3 882 läst · 39 svar
4k läst
39 svar
KA vid rivning av carport?
Det är bra att veta, men din var bttre Vet du om det är det samma för bygglov för altandörr, att man kan hitta exempel? Det är jätte skillnad på olika kommuner. Gotlands kommun kan man bara skicka in lite ritningar digitalt. Stockohlms kommun kan man inte det.Tomtom79 skrev:
Sök då ett kombinerat lov för rivning av carport samt bygglov för fasadändring. Till bygglovet behöver du ritningar på berörd fasad före och efter altandörren, det är inte jättekrångligt. Bra exempel finns på nätet.Familjen_M skrev:
Hej, för er som är intresserade och har svarat i detta forum. Så här skriver bygglov till mig gällande carporten:
Hej!
Det behövs rivningslov. Skicka med:
- Ansökningsblankett https://bygglov.stockholm/sok-lov-eller-anmalan/
- Situationsplan i skala 1:400 där carporten är markerad.
- Ritningar eller bilder på carporten. Om ändringar sker på bostadshusets fasad i samband med rivning så behövs fasadritning i skala 1:100 som visar ändringen.
- Kontrollplan.
Mvh
Mattias, bygglovsrådgivningen"
Hej!
- Ansökningsblankett https://bygglov.stockholm/sok-lov-eller-anmalan/
- Ritningar eller bilder på carporten. Om ändringar sker på bostadshusets fasad i samband med rivning så behövs fasadritning i skala 1:100 som visar ändringen.
- Kontrollplan.
Mvh
Gott. Då är det enkelt fixat. Situationsplan 1:400 borde väl finnas sedan tidigare bygglov kan jag tänka mig? Har du inte den själv kan man ofta få ut den digitalt från kommunen om de har digitaliserat. Ska du bara ha rivningslov så är ju bilder på den tillräckligt och fasaden borde väl inte förändras så som det såg ut på bilderna. Bara att ta en kontrollplan och justera så det stämmer in på dina planer. Skickar du med rivningsplan med vad du tänkt göra av avfallet så riskerar du inte att de kräver in en sån som komplettering...
Glöm inte markera egenkontroll på allt
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 716 inlägg
Du kan nog hitta planen på lantmäteriet också, då är det bara att logga in och ladda ner
Gött, lycka till med projektet.Familjen_M skrev:Hej, för er som är intresserade och har svarat i detta forum. Så här skriver bygglov till mig gällande carporten:
Hej!
- Ansökningsblankett [länk]
- Kontrollplan.
Mvh
Jag har en situationsplan)Tomtom79 skrev:Gott. Då är det enkelt fixat. Situationsplan 1:400 borde väl finnas sedan tidigare bygglov kan jag tänka mig? Har du inte den själv kan man ofta få ut den digitalt från kommunen om de har digitaliserat. Ska du bara ha rivningslov så är ju bilder på den tillräckligt och fasaden borde väl inte förändras så som det såg ut på bilderna. Bara att ta en kontrollplan och justera så det stämmer in på dina planer. Skickar du med rivningsplan med vad du tänkt göra av avfallet så riskerar du inte att de kräver in en sån som komplettering...
Liknande trådar
-
Arbetsgången vid skada mellan kontraktskrivning och tillträde?
Juridik -
Vad tänka på vid rivning av skjutdörr?
Fönster & Dörrar -
Rivning av rötskadat uppreglat golv, hur går jag vidare?
Grund & Markarbeten -
Vad gör man med inspektionslucka och eluttag vid rivning av badrum?
Badrum -
Trasig gipsvägg vid rivning av kakel
Badrum