findus42 findus42 skrev:
Har länge undrat varför en del firmor verkar sakna policy om uppträdande i trafiken.

Frågan till forat är då...

Hur många av er avstår från att kontakta en entreprenör för att deras reklammärkta bilar körs aggressivt och trafikfarligt?

Jag har själv en svart lista som tenderar att bli längre och längre. Inte för att jag saknar förståelse över att någon vid ett enskilt tillfälle kan tänkas vara mindre gentlemannamässig.
Utan för att det görs i en märkt bil utan en tanke om hur det uppfattas. Därmed så kommunicerar det till mig att de inte heller bryr sig om andra saker.

Hur ser ni på saken?

Mvh Findus

PS. Jag själv kör en omärkt bil... DS
Jag håller med om att hur de kör tenderar att visa samma respekt för arbetet. Dåligt körsätt-dåligt jobb och tvärtom. Gäller kanske inte alla, men jag dissar gärna de som har dålig trafikvett. Det finns ju andra.
 
  • Gilla
Mats: Gårdsägare och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
han hade väl kortslutning någonstans
Eller bråttom TILL jobbet med firmabilen hen hade tagit hem över natten ;)
Klockan var efter 7, och orten som firman hörde hemma i ca 4 mil bort (i bilens färdriktning).
 
Fario Fario skrev:
Jag tänkte omedelbart att det måste varit i Stockholm. Och så ser jag på din profil... Poängen min är att jag aldrig sett ett sådant beteende på annan ort än Stockholm. Första gången jag såg det blev jag perplex. Senast var förra året när jag körde upp från Malmö till Etnografiska museet i Stockholm för att hämta material till jobbet, det var kö in i en rondell från "vårt" håll och en svart pickup tröttnar på att vänta och kör över i andra filen och in i rondellen från fel håll.
Jag har kört i Stockholm i snart 40 år och aldrig sett detta beteende. Tror nog det beror på idioter i trafiken som struntar i alla regler och dom finns överallt och inte bara i Stockholm.
 
J Jarlsgård skrev:
Huh? Vad menar du?
Om du kör 10km/tim så tar en mil en timme. Om du då ökar med 20km/timme så tar en mil 20minuter.
Alltså vinsten i tid är helt beroende på begynnelsehastigheten.
 
Blå bil. Jag. På väg rakt fram. Startat från stillastående eftersom det var bilar i rondellen när jag kom fram.

Röd bil.
Stor pickis med illgröna rörkrökarskyltar.
Kommer i 60-70 bakifrån. Rundar mig på väster sida och kör direkt höger till Statoil.
Handritad skiss av en trafiksituation med en blå bil i rondell och en röd omkörande bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag var redan inne när jag blev kapad.

Bortsett från fortkörning och omkörning i rondell och obefintlig hänsyn vid ”filbyte”. Vad gör pickisen som är rätt i den här situationen.

Vad borde jag ha gjort annorlunda.

Findus

PS. Tidigare var det ”vänsterregel” även inne i rondell. Bil i innerfil hade företräde vid filbyte. Därför gick det att trycka sig ut vid vänstersväng i rondell förutsatt att man låg före bilen i högerfilen. Enligt det nya systemet kan en bil i högerfil stänga in en medtrafikant i innerfilen. DS
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
E evertb skrev:
Om du kör 10km/tim så tar en mil en timme. Om du då ökar med 20km/timme så tar en mil 20minuter.
Alltså vinsten i tid är helt beroende på begynnelsehastigheten.
Yes fine. Men det är ju ingen som kör i 10km/h? :crysmile:

Men säg att A kör i 80km/h och B kör i 100km/h.

Sträckan är 10km som de båda kör, då kommer B komma fram ca 1.5 minuter tidigare. Så även om mitt exempel fallera (har för mig att det egentligen gäller vid 110km/h)så kan den minuten omöjligt göra såpass stor skillnad så att det är värt det?

Ja under förutsättningar att det inte rör sig om extremfall, typ att kollegan kapat ena tummen eller liknande.

