Hej
Nu ska vi försöka oss på att riva bort plankor från ett golv. Väldigt fint virke som reglats fast på typ halvmeters mellanrum. Plankorna är väl säkert 2 meter drygt.
Nu har den som bodde här använt "klick" plankor, eller vad man ska kalla det. De är skårade i sidan och skjuts in, alltså kan vi inte dra dem uppåt utan att riskera att det spricker.
Har lyckats få bort en planka genom att hugga av skåran med hammare och stämjärn. Så kom jag precis åt den spik som hamrats snett ner i regeln.
Men borde finnas nått bättre sätt utan att behöva skada virket. Rör sig om ett 40 tal plankor som sks bort.
Någon nämnde kofot i förbifarten. Vette katten om det underlättar?
Tog en bild som hastigast på den nuvarande yttersta plankan.
Nu ska vi försöka oss på att riva bort plankor från ett golv. Väldigt fint virke som reglats fast på typ halvmeters mellanrum. Plankorna är väl säkert 2 meter drygt.
Nu har den som bodde här använt "klick" plankor, eller vad man ska kalla det. De är skårade i sidan och skjuts in, alltså kan vi inte dra dem uppåt utan att riskera att det spricker.
Har lyckats få bort en planka genom att hugga av skåran med hammare och stämjärn. Så kom jag precis åt den spik som hamrats snett ner i regeln.
Men borde finnas nått bättre sätt utan att behöva skada virket. Rör sig om ett 40 tal plankor som sks bort.
Någon nämnde kofot i förbifarten. Vette katten om det underlättar?
Tog en bild som hastigast på den nuvarande yttersta plankan.
De brädorna är spontade om de är spikade i fjädern. Det är svårt att få upp det utan skavanker. Du måste ta brädorna från det håll de är spikade. Först får du vända försiktigt med kofot lite grann i taget exakt där de är spikade tills spikarna är i luften. Sedan får du knacka tillbaka alla spikarna så att de inte gör ned i samma hål igen. Sedan knackar du på ovansidan av brädan där spiken sitter med en hammare och en träbit emellan. Nu borde spiken ha gått upp en bit så att du kan ta den med en hovtång. Ett annat alternativ är att klippa spiken när du fått upp brädan lite grann. Ta upp brädan och knacka på den del av spiken som är kvar för att sedan plocka den från brädan och den del som sitter kvar i golvet.
Produkter som diskuteras: "hovtång"
Hovtänger
Hovtänger är specialverktyg som används av hovslagare och djurägare för att trimma och underhålla hovar på hästar och andra hovbärande djur. De är utformade för att klippa genom den hårda keratin som hovarna består av, vilket kräver en
Läs mer
När man tittar på bilden ser det ut som plankorna är snabbvuxna(långt mellan årsringarna) och de är spikade ner i en regel som är mycket tätare. Testa några plankor som sagts ovan men var förberedd på att de troligtvis blir mycket skadade när du försöker ta loss dem. Spiken kommer nog sitta fast och plankan kommer ha ett stort hål där spikhuvudet slits rakt igenom.
Men jag hoppas att jag har fel.
Men jag hoppas att jag har fel.
Ett alternativt som tyvärr resulterar i spik kvar i undergolvet är att med en multicutter och ett trä/metallblad såga av spiken från sidan och sedan borde du kunna dra ut plankan. Du lär inte få upp det som är kvar av spiken men om den kan sitta kvar kan du försänka resterna med ett drivdorn så den i alla fall inte gör någon skada
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Plocka bort utvändig oljetank + betongblock
Grund & Markarbeten -
Kan jag låta plocka bort extra servisskåp istället för att byta?
El -
Hur plocka bort galler på Keddy-insats?
Ved, Pellets, Flis -
Element, plocka bort utan att tömma systemet?
Värme allmänt -
Skorsten - kan jag plocka bort gipstrumman?
Ved, Pellets, Flis