C Calore skrev:
Tar du in offferter från 10 mäklare innan du väljer? Jag ringde en mäklare när jag sålde mitt hus o sen tig vi den direkt. Dessutom är det mäklaren själv som får 10000 tals kronor . När jag lämnar en offert på 150000 för bergvärme så skall borrarn ha 60, VP tillverkarn, 60 , Dahl 15 och jag får de bara de resterande 15 men jag måste ligga ute med alla pengar .
De flesta träffar nog ett antal mäklare innan de säljer, ja. 4 senast för min egen del. Det är också väldigt många som bara vill ha en värdering och inte ska sälja ens samma år eller att de inte vet.

Fast behöver du verkligen ligga ute med pengarna? Värmepumpen faktureras väl när du fått den, rimligtvis med 30 dagar till betalning. Detsamma med firman som borrar. Fakturerar du kunden direkt efter utfört arbete är det inte många dagar du måste ligga ute med pengar. På ett vanligt kreditkort har du ofta räntefritt i 30 dagar på upp till de beloppen du pratar om.

Man kan också se det som att du får betalt för 4 dagars arbete när du kanske bara utför 1-2 dagars arbete egentligen och det enda du gjorde var att samordna en UE samt en leverantör.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C Calore skrev:
Tar du in offferter från 10 mäklare innan du väljer? Jag ringde en mäklare när jag sålde mitt hus o sen tig vi den direkt. Dessutom är det mäklaren själv som får 10000 tals kronor . När jag lämnar en offert på 150000 för bergvärme så skall borrarn ha 60, VP tillverkarn, 60 , Dahl 15 och jag får de bara de resterande 15 men jag måste ligga ute med alla pengar .
Nej men tre kanske, var fick du tio ifrån? Jag har aldrig tagit in mer än tre offerter från hantverkare heller. Menar du möjligen att du bara får var tionde jobb som du offererar? I så fall är nog förklaringen ganska enkel.

Om du offererar ett jobb med flera aktörer inblandade så tar du rimligvis ett påslag även för de andras arbete, annars får du se över din affärsmodell. Men det låter lite konstigt att du kan offerera de andra hantverkarnas jobb utan att de behöver komma ut, då bestämmer alltså du hur mycket de ska få betalt för jobbet? Jag antar att du lägger på lite marginal så att du inte förlorar på det. Och varför skulle du behöva betala dina underentreprenörer i förskott? Det behöver knappast någon som sköter sina betalningar.

M MartinP666 skrev:
Nej men tre kanske, var fick du tio ifrån? Jag har aldrig tagit in mer än tre offerter från hantverkare heller. Menar du möjligen att du bara får var tionde jobb som du offererar? I så fall är nog förklaringen ganska enkel.

Om du offererar ett jobb med flera aktörer inblandade så tar du rimligvis ett påslag även för de andras arbete, annars får du se över din affärsmodell. Men det låter lite konstigt att du kan offerera de andra hantverkarnas jobb utan att de behöver komma ut, då bestämmer alltså du hur mycket de ska få betalt för jobbet? Jag antar att du lägger på lite marginal så att du inte förlorar på det. Och varför skulle du behöva betala dina underentreprenörer i förskott? Det behöver knappast någon som sköter sina betalningar.

För att folk tar in 10 offerter på tex värmepumpar

Och , ja jag får ofta ligga ute med pengarna, det är inte alltid allt klaffar som man vill, ibland borrar dem 3-4 anläggningar samtidigt o deras fakturor kommer direkt

• Gilla
connywesth och 1 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
För att folk tar in 10 offerter på tex värmepumpar

Och , ja jag får ofta ligga ute med pengarna, det är inte alltid allt klaffar som man vill, ibland borrar dem 3-4 anläggningar samtidigt o deras fakturor kommer direkt
Ja men då får du ju se till att ha tid till att betala fakturorna, det borde inte vara några problem om du ofta använder samma UE.

Är det så att du bara får var tionde jobb du offererar så är du för dyr, inte förtroendeingivande etc. Det spelar ju egentligen ingen roll om kunden tar in hundra offerter, det avgörande är hur stor andel av jobben du offererar som du får beställning på.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
C Calore skrev:
Ni säger visst att hantverkare inte ska få tjäna pengar, ni hatar svenska hantverkare medans ni själva sitter med några låtsas jobb och trycker på lite knappar.
Nej, men vi kan kanske vara överens om att vissa hantverkare inte är läskunniga.

Bara som jämförelse på resor. Jag besökte en potentiell kund 20 mil hemifrån (lite drygt 22 mil från kontoret) för ett möte som tog 10 minuter. Det var i förhoppning om att få ett större uppdrag. För denna resa kunde vi inte fakturera en krona och vi fick inte uppdraget... Men jag erkänner, jag var inte hemma hos den potentiella kunden utan på deras kontor, så det är nog riktigt som du säger att det bara är hantverkare som åker hem till folk och kollar på hantverksuppdrag....

• Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
M MartinP666 skrev:
Ja men då får du ju se till att ha tid till att betala fakturorna, det borde inte vara några problem om du ofta använder samma UE.

Är det så att du bara får var tionde jobb du offererar så är du för dyr, inte förtroendeingivande etc. Det spelar ju egentligen ingen roll om kunden tar in hundra offerter, det avgörande är hur stor andel av jobben du offererar som du får beställning på.

Jag åkte 60 mil enkelt för en felsökning i fjällvärlden, jag löste det problemet , men fick inte uppdraget att åtgärda det. En helt bortkastad dag.

Där var det dem stora firmorna som gjort felet som ändå fick åtgärda det, Nibe, WSP, YIT ( som nu är Caverion) felsökte i 1 år och sedan kom en liten skuttfirma och löste det med fysik på 30 minuter.

• Ledsen
connywesth
  • Laddar…
Kan meddela att även stora byggbolag i snitt får runt vart tionde projekt de lämnar anbud på. Exempelvis vid offentlig upphandling o.s.v.

• Gilla
connywesth och 1 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Jag åkte 60 mil enkelt för en felsökning i fjällvärlden, jag löste det problemet , men fick inte uppdraget att åtgärda det. En helt bortkastad dag.
Antar att du trots det du inte fick åtgärda felet fick betalt för resa och felsökning?

T
C Calore skrev:
Hantverkarn jobbar mkt gratis , tex i offert stadiet. Jag gör runt 150 offerter varje år ( det innefattar resa o hembesök) och får 30-40 jobb. Jag har även ett lager,, inte lika dyrt som Biltemas men jag inte ett par miljarder heller så.
Du får gärna förklara alla dessa hembesök. Jag fattar att det är enklare att kolla i verkligheten än på exv mobilfoton, men det måste ju ta enormt mycket tid. Det tar tid för mig som kund också, vilket gör det ännu märkligare när man påfallande ofta inte ens får någon offert efter ett besök.

Går det inte att göra en offert utifrån en beskrivning och bilder, eller vad är grejen?

T
C Calore skrev:
Mycket avundsjuka här, varför omskolar du dig inte till mäklare istället om du tror att det är så mycket bättre? Mäklare har en del kostnader för för fotografering, tryck av broschyrer, franchise-kostnader osv plus att de bara får betalt om affären går igenom (med undantag för direkta kostnader, oftast med ett tak). Vissa kostnader får man förstås ta själv (besiktning, energideklaration, styling osv) men då är det,återigen, väldigt tydligt vad det kostar. Inga listor med hittepåpriser.

• Gilla
Puhnallen
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Du får gärna förklara alla dessa hembesök. Jag fattar att det är enklare att kolla i verkligheten än på exv mobilfoton, men det måste ju ta enormt mycket tid. Det tar tid för mig som kund också, vilket gör det ännu märkligare när man påfallande ofta inte ens får någon offert efter ett besök.

Går det inte att göra en offert utifrån en beskrivning och bilder, eller vad är grejen?
Inget värmesystem är lika, så man måste åka och titta. Eller du kanske går på myten att inverter värmepumpar anpassar sig perfekt efter huset :crysmile:

T tanaris skrev:
Mycket avundsjuka här, varför omskolar du dig inte till mäklare istället om du tror att det är så mycket bättre? Mäklare har en del kostnader för för fotografering, tryck av broschyrer, franchise-kostnader osv plus att de bara får betalt om affären går igenom (med undantag för direkta kostnader, oftast med ett tak). Vissa kostnader får man förstås ta själv (besiktning, energideklaration, styling osv) men då är det,återigen, väldigt tydligt vad det kostar. Inga listor med hittepåpriser.
Jag är inte avundsjuk på någon, jag trivs bra med mitt jobb, men man blir lite trött på er dom hatar hantverkare bara. Jag vet inget om hur mäklare har det, eller data gubbar men ni vet ALLT om hur enkelt det är att vara röris,Kyltekniker,byggare,väktare,målare (y)(y)

Ni är duktigare människor än oss, så enkelt är det.

Dessutom har vi också kostnader för sälj material,hemsidor, en del för betala till tex Thermia för att vara ÅF där. Mmmm

• Gilla
tomsk
  • Laddar…
Du är bara avundsjuk för att det enda jag behöver är en dator som min arbetsgivare betalar...

T
C Calore skrev:
Inget värmesystem är lika, så man måste åka och titta. Eller du kanske går på myten att inverter värmepumpar anpassar sig perfekt efter huset :crysmile:
Jag köper att vissa jobb kräver att man åker och tittar, men samtidigt kan man konstruera stora kontorskomplex i minsta detalj innan man ens satt spaden i marken så helt nödvändigt kan det ju inte alltid vara. Men ok, då kanske du kan svara på varför man så många gånger inte ens får en offert efter besöket?

Det är en avesvärd skillnad på att konstruera/dimensionera ett nytt system från grunden jämfört med att felsöka/åtgärda ett gammalt system som blivit påbyggt och ändrat i omgångar i flera generationer där dokumentation saknas och ägaren inte har någon aning om hur det fungerar...

visst, ett alternativ skulle vara att alltid säga att enda lösningen är att riva ut alla rör och radiatorer och börja om från början, men då skulle man nog inte få så många jobb...

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.