A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast om ni stjäl eller förstör grannens egendom handlar det uppenbarligen inte om att ta och ge gemensam hänsyn. Då handlar det om den starkes rätt. Tydligen är du på de starkas sida. Grattis.
Nej! Det handlar inte om "den starkes rätt" när man måste gå ihop flera grannen för att prata förstånd med en (1) egoistisk hänsynslös idiot med självhävdelsebehov. Attityden "Jag sköter i andra" fungerar bara om man bor på en öde ö..
 
Så att gå ihop ett gäng och stjäla/förstöra andras saker är inte en fråga om den starkes rätt? Kul.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Kallar dessa lampor för pastalampor efter en viss form på pasta. Ser för jävla knasiga ut. Once seen it cannot be unseen.
[bild]
[bild]
Farfalle-lampa? ;)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Maria T
Har följt den här tråden med fört(l)jusning, även stickspåren och jag kan inte annat än skriva att jag tycker det är/kan vara, knepigt att veta vad som "ser fint ut" från min sida staketet, till vad som upplevs som "störande, bländande och gräsligt" från den andra sidan. Det jag kan se från @MissMuffet 's foton så skulle det vara ohållbart att bo så nära starkt ljus som jag inte kan påverka. Någon i annan tråd, föreslog att eftersom det var så nära, kasta över en chokladask och ett meddelande som vädjar till personerna med ljuset att släcka ned, eller ändra ljusbilden. Jag tycker det är en fin idé och värnar om att folk ska hålla sams och vara trevliga, men om jag hade bott så länge med denna bländande "utsikt" hade jag nog funderat på att skaffa ett hagelgevär.

I mitt lilla bostadsområde, lite avskilt för det är som en "rundslinga" i skogen, är det behagligt lagom med ljus på vissa ställen, mina närmaste grannar har viss belysning på träd, stör inte mig, en annan granne som jag passerar varje dag har en stor strålkastare som går på i mörkret rätt ut på vägen. Det sista stör ja, men inte tillräckligt för att jag skulle knacka på och påtala det. Å andra sidan kommer från ett annat håll en promenadväg som leder till pendeltågsstationen, vilken givetvis ska vara väl belyst för allas säkerhet.

Lite off topic - jag besökte kanarieön La Palma en vintervecka för snart två år sedan; visste lite om den innan jag reste men blev så imponerad av dess natur och hur de som bor där bevarar den. Mitt astronomiintresse blev återuppväckt av de fantastiska observatorier på 2400 m ö h men framför allt det som krävs för att dessa ska kunna fungera - inget, eller lite, ljusförorening.
All gatubelysning har skärmar nedåt, hotell släcker sin utebelysning kring byggnader och trädgårdar vid viss tid, fartyg inom visst avstånd måste släcka ned på natten och inga flygplan får landa mellan kl 23 och 06. Det var första gången sen 70-talet som jag kunde se en helt stjärnklar himmel. Det var ljuvligt.
 
  • Gilla
Thule50 och 7 till
  • Laddar…
Dagens erfarenhet: En granne vars belysning inkräktat med bländande ljus i 90 grader under fyra år.
En granne med ljus i flaggstångstoppen.
En granne med tivoliliknande lampor i okoordinerande placeringar.
En granne med övervakningskameror riktade mot vårt hus.
En granne som spelar in protester mot ljusarrangemang som så totalt har ödelagt kontakt med naturen och drar mig inför tinget.
En granne som spärrar av med ett rep längs sin fastighet vår tillfart med bil vilket medför lirkande rattrörelser 7-8 ggr för vår bil men omöjliggör infart och avfart för större fordon.

Idag glömde han höja sitt rep när han lämnade sin parkering vilket möjligjorde den enklare utfärden backa och vrid ratten till vänster för oss. Vi tog tillfället att slippa lirka.

När vi kom hem satt han och väntade. Gick in på vår tomt öppnade bildörren och när jag gick ut tryckte han upp mig mot bildörren och tog strupgrepp och sa att jag inte skulle backa ut så igen.
Det var inte första gången han blev fysisk. Förra gg var för 4 år sedan. Då var det första gg jag proteterade mot hans utebelysning. Det har bara blivit värre. Och många av era responser kommer att bli censur o råd om gardin o flyttråd. Men det som finns i denna tråd handlar om att existera trots mörker kontra betrakta mörker som ett tillstånd som ska upphävas genom investeringar i ljusutrustning. Jag är människa. Jag äger en förmåga till mörkerseende. Det gör alla. Det är en fråga om träning och att låta naturen finnas till. Mina preferenser och behov att se den natthimmel som fanns gör att vi lever i en tid där den som plöjer ner pengar i uppfinningar avsedda att utrota mörker betraktas som en hjälte som besparar andra som freeloadar på effekten. Jag tror att den människa skapad före Edison aldrig har förnyats att klara påfrestningen av konstant ljus. Inse fakta o sluta tro att med smartare belysning blir din kåk dyrare och säkrare för marknaden.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Kan bara beklaga situationen
 
Du måste göra något åt grannen. Inte ta emot skit.
 
