9 387 läst · 13 svar
9k läst
13 svar
Rostskydd av tröskellåda på bil
Har en bil från 2005 som just nu får trösklarna lagade hos mindre plåt-jocke-firma. De svetsar och spacklar, jag hade tänkt sköta lackeringen.
Bilen är i en knepig beige-metallic som är svår att matcha och jag hade tänkt köra med typ biltemas spray-rostskyddsmassa istället för att få något som är lite tåligare och lättare att underhålla.
Jag är rätt ny på det här med bilar, och tänkte kolla om det är nån som kan förklara vad skillnaden är mellan den vanliga rostskyddsmassan och det de kallar tröskelskyddsmassa? och som följdfråga, vilken bör jag använda?
Ska jag använda rostskyddsprimer först, och om ja, vilken? Hade också tänkt försökt skydda inuti trösklarna, passar linolja till det?
Bilen är i en knepig beige-metallic som är svår att matcha och jag hade tänkt köra med typ biltemas spray-rostskyddsmassa istället för att få något som är lite tåligare och lättare att underhålla.
Jag är rätt ny på det här med bilar, och tänkte kolla om det är nån som kan förklara vad skillnaden är mellan den vanliga rostskyddsmassan och det de kallar tröskelskyddsmassa? och som följdfråga, vilken bör jag använda?
Ska jag använda rostskyddsprimer först, och om ja, vilken? Hade också tänkt försökt skydda inuti trösklarna, passar linolja till det?
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Den ena är spray och den andra måste du ha speciell spruta till för tryckluft annars är det i stort sett samma gegga.
Rostskyddsfärg är at föredra och sen på men massan , linolja in i trösklarna är inte heller någon dum idé så kör på som du tänkt
Sist jag gjorde vid en bil så köpte jag en underredsmassa som var övermålningsbar och spraya lådorna med en liknande färg som bilen bara för att få det något sånär..
Rostskyddsfärg är at föredra och sen på men massan , linolja in i trösklarna är inte heller någon dum idé så kör på som du tänkt
Sist jag gjorde vid en bil så köpte jag en underredsmassa som var övermålningsbar och spraya lådorna med en liknande färg som bilen bara för att få det något sånär..
Jag brukar grunda med Spies-Hecker enkomponents grundfärg för bilar. Sedan måla två varv med tvåkomponents bilfärg. Sedan grunda med Tectyl hålrumsvax och sedan pensla på två varv Tectyl rostskyddsmassa.
Inuti behandlar vi tröskellådorna varje år med en sorts extremt tjockflytande och kletig smörjolja som är tänkt för biogasdrivna dieselmotorer. Rå linolja fungerar sannolikt lika bra.
Tröskellådorna blev svetsade i början på 90-talet och de håller än.
Inuti behandlar vi tröskellådorna varje år med en sorts extremt tjockflytande och kletig smörjolja som är tänkt för biogasdrivna dieselmotorer. Rå linolja fungerar sannolikt lika bra.
Tröskellådorna blev svetsade i början på 90-talet och de håller än.
Medlem
· Västernorrland
· 10 848 inlägg
Nja skillnad på olika. Rostskyddsmassan för underrede torkar inte utan blir kletig. Sen finns det "body", en massa man sprutar på trösklar och liknande och som torkar och går att lackera på.
Du ska ha den som kallas tröskelmassa eller body på engelska.
Den torkar och är övermålningsbar.
Du ska ha grundfärg först.
Bäst är om du målar över den sen med bilens färg, måla hela sparklådorna så blir skillnaden mindre än om du bara bättrar en bit.
Då man vanligtvis inte kommer åt på insidan att få på grundfärg, få man så gott det går använda tunnflytande spray, tex linolja.
Men hittar man ett munstycke med lång pip som passar på en färgburk, tex grundfärg, kan man spruta in det så gott det går åt alla håll i kanter, gärna så det rinner ut genom hål o skarvar, och sen när det torkat köra på med tunnflytande.
Den torkar och är övermålningsbar.
Du ska ha grundfärg först.
Bäst är om du målar över den sen med bilens färg, måla hela sparklådorna så blir skillnaden mindre än om du bara bättrar en bit.
Då man vanligtvis inte kommer åt på insidan att få på grundfärg, få man så gott det går använda tunnflytande spray, tex linolja.
Men hittar man ett munstycke med lång pip som passar på en färgburk, tex grundfärg, kan man spruta in det så gott det går åt alla håll i kanter, gärna så det rinner ut genom hål o skarvar, och sen när det torkat köra på med tunnflytande.
Notera: Biltemas produkter är inte alltid kompatibla med andra märken.
Målar men tex med deras grund eller färg, och sen lägger på färg eller klarlack av nått annat märke kan det bli pannkaka.
Erfarenhet finns, jag har lagat rostiga bilar i 40 år.
Målar men tex med deras grund eller färg, och sen lägger på färg eller klarlack av nått annat märke kan det bli pannkaka.
Erfarenhet finns, jag har lagat rostiga bilar i 40 år.
tack för alla råd! låter som jag har tänkt ungefär rätt.
lådorna är samma färg som bilen idag, dvs odefinerbar beige-metallic så tänkte snarare måla hela trösklarna svarta, kommer bli enklare att bättra-på framtida skador då. bilen har andra svarta detaljer också så kommer inte se helt tokigt ut. ska jag måla över bodyn ändå, håller det bättre då?
märker man stor skillnad i kvalitet mellan märkesgrejerna och biltemas versioner?
lådorna är samma färg som bilen idag, dvs odefinerbar beige-metallic så tänkte snarare måla hela trösklarna svarta, kommer bli enklare att bättra-på framtida skador då. bilen har andra svarta detaljer också så kommer inte se helt tokigt ut. ska jag måla över bodyn ändå, håller det bättre då?
märker man stor skillnad i kvalitet mellan märkesgrejerna och biltemas versioner?
Medlem
· Västernorrland
· 10 848 inlägg
Biltems rostskydds produkter är svensktillverkade. Tror inte att de är sämre än nåt annat. Är väl skillnad om man blandar in yrkesbruk såklart och kör man genomgående proffsgrejer och blir van med det så upplever man säkert skillnader.
Medlem
· Västernorrland
· 10 848 inlägg
Fast det ska ju förtydligas att body inte är nån bra grundfärg så det är ju alltid bra att börja med det. Gärna topplack på det också.
Fast i slutändan spelar det ingen roll. De flesta rostlagade bilar har en ände i livet ändå. Nästa år kanske det är rost i en annan del och man finner det tröstlöst att gå vidare. Så man ska inte överdriva saker heller...........
Fast i slutändan spelar det ingen roll. De flesta rostlagade bilar har en ände i livet ändå. Nästa år kanske det är rost i en annan del och man finner det tröstlöst att gå vidare. Så man ska inte överdriva saker heller...........
@Stefan1972 fast det är väl inte någon som skrivit att jag borde strunta i grundfärg/primer?
ja och det är just för att det är en ganska gammal bil som jag väljer att göra en ganska enkel lösning snarare än lämna in den hos proffsfirma som gör det efter konstens alla regler : P för det är bilen helt enkelt inte värd.
så för sammanfattning, först primer/grund, sen body i två lager, sen lack över det hela. Linolja i håligheterna funkar bra. och det är inte tillräckligt stor skillnad mellan biltemas prylar och märkena för att det ska vara nån idé att lägga mer pengar. Har jag fattat ungefär rätt då?
ja och det är just för att det är en ganska gammal bil som jag väljer att göra en ganska enkel lösning snarare än lämna in den hos proffsfirma som gör det efter konstens alla regler : P för det är bilen helt enkelt inte värd.
så för sammanfattning, först primer/grund, sen body i två lager, sen lack över det hela. Linolja i håligheterna funkar bra. och det är inte tillräckligt stor skillnad mellan biltemas prylar och märkena för att det ska vara nån idé att lägga mer pengar. Har jag fattat ungefär rätt då?
Strunta i grundfärgen, sprayfärgen som säljs är skräp ändå, dra på body bara, 4-5 lager. Den skyddar bättre, mer oljehaltig, vid svetsarna. Hålrumsspray i trösklarna. Det är det sista som är det viktigaste eftersom du inte kan efterbehandla insidan lika effektivt senare. Skador på utsidan senare kan du slipa ner och lägga om.
Min erfarenhet av sprayfärger är att jag fick slipa rent och sandblästra och måla om efter bara ett par tre år.
Då började rosten krypa under färgen.
Då jag sedan började använda riktiga proffsprodukter och tvåkomponenstsfärg så har mina ommålningar hållit 10-15 år innan det är dags att slipa rent och sandblästra för att få bort rosten ur alla porer och måla om på nytt.
Till saken hör att jag har kört med samma Opel Kadett årsmodell 1984 i 20 år i ganska besvärligt kustklimat med mycket salt på vägarna.
Då började rosten krypa under färgen.
Då jag sedan började använda riktiga proffsprodukter och tvåkomponenstsfärg så har mina ommålningar hållit 10-15 år innan det är dags att slipa rent och sandblästra för att få bort rosten ur alla porer och måla om på nytt.
Till saken hör att jag har kört med samma Opel Kadett årsmodell 1984 i 20 år i ganska besvärligt kustklimat med mycket salt på vägarna.
okej åsikterna går isär lite. tror ändå att jag gör så som jag skrev i inlägg #11, eftersom jag inte gjort det här innan vill jag inte lägga för mycket pengar på produkter som jag ändå inte vet hur jag använder. det gör mig inte jättemycket om jag behöver göra om det om 2-3 år.
Produkter som diskuteras i tråden