag funkar inte i det fallet. Som du redan vet. Trumpetstek kan vara en vettig knop i vissa lägen. Men knappast i samband med flaggstänger.

J Stormfrog skrev:
Halyard hitch för att fästa flaggan.
Helt rätt!
Och på svenska heter den fallknop:
Illustration av hur man knyter en fallknop, använd i sjöscout-sammanhang.
//Gammal sjöscout

• Gilla
Gjutjärn och 1 till
  • Laddar…
Jag menar givetvis att jag använde dubbelt halvslag kring egen part. Funkar som sagt, men har liksom skotsteken nackdelen att änden sticker ut vid linan. Inte helt optimalt.

Den här halyard hitch,
https://www.animatedknots.com/halyard-hitch-knot skiljer sig från den fallknop som visades nyss. Lika men inte samma knop. Fast båda funkar bog bra.

Nissens
O Ohlson_ skrev:
Jag hade samma fundering, farsan knöt alltid flaggan och vimpeln så jag tänkte att d inte borde vara så svårt. När vi fick vår flaggstång så märkte jag hur bökigt det var, oavsett vad man gjort för knop.. eftersom det blåser så in i jämt här så blev vissa omöjliga att knyta upp, man hade gjort andra så var man rädd att den skulle låsa upp sig och linan skulle löpa ur..
Jag köpte tillslut flaggclips i metall, den här typen: [länk]
och satte dem så det ”övre” flaggclippet är fast och det nedre är flyttbart utan att knyta upp själva linan, så hela linan är nu i en loop som aldrig behövs knytas upp så jag är aldrig orolig över linhaveri och det går sjukt smidigt att byta vid flaggdagar.
Det känns ju kanske lite overkill att ha metallclips, och de kan kanske med tiden göra märken i flaggstången, men också slita på plastclipsen i flaggan... Jag har i 15 år använt dessa som är i samma material som de som sitter i flaggan:
https://www.bauhaus.se/flaggclips-adela-2-pack-vit
De fungerar perfekt.

• Gilla
Ohlson_
  • Laddar…
När jag var till sjöss, och även på egna båtar, har skotstek använts. Detta har hållt i alla vindar. Flagglinan har däremot gått av ibland, när vinden tagit i.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.