Edit: Jag reserverar mig för eventuella felskrivningar och/eller kalkyleringar.
 
  • Gilla
pOma
  • Laddar…
Kör märkt firmabil varje arbetsdag skulle inte komma på tanken att inte följa trafikregler och gällande hastighet.
Är ju firmans ansikte utåt.
 
  • Gilla
Fario och 10 till
  • Laddar…
Jag lägger ingen större värdering i hur firmabilar framförs i relation till hur dom utför sitt jobb.

Kör dom som svin så ja, då kör dom som svin men dom lär ju inte vara sämre på att dra kabel eller slå spik än kollegan som kör som en tant.

Jag kör en märkt firmabil i tjänsten och kör väll kanske 3000-4500mil om året med den.

Och försöker både hålla fordonet tvättat och framföra det på ett korrekt sätt. Eftersom det finns folk som dömer hunden efter håren.
Det enda är väll att jag oftast kör för fort på 110väg dvs 120-130 men sköter man det snyggt så varför inte.
 
  • Gilla
vcx och 6 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Har länge undrat varför en del firmor verkar sakna policy om uppträdande i trafiken.

Frågan till forat är då...

Hur många av er avstår från att kontakta en entreprenör för att deras reklammärkta bilar körs aggressivt och trafikfarligt?

Jag har själv en svart lista som tenderar att bli längre och längre. Inte för att jag saknar förståelse över att någon vid ett enskilt tillfälle kan tänkas vara mindre gentlemannamässig.
Utan för att det görs i en märkt bil utan en tanke om hur det uppfattas. Därmed så kommunicerar det till mig att de inte heller bryr sig om andra saker.

Hur ser ni på saken?

Mvh Findus

PS. Jag själv kör en omärkt bil... DS
Haha ja jag brukar svära över en del företag som kör som galningar :).

White Van Man: https://en.m.wikipedia.org/wiki/White_van_man
 
  • Gilla
Diablito
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Har länge undrat varför en del firmor verkar sakna policy om uppträdande i trafiken.

Frågan till forat är då...

Hur många av er avstår från att kontakta en entreprenör för att deras reklammärkta bilar körs aggressivt och trafikfarligt?

Jag har själv en svart lista som tenderar att bli längre och längre. Inte för att jag saknar förståelse över att någon vid ett enskilt tillfälle kan tänkas vara mindre gentlemannamässig.
Utan för att det görs i en märkt bil utan en tanke om hur det uppfattas. Därmed så kommunicerar det till mig att de inte heller bryr sig om andra saker.

Hur ser ni på saken?

Mvh Findus

PS. Jag själv kör en omärkt bil... DS
Jag har en liten mental lista på firmor med såväl märkta som omärkta bilar som jag inte kommer ringa om de så vore de sista hantverkarna på jorden inom sitt skrå. Just pga sättet de framför sina fordon.

En firma hyser jag extra hårt agg mot eftersom en av deras anställda avsiktligt blockerade mitt tjänstefordon vid totalt fem omkörningsförsök. Tråkigt nog för den hantverkaren så låg det en trafikpolisbuss bakom min och karma är en bitch!

Det sista jag såg var hur stoppljusen på polisbussen tändes...
 
  • Haha
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
A alekks skrev:
Bara för att inställa mig i kören:
Jag har 16 mil till kontoret, enkel väg, kör E4 mellan Gävle och Sthlm mellan 05.00 och 07.00.
Har många firmabilar (både hantverkare som andra branscher) i mentala svartlistan och en handfull som jag varit tvungen att ta bild på för att inte göra misstaget att anlita dem.

Själv kör jag med adaptiv farthållare med Max avstånd till ev. Bil framför och använder hastighetsbegränsningen vilket innebär ca 3-5 km/h långsammare än hastighetsbegränsningen (säkerhetsmarginaler inprogrammerade, antar jag?), enligt min GPS som mäter hastigheten också. Vilket jag anser är helt rimligt att göra, men får flera gånger i månaden någon idiot som verkar tycka att det är störigt att jag inte ligger i 160 när det ändå är tomt på vägen. Hyttningar, helljusblink (jag har kontrollerat att ingen lampa i bak är trasig), någon enstaka som kör om i 150 och svänger in framför mig sinnessjukt nära och ställer sig på bromsen för att sedan åka vidare efter att ha bromsat ned till 70.
Förstår verkligen inte vad problemet är med folk.
"Jag ligger 5km/h under hastighetsgränsen varje dag i 32 mil"
"Folk verkar sura för att jag inte kör 160km/h"
Det finns mellanting, t.ex. att inte vara en bromskloss i trafiken på europaväg.
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Har länge undrat varför en del firmor verkar sakna policy om uppträdande i trafiken.

Frågan till forat är då...

Hur många av er avstår från att kontakta en entreprenör för att deras reklammärkta bilar körs aggressivt och trafikfarligt?

Jag har själv en svart lista som tenderar att bli längre och längre. Inte för att jag saknar förståelse över att någon vid ett enskilt tillfälle kan tänkas vara mindre gentlemannamässig.
Utan för att det görs i en märkt bil utan en tanke om hur det uppfattas. Därmed så kommunicerar det till mig att de inte heller bryr sig om andra saker.

Hur ser ni på saken?

Mvh Findus

PS. Jag själv kör en omärkt bil... DS

De kanske har bråttom till jobbet så kunden slipper vänta.Själv blir jag fundersam när någon kör extremt sakta då det ju är kunden som betalar för arbetstiden. I synnerhet när två man försvinner två timmar för att köpa någon reservdel de borde haft med från början.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
j.erkers
För ett antal år sedan - på den tiden jag fortfarande dagligen uppfostrade mina barn - pågick ett större renoveringsarbete i de lägenheter som ligger insprängt i vårt bostadsområde. Jag hade lärt mina barn en hel del trafikvett och berättat att på gång och cykelvägar får det inte åka bilar. Tyvärr körde de flesta bilarna som framfördes av hantverkarna vid den större (riksomfattande?) firma som skötte renoveringen i lägenheterna på GC-vägen när de körde därifrån. CG-vägen mynnade mitt emot vårt hus. Ja, ja, vad är väl lite undergrävt förtroende i min uppfostran av barnen, renoveringen tar väl slut om några månader...

Eller?

Jag ringde upp lokalkontoret och frågade vem som var ansvarig för bilarna. Han trodde jag ringt fel men fick i alla fall prata med chefen. Förklarade hur hans anställda körde (inklusive att de inte framförde bilarna fort eller vårdslöst, de körde faktisk försiktigt där på GC-vägen i alla fal) frågade om de anställda hade svårt att vrida på huvudet så att de inte kunde backa. Det blev tyst en liten stund innan han försäkrade att hans hantverkare omedelbart skulle upphöra med CG-körning. Efter ytterligare en liten paus ångrade han sig då han inte skulle kunna/hinna få tag på alla under dagen men att jag kunde räkna med att från dagen efter skulle GC-vägen vara bilfri. Det löftet uppfyllde han.

Jag hade efter detta mycket väl kunna tänka mig att anlita den firman men den finns inte längre. Jag tror att de är uppköpta.

Så visst går det att få märkta bilar att bete sig i trafiken, någon måste bara ta mod till sig berätta hur firmans bilar framförs och hur det uppfattas... Frågan är bara vem som gör sig det besväret. Du? Jag? Någon...
 
  • Gilla
Fario och 2 till
  • Laddar…
C
M marikristin skrev:
De kanske har bråttom till jobbet så kunden slipper vänta.
Så det är OK att köra som en idiot om man har bråttom? :thinking:
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Hörde en konduktör som svarade på argumentet ”jag hann inte köpa biljetten innan jag gick ombord”, han sa ”jag förstår, det är tyvärr väldigt svårt för mig att styra vad du gör innan du stiger ombord”.

Lite samma sak om man är sen, skapa en farlig/rörig trafikmiljö för andra oskyldiga.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.