B badtastex skrev:
Tagit tag i och gjort klart ett gammalt projekt, en hjulförsedd bänk till pelarborren. Hade iden att fixa en separat montering för pelaren så att man kan plocka loss själva borren och köra mer mobilt när man så vill (Boschen är ju väldigt lätt). Det nya bordet/fästet blev betydligt stabilare än det som följer med så i bänken känns borren kraftigare på något sätt.

[bild] [bild]
Den lösningen lägger jag i kommande projekt lådan! (y)
 
U
Ett par tjog dominoformade lagningar :sweat:

Pilligt med fräsning av så små bitar. Lyckligtvis inga jättekrav på utseende, det spacklas och målas, men man vill ju hamna nära.

Dominoformad trälagning infälld i ett trästycke, före spackling och målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
har du inte fibrerna fel riktning på den dominon ?
 
H hyggabus skrev:
har du inte fibrerna fel riktning på den dominon ?
Eftersom jag tolkar det som en lagning så tror jag det är meningen. Och korrekt!
 
U
Ja, det är en massa tapphål för spröjs som ska fyllas igen. Bara på innerbågarna så det här kändes som en godtagbar lösning jämfört med att börja om med nya bågar.
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Microkatten
Har idag hyvlat virke till en mindre logdörr. Makitas lunchbox bara går och går utan att klaga:

Makita lunchbox tjocklekshyvel i arbete med ett nyligen hyvlat stycke kvarterssågad furu omgivet av spån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att jobba med kvalitetsvirke - i detta fall kvarterssågad furu - är alltid ett nöje:

Hyvlat kvarterssågad furuvirke staplat för bygge av logdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utomhussäsongen har börjat på riktigt! :love:
 
  • Gilla
johel572 och 6 till
  • Laddar…
Bytt till sommarhjul på bilen Bil upplyft med domkraft och nytt sommarhjul monterat, verktyg på garagegolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Har idag hyvlat virke till en mindre logdörr. Makitas lunchbox bara går och går utan att klaga:

[bild]

Att jobba med kvalitetsvirke - i detta fall kvarterssågad furu - är alltid ett nöje:

[bild]

Utomhussäsongen har börjat på riktigt! :love:
Härligt!

Jag har också funderat på en sådan liknande hyvel. Har ett kommande projekt med mycket hyvling, inom en förhoppningsvis snar framtid. Vilken modell är det du har?
 
Microkatten
Hyvelmodellen är 2012NB. Köpt för snart fyra år sedan i England för £460, inkl frakt. Har funderat på att köpa ett extra par knivar då jag kan tycka att de borde bli slöa snart, men de är tydligen vändbara, så det får nog vänta några år till... :D
 
  • Gilla
snuttekudden
  • Laddar…
Provat Parkside-svetsen idag eftersom stormen gav sig på studsmattan i veckan. Det märktes att det var sisådär 22 år sedan jag svetsade sist. Jag kan nog inte skylla ifrån mig på svetsen när det gäller slutresultatet... ;)

Grön Parkside-svets bredvid ett metallrör med klumpig svetssöm på en uppenbar amatörsvetsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
B badtastex skrev:
Provat Parkside-svetsen idag eftersom stormen gav sig på studsmattan i veckan. Det märktes att det var sisådär 22 år sedan jag svetsade sist. Jag kan nog inte skylla ifrån mig på svetsen när det gäller slutresultatet... ;)

[bild]
Välkommen till oss i gruppen slipare :)
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Cheesen
Tar en paus i ytbehandlingen
Vy av en nymålad dörr på bockar i en verkstad med bråte och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och begrundar nya grannens hus genom fönstret...
Vy genom ett snöigt fönster på ett pågående byggprojekt av ett trästomme hus, med andra hus och en bil i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verktygsbältet har hängt på byggställningen laddat och färdigt med skruvdragare hela helgen och skorna lämnade snickaren på uppfarten... Nån hade brottom till bolaget i fredags... Vi bor bra till tydligen, inte ens kapsågen har vandrat iväg fast den står uppställd som en förevisning om att arbete pågår.
 
  • Gilla
  • Haha
ceson och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
B badtastex skrev:
Tagit tag i och gjort klart ett gammalt projekt, en hjulförsedd bänk till pelarborren. Hade iden att fixa en separat montering för pelaren så att man kan plocka loss själva borren och köra mer mobilt när man så vill (Boschen är ju väldigt lätt). Det nya bordet/fästet blev betydligt stabilare än det som följer med så i bänken känns borren kraftigare på något sätt.

[bild] [bild]
Impregnerande... själv är jag i stadiet att jag för några år sedan gjorde ett underrede på hjul till en bandsåg som jag fortfarande inte köpt... Nå det duger till pelarborren också som står på inköpslistan.... just nu är det arbetsbänk för sonen och underrede för bordssågen när jag tar fram den.
 
Inte har men ska. Stormen häromdagen möblerade om rejält på taket. Om jag inte skriver mer vet ni varför :dizzy: Skadade tegelpannor på ett trädäck efter en storm som orsakat skador på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd säkerhetssele i förpackning med manual, som symbol för stormskadat tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
ceson och 2 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Inte har men ska. Stormen häromdagen möblerade om rejält på taket. Om jag inte skriver mer vet ni varför :dizzy:[bild][bild]
Happy Landing!
(y)
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.