Hiréns Hiréns skrev:
Vi har bra bygghandlar här men längtar just nu efter en soffa från chilli, ett kylskåp från tretti, ett kakel och en glasdörr från Bauhaus och en takpanel från Hornbach :crysmile:
De öppnar väl upp preliminärt igen efter påsk, får hoppas grejerna kommer då :)
 
oscarwww oscarwww skrev:
De öppnar väl upp preliminärt igen efter påsk, får hoppas grejerna kommer då :)
Nå saker som kan beställas hit kommer hit nu oavsett men de allra flesta skickar inte hit, så måste åka över och hämta allt själv. Största problemet är att nästan allt jag rabblade nyss måste levereras och kan inte hämtas i varuhus och en del av företagen levererar inte ens till sina egna varuhus på beställning utan man måste ha en svensk adress. Det är det största problemet :rolleyes:
 
  • Ledsen
Beemaster
  • Laddar…
oscarwww oscarwww skrev:
De öppnar väl upp preliminärt igen efter påsk, får hoppas grejerna kommer då :)
Ja kör så mycket byggmaterial ja hinner till Åland så Nathalie ska kunna renovera
 
  • Gilla
  • Haha
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Vi kämpar på och får för var dag svälja lite mer att vi en gång kallade vårt hus rakt. Idag började jag regla upp taket i köket medan gubben började slita upp golvet i stora salen då allt vi gjort hittills nu ska göras om i stora salen.
Vi har precis bestämt oss för att ha gipsskivor i taket istället för panel men kanske tvingas glömma den drömmen då taket tycks vara för snett och det skiljer nästan 5cm från vänstra till högra sidan av balken som ligger längst taket, så skulle vi regla taket rakt så hade det synts otroligt tydligt längs balken. Imorgon ska vi testa höja balken med en batting och en domkraft så att vi kan fortsätta jaga drömmen om ett slätt gipstak (Trots att det inte finns en jävel på Åland som hyr ut tillräckligt hög skivhiss). Angående murarbilderna har jag använt ardex lemon och både jag och gubben blev förälskade i den där råa ytan, vilket gjorde mitt arbete mycket enklare. Allt ska sen målas. Byggde ut en fejkvägg av granfaner som ska följa hela kylskåpet baksida är planen.
Och så har vi petat in spotar i köket helt impulsivt. Sjukt nöjd med placeringen av dom!
 
  • Renoveringsarbete med gipstak och reglar synligt, ojämnt tak med mätverktyg och rörisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i hörn av kök med flera färgskikt och vägg med tegel och öppningar, stegpall framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av kök med nyreglat tak, putsad vägg med Ardex lemon och ojämnt originaltak synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med nyligen påförda murbruk på vägg, reglar exponerade, arbetsmaterial och byggskydd på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering pågår med nya reglar för taket i ett rum med ojämn gammal trävägg och putsad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredningsdetalj under renovering med nyuppsatt granfaner och en vitmålad murad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt i ett rum med borttaget golv och arbetsmaterial såsom en geringssåg på ett arbetsbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av kökstak med uppreglade träbjälkar, stegar och oavslutad vägg i en renoveringsprocess.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Hiréns Hiréns skrev:
Trots att det inte finns en jävel på Åland som hyr ut tillräckligt hög skivhiss
Hur högt har ni till tak?
 
S skydiver skrev:
Hur högt har ni till tak?
4,26 i stora salen
 
  • Wow
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Hiréns Hiréns skrev:
4,26 i stora salen
Hoppsan!

Jag köpte en vanlig skivhiss från Bauhaus som når 3,40, sen hade jag Holmbergs att svetsa ihop en förlängare på 25 cm så jag når upp till 3,60 i garaget. Billigt och enkelt, kostade lika mycket som att hyra en skivhiss i tre helger (vilket inte hade räckt för oss). Men ska ni hela vägen upp till 4,26 så blir det ju en lite väl lång förlängning. Har ni kollat med AXRent om de kan ta in en skivhiss som når högre? Simon brukar vara väldigt medgörlig och det är inte omöjligt att han skaffar en då den kan vara användbar för honom även i övrigt.
 
S skydiver skrev:
Hoppsan!

Jag köpte en vanlig skivhiss från Bauhaus som når 3,40, sen hade jag Holmbergs att svetsa ihop en förlängare på 25 cm så jag når upp till 3,60 i garaget. Billigt och enkelt, kostade lika mycket som att hyra en skivhiss i tre helger (vilket inte hade räckt för oss). Men ska ni hela vägen upp till 4,26 så blir det ju en lite väl lång förlängning. Har ni kollat med AXRent om de kan ta in en skivhiss som når högre? Simon brukar vara väldigt medgörlig och det är inte omöjligt att han skaffar en då den kan vara användbar för honom även i övrigt.
Har faktiskt inte hört med Simons men tjatat på Axrent eftersom det står på deras sida att de har en på 3,35 med tilläggsdel på 1,40. Men tydligen stämde inte det. Dom har ingen tilläggsdel och tänker inte köpa in en eller skaffa högre hiss. Funderar på om man skulle åka över till Sverige och hyra en några dygn och sen föra tillbaka den. När båtarna går igen vill säga. Såg att det finns några ställen i Uppsala som har 4,80 meters. Visst kan vi ju hyra 3,35an också och bygga platå på hjul av lastpallar men blir lite bökigt att få upp skivan på den sen samt veva upp den
 
Hiréns Hiréns skrev:
Har faktiskt inte hört med Simons men tjatat på Axrent eftersom det står på deras sida att de har en på 3,35 med tilläggsdel på 1,40. Men tydligen stämde inte det. Dom har ingen tilläggsdel och tänker inte köpa in en eller skaffa högre hiss. Funderar på om man skulle åka över till Sverige och hyra en några dygn och sen föra tillbaka den. När båtarna går igen vill säga. Såg att det finns några ställen i Uppsala som har 4,80 meters. Visst kan vi ju hyra 3,35an också och bygga platå på hjul av lastpallar men blir lite bökigt att få upp skivan på den sen samt veva upp den
Simon som har AXRent tänkte jag på, han brukar vara medgörlig. Men tydligen har ni testat den vägen och det verkade inte funka!
Att bygga en platå på hjul kommer bli jäkligt jobbigt att hantera tror jag. Då är det bättre att få en förlängare tillverkad men med er takhöjd blir det rätt högt att lyfta upp gipsen, kanske är det enklaste ändå med tanke på att det kanske inte så hemskt mycket ni ska skiva.
Ni kan få låna vår hiss och ha Holmbergs (eller någon annan) att tillverka en förlängare som räcker till er (kanske en förlängare från 3,65 till 4,26 så kan man använda vår förlängare där det är möjligt och sen sätta i ytterligare en för ännu högre takhöjd?).

Hand som håller i en svart förlängare ovanpå en byggnadsställning i ett under konstruktion arbetsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S skydiver skrev:
Simon som har AXRent tänkte jag på, han brukar vara medgörlig. Men tydligen har ni testat den vägen och det verkade inte funka!
Att bygga en platå på hjul kommer bli jäkligt jobbigt att hantera tror jag. Då är det bättre att få en förlängare tillverkad men med er takhöjd blir det rätt högt att lyfta upp gipsen, kanske är det enklaste ändå med tanke på att det kanske inte så hemskt mycket ni ska skiva.
Ni kan få låna vår hiss och ha Holmbergs (eller någon annan) att tillverka en förlängare som räcker till er (kanske en förlängare från 3,65 till 4,26 så kan man använda vår förlängare där det är möjligt och sen sätta i ytterligare en för ännu högre takhöjd?).

[bild]
Skulle inte vara helt fel. Tack! Har den lutning? Ska höra runt lite på k.o.s först, sen är det ju aktuellt först i typ juli
 
Hiréns Hiréns skrev:
Skulle inte vara helt fel. Tack! Har den lutning? Ska höra runt lite på k.o.s först, sen är det ju aktuellt först i typ juli
Yes, den har lutning! Hojta till via PM sen om ni behöver den.
 
  • Gilla
Hiréns
  • Laddar…
Eller struntar ni i en skivhiss och istället sätter upp ett snyggt planktak ;)
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
426 cm... Det är lika högt som vi har från golvet på bottenplan till taket på ovanvåningen...

Om ni gör 2 plan så behöver ni ingen skivhiss. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Mawe85 och 3 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Eller struntar ni i en skivhiss och istället sätter upp ett snyggt planktak ;)
Menar du panel? Blir så rörigt för ögat och dom få paneler som faktiskt är snygga skulle kosta 46000 för nedre våningen endast. Gipsskivor skulle kosta ca 5600
 
Nackdelen med gipsskivor i innertak i äldre resvirkesstommar som er är att det finns en stor risk att fogarna spricker upp om och om igen i evighet hur mycket man än spacklar. Det tiden var det accepterat att stommen rörde sig litet med varierande snölaster och människor och möbler som flyttade sig. Den rörelsen syns ju inte på ett paneltak men på ett gipstak syns det direkt som sprickor.

Dessutom är det inte ens säkert att stommen är dimensionerad för att bära upp vikten av gipsskivor. De är tunga de jäklarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.