Hej!

Vi planerar att köpa ett radhus som just håller på att byggas och undrar nu över isoleringen mellan husen. Väggen kommer att byggas upp enligt följande: 13 mm gips - träreglar - spalt ca 20 mm - träreglar - gips 13 mm. Utrymmet fylls med isolering, jag vet dock inte vad. Att där är en spalt mellan reglarna innebär väl att stomljud ej fortplantas vidare. Men hur är det med luftjlud? Skulle det vara värt att lägga på ytterligare ett lager med gips på sin egen vägg? Eftersom det är i byggskedet kanske man kan påverka vad isoleringen kommer att bestå av. Tips?

• wall.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna typ av konstruktion FÅR man INTE ha mellan olika bostäder pga brand och ljud. Det skall vara 2 skivlager samt även fogtätat. Ljudkravet ligger för nybyggda bostäder minst på C-klass vilket inenbär 53dB R´w vill jag minnas och för att uppnå detta krävs dubbel regel fogtätning + gummi tätning ocg 2 skivlager samt en skvätt isolering
Det du får är kanske 30dB nånstans

Tack för upplysningen. Det är informationen från säljaren som jag baserat min skiss på. Min reaktion var också att det måste vara "mer" vägg emellan, dock kan jag inte de tekniska bitarna. Jag skall kolla upp mer med byggingenjören nu när jag fått lite info här, jag antar att de följer byggregler, men jag vill gärna ha lite koll själv. Men det känns ju sunt att det är separata reglar, men så är det kanske alltid idag. Om man antar att väggen är byggd enligt norm (som mr Z skriver), gör det någon skillnad om man lägger på extra gips på sin egen vägg?

Jag tror att de står på skilda reglar i botten, som i sin tur står på en betongplatta. Om betongplattan från ett hus till nästa hänger samman, eller om de är åtskilda vet jag ej.

Byggaren skrev:
Ju tyngre vägg, ju bättre ljudisolering (gäller dock inte homogena btg.väggar som är lgh.skiljande) är tumregeln.

Isoleringsmtrl. i väggen borde vara mineralull.

Att ha skilda reglar innebär, precis som du antar, att luftljud inte överföres lika lätt från ena sidan väggen till den andra. Däremot lämnar konstruktione ingen garanti för luft- och även stomljud eftersom de antagligen står på samma regel i botten och har samma regel i topp. Flanktransmission kan därför uppstå.

:cool:
1) Tyngre väggar är alltid bättre än lätta väggar.
2) luftljudsöverföring beror mest på täthet i konstruktion, därför skall man fogtäta väggar.
3) Isolering behövs till 1/3 av volymen
4) Dubbel regelkonstruktion i gips gör man av 2 orsaker, dels pga stomljud och dels för att sänka lägsta frekvensen i konstruktionen. Ju lägre lägsta frekvens desto bättre R´w värde.
5) Avstånd är bra men det säger sig självt:)
6) Massa är bra. Och avstånd mellan massor styr se punkten 4.
7) Styvhet i konstruktion. Ju styvare konstruktionen är desto mindre svarar den mot ljudvågor.
8) Stegljud är irriterande, och är en form av stomljud dvs konstruktionen vibrerar och ger ett ljud ifrån sig. Tyngre/styvare är bra. Stegljud kommer man åt bäst där det uppstår dvs i golv.
9) En dörr på 2 kvadrat i en vägg på 20 kvadrat sänker ljudisoleