Min ursprungstanke var att använda svarta/gråa downlights (biorum), men efter att ha kollat prisbilden så har jag övergett den tanken och kommer att köra med typ borstat stål istället.

Malmbergs har ju några prisvärda modeller (har kollat främst MD-99 och MD-350) men blir inte riktigt klok på infästningen. Deras websida har inga bilder på själva baksidan, och jag har väl halvt levt i tron om att "alla" kör med fjädrar som spänner fast. Men har ändå sett någon enstaka bild på någon sorts bleck som verkar skruvas åt.

Frågan är helt enkelt om detta funkar bra? Kommer de åt att spänna från ovansidan eller blir det liksom från sidan?

De skall monteras i 12 mm MDF, så det är ju som en gipsskiva. Vill helst inte skruva de rätt upp i skivan då det är så hårt att skruva i MDF.

Jag har md-99 och md-540 hemma. 540 har fjädrar och 99 har bleck. De är dock godkända att sätta i apparatdosor och har skruvhål för detta och det är så jag monterat dem :)

Jo, det har jag också läst att det går, men jag tänkte försöka undvika apparatdosor i möjligaste mån.

Går det att fästa med hjälp av blecken så att man slipper skruva?

B Bergling skrev:
Jo, det har jag också läst att det går, men jag tänkte försöka undvika apparatdosor i möjligaste mån.

Går det att fästa med hjälp av blecken så att man slipper skruva?
Så länge du har rätt storlek på hålet så är det bara att trycka upp dom i hålet. Bleck respektive fjäder håller dom på plats.

• Gilla
Bergling
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Så länge du har rätt storlek på hålet så är det bara att trycka upp dom i hålet. Bleck respektive fjäder håller dom på plats.
Jag blir dock inte 100% klok på blecken. Är de konstruerade så att de klämmer från ovansidan eller "spänner" de liksom ut i horisontell riktning? Nu spelar det kanske inte i praktiken någon roll, men hade ändå varit bra att veta.

De är kilformade och i fjäderstål tror jag så de fungerar lite som en bygel och fjäder även fast det inte är den konstruktionen.

Så du får tvinga ihop blecken lite och när du sen pressat upp spotten så hjälper både den fjädrande delen samt just kilformen till att hålla uppe alltsammans.

B Bergling skrev:
Jag blir dock inte 100% klok på blecken.
Dom med bleck är nog bra i sig men kommer du att få att ta ner någon så fräser det sönder hålet om det är gips, och kanske inte få fast armaturen igen, BLIR FÖR STORT HÅL, ta sådana med fjädrar som går att plocka ur och i flera gånger.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.