2 880 läst · 16 svar
3k läst
16 svar
Vad hände med väggströmbrytaren?
Sida 1 av 2
Hej kopplad in en taklampa i köket, När jag skulle tända så lät det en lite pop och brytaren gick. Jag kollade sladdarna från tak till lampan och fixade till det och sedan satte igång brytaren igen. Lampan lyser direkt när brytaren var på men jag kan inte släcka... väggströmbrytaren är nu lös och klicka inte som den andra gör. Lampan släcks inte. Vad har hänt och hur fixar jag detta?
Utsäkta namnger allt rätt.
Tack på förhand!
Utsäkta namnger allt rätt.
Tack på förhand!
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Hade du kortslutning i / vid lampan?
Protte
Protte
Nu är jag inte så erfaren men vad är det jag ska mäta? Kändes som jag bara kunde koppla på lampan och sedan tända.. Men nu är lampan tänd och jag kan inte släcka denMultiMan skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Blecken/kontaktytorna inne i strömbrytaren har svetsat ihop.
Kan bli så när det går typ 100 A genom kontakterna
Protte
Kan bli så när det går typ 100 A genom kontakterna
Protte
100A?? I en brytare i köket? Nej du det teorin lägger Vi nog åt sidanprototypen skrev:
100Aprototypen skrev:
Kortslutningsströmmen kan mycket väl vara 100A.
En lite mer målande beskrivning.
Är strömbrytaren trasig är det lite sent att mäta.
Om du nu hade orsakar kortslutning vid lampan, så blir det en stor kortslutningsström som kan bränna eller smälta kontaktytorna i strömbrytaren när den slår till. Sen så löser säkringen ut och kontaktytorna kallnar och kan har svetsats ihop. Då bli det inget klick när kontaktblecken ska öppnas och slutas för de sitter fast, är ihopsvetsade med varandra.Kawai skrev:
Är strömbrytaren trasig är det lite sent att mäta.
I fallet att koppla in en kökslampa är det väl oftast inte så mycket man behöver mäta. Men kopplar man fel så att det blir kortslutning kan det gå sönder saker. Och det tycks vara vad som hänt. Kanske går det att ta loss strömbrytaren och bända isär de fastbrända kontakterna. Men jag skulle snarare rekommendera att du byter strömbrytaren. Se bara till att inte koppla fel den här gången.Kawai skrev:
100A är inte alls några orimliga strömmar vid en kortslutning. Den strömmen går då under en kort stund innan säkringen löser. Men det är mer än vad strömbrytaren tål. Det är därför som den har gått sönder.F Fixarfixa skrev:
okej, jokes on me då Borde inte huvudsäkring också gått då om det rör sig om så stora strömmar?A Avemo skrev:I fallet att koppla in en kökslampa är det väl oftast inte så mycket man behöver mäta. Men kopplar man fel så att det blir kortslutning kan det gå sönder saker. Och det tycks vara vad som hänt. Kanske går det att ta loss strömbrytaren och bända isär de fastbrända kontakterna. Men jag skulle snarare rekommendera att du byter strömbrytaren. Se bara till att inte koppla fel den här gången.
100A är inte alls några orimliga strömmar vid en kortslutning. Den strömmen går då under en kort stund innan säkringen löser. Men det är mer än vad strömbrytaren tål. Det är därför som den har gått sönder.