  • Gilla
Cider
  • Laddar…
T Tom12 skrev:
”...En granne med övervakningskameror riktade mot vårt hus...””...När vi kom hem satt han och väntade. Gick in på vår tomt öppnade bildörren och när jag gick ut tryckte han upp mig mot bildörren och tog strupgrepp och sa att jag inte skulle backa ut så igen.
Det var inte första gången han blev fysisk...”
Fysiska hot: Polisanmäl!!! Varje gång!
Övervakningskameror riktade utåt: anmäl till Länsstyrelsen. Det är olagligt!
Beklagar verkligen att du har det så här.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Är det bara jag som skulle vilja se en realityshow i TS kvarter?
 
  • Gilla
  • Arg
[SKPG]Zamora och 5 till
  • Laddar…
T Tom12 skrev:
Dagens erfarenhet: En granne vars belysning inkräktat med bländande ljus i 90 grader under fyra år.
En granne med ljus i flaggstångstoppen.
En granne med tivoliliknande lampor i okoordinerande placeringar.
En granne med övervakningskameror riktade mot vårt hus.
En granne som spelar in protester mot ljusarrangemang som så totalt har ödelagt kontakt med naturen och drar mig inför tinget.
En granne som spärrar av med ett rep längs sin fastighet vår tillfart med bil vilket medför lirkande rattrörelser 7-8 ggr för vår bil men omöjliggör infart och avfart för större fordon.

Idag glömde han höja sitt rep när han lämnade sin parkering vilket möjligjorde den enklare utfärden backa och vrid ratten till vänster för oss. Vi tog tillfället att slippa lirka.

När vi kom hem satt han och väntade. Gick in på vår tomt öppnade bildörren och när jag gick ut tryckte han upp mig mot bildörren och tog strupgrepp och sa att jag inte skulle backa ut så igen.
Det var inte första gången han blev fysisk. Förra gg var för 4 år sedan. Då var det första gg jag proteterade mot hans utebelysning. Det har bara blivit värre. Och många av era responser kommer att bli censur o råd om gardin o flyttråd. Men det som finns i denna tråd handlar om att existera trots mörker kontra betrakta mörker som ett tillstånd som ska upphävas genom investeringar i ljusutrustning. Jag är människa. Jag äger en förmåga till mörkerseende. Det gör alla. Det är en fråga om träning och att låta naturen finnas till. Mina preferenser och behov att se den natthimmel som fanns gör att vi lever i en tid där den som plöjer ner pengar i uppfinningar avsedda att utrota mörker betraktas som en hjälte som besparar andra som freeloadar på effekten. Jag tror att den människa skapad före Edison aldrig har förnyats att klara påfrestningen av konstant ljus. Inse fakta o sluta tro att med smartare belysning blir din kåk dyrare och säkrare för marknaden.
,, den där grannsämjan är ju helt körd i botten :(

Fysiskt våld ska inte vara acceptabelt, oavsett skäl, anmäl! (Tyvärr gör de nog inget, men anmäl ändå!)

. kameran får inte visa något utanför grannens tomtgräns (inte utan tillstånd iaf), väldigt hårda regler på kameror .. och skyltning för bevakningskameror. Så om den filmar hos er, kontakta kommunen/länstyrelsen/anmäl.

angående belysningar.. säger jag nada då jag uppskattar alla former i lagom dos (ogillar gatuatolpar/lyktstolpar och strålkastare dock!)

Beklagar situationen i största allmänhet, skulle intevara kul att bo så :(
 
Vi har haft nattliga stölder både från och ur våra bilar.
Nu har jag ökat på ljusmängden på framsidan.
Grannarna får tycka vad de vill..
( dock inga strålkastare på framsidan, bar allmänljus!")
 
Cheesen
Mina grannar tackade då mig för att nån tar ansvar för gatans belysning...
 
W WilleR skrev:
Vi har haft nattliga stölder både från och ur våra bilar.
Nu har jag ökat på ljusmängden på framsidan.
Grannarna får tycka vad de vill..
( dock inga strålkastare på framsidan, bar allmänljus!")
Det är jättebra med mera ljus vid stöldrisk, men det är också något att tala om för grannarna. Jag skulle uppskatta en sådan information och dessutom få lättare att stå ut med belysningen.
 
Har du något belägg för det? Belysning är sannolikt en anledning till att mängden insekter minskar. Även den extrema minskningen av ål kan ha samband med ljusföroreningar. Så negativa effekter finns. Men finns det belägg för positiva effekter?
 
Skojar du? Elektriskt ljus och möjligheten att inte helt styras av naturens växlingar är ett av de stora civilisatoriska framstegen alla kategorier.
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.