Klaugust Klaugust skrev:
Är det små- eller storgatsten du använt som kantsten till rabatten? Har funderat på att använda smågatsten till kantsten på olika ställen i trädgården (rabatt-gräsmatta, gräsmatta-singelgång och singelgång-rabatt) men funderar kring om de är för låga för att ligga stadigt och om de sticker upp tillräckligt för att hindra att de olika ytorna blandar sig med varandra.
Smågatsten är det. Mina sticker inte upp speciellt mycket, det är i gräsmatta-nivå. Man får ju hålla efter kanterna ändå. När det är gräsmatta-singel så har jag gjutit fast stenarna så där växer det inte över :)
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ja...? Förstår inte ditt inlägg riktigt? ;)
Jag tolkar iallafall ditt inlägg som att du tog in en trädfällare till skillnad från Keillers. Det var formulerat så iallafall :)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag tolkar iallafall ditt inlägg som att du tog in en trädfällare till skillnad från Keillers. Det var formulerat så iallafall :)
Jaha, nädå jag förstod allt att även Keiller anlitade en trädfirma, jag ville bara bidra med att jag (också) gjorde det, och att mitt träd var mycket kortare men att det ändå var spännande att titta på. (y):rofl:
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
I väntan på att altan ska byggas fick gubben min riva bort de gamla trasiga träplattorna på uteplatsen. Vi hade sån flax att det visade sig vara stenläggning under. Inte snyggt, men åtminstone brukbart och det är inte längre risk att barn eller vuxen sätter foten på en skruv i de ovan nämnda träplattorna. Upprivna träplattor på en uteplats uppenbarar en underliggande stenläggning vid ett gult hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uteplats med stenläggning som blottats efter att trasiga träplattor tagits bort, gräsmatta och grill i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Nu grävt fram hela stengången vid gaveln av huset. Efter att ha legat begravda i x antal år ser det ut som ett månlandskap men åtminstone bättre än att trava runt i lera som vi hittills gjort. Stenarna längs rabatten på den första bilden var också helt begravda när vi flyttade in hösten 2018. Nån gång nånstans har det varit rea på stenplattor. :crysmile: Nyligen uppgrävd stengång längs ett hus med synlig jord och sparsam vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen upptäckt stengång vid husets gavel, omgiven av jord, verktyg och växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lill72 och 1 till
  • Laddar…
Säg till när ni tröttnar på mig och mina stenplattor. Jag tror att jag snart har hittat alla... :thinking::crysmile: Stenplattsbelagd gångväg i en trädgård med torkad gräsmatta och grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gångväg med mossiga stenplattor leder genom en gräsmatta med en svart blomkruka på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 11 till
  • Laddar…
Schaktad plats på en gräsmatta med markeringspinnar, redo för uppbyggnad av ett växthus; andra odlingslådor i närheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En trädgård med avgränsat område för ett framtida växthus och en skottkärra i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävt område för växthus i trädgård med skottkärra och röd stuga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppschaktad mark där ett växthus ska byggas, med en befintlig växthusram och ett rött hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags att börja jobba om det ska bli solmogna tomater till sommaren. Börjat schakta för växthuset.
 
  • Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Idag har det handlat om räfsning av löv och grenar, skottning av jord och nedfall efter tidigare fälld tujahäck vid garaget samt beskärning av övervuxen schersmin och björkspireor. De största projektet var dock att befria ett plommonträd från diverse buskar som vuxit ihop med trädet. Dock inte en enda bild tagen. Så frågan är... har det verkligen hänt?
 
  • Haha
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Lagat sorkskador.
Reparerad kabel i marken efter skador orsakade av sork, med gräs och löv runt grävplatsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att ställa till det riktigt så hade dom dessutom kapat kabel på ett till ställe en bit bort.
 
W WilleR skrev:
Det var då själva "#¤%& vad ni är flitiga..
Nästan så jag får dåligt samvete, men bara nästan..
Gräsmattan antar alltmer modellen av mossmatta. Mossrivare och mängd gödning och kalk?
Plattorna (sjösten, suck) på framsidan måste bytas ut mot underhållsbara släta..
Skogsdelen (2000kvm) på tomten ska röjas.
Och....
.. nu tar jag en kopp kaffe... .
Mossmattor är fina! När jag var i en japansk trädgård en gång hade de femtio olika sorters mossa, vilket de var mycket stolta över.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
B b8q skrev:
Mossmattor är fina! När jag var i en japansk trädgård en gång hade de femtio olika sorters mossa, vilket de var mycket stolta över.
Min mor stod en gång och pratade med sin bezzerwizzer till granne (radhus) om gräsmattor och han berättade hur man minsann ska sköta sin gräsmatta för att slippa massa mossa (och sneglade på mina föräldrars mossmatta). Mamma svarade med "Men vet du hur man gör för att få MER mossa? Det är så mjukt och skönt att gå på". Jag tror grannen gav upp. :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Tagit bort grönt från gruset runt farstun:
Renoverat grusområde runt farstukvist med borttagna växter, redo för plantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rensat bort gräs och maskrosor i en bädd, och ploppat ner lite tulpanlökar och igårköpta kungsängsliljor:
Nyröjd blomrabatt med grus och några enstaka gröna växter och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grovrensat den bästa delen av grönsakslandet:
En trädgårdsbädd med jord, spår av grovrensning och nyligen planterad vitlök som börjar gro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutligen tittat på vitlöken som börjat komma upp:
Vitlöksskott som sticker upp ur jord med torrt gräs och jordklumpar runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Skottat färdigt på garageuppfarten, hjälpt gubben att lassa in ris i bilen (vi har varken dragkrok eller släp...) och fortsatt hacka i trädbusken som vi inte riktigt vet vad det var. Och hittat 2 stenplattor, bara som en bonus. :crysmile:
 
  • Bilens bagageutrymme fullt med ris och grenar, öppen baklucka, solljuset skiner på.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyskottad garageuppfart med trädstubbar i förgrunden och en gammal garageport mot en gul vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skugga av staket på gräsmatta bredvid uppfart med stenplattor och en skyffel lutad mot staketet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljus vinterdag med en nyligen skottad garageuppfart och ett stort lövfällt träd i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Skottat färdigt på garageuppfarten, hjälpt gubben att lassa in ris i bilen (vi har varken dragkrok eller släp...) och fortsatt hacka i trädbusken som vi inte riktigt vet vad det var. Och hittat 2 stenplattor, bara som en bonus. :crysmile:
Då ät det nog dags att köpa ny bil ;)
 
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Skottat färdigt på garageuppfarten, hjälpt gubben att lassa in ris i bilen (vi har varken dragkrok eller släp...) och fortsatt hacka i trädbusken som vi inte riktigt vet vad det var. Och hittat 2 stenplattor, bara som en bonus. :crysmile:
Det första man behöver när man har hus är dragkrok. Efter att ha lagt ett par tusen på släphyra så köpte vi ett släp. Speciellt om man ska renovera :)
 
  • Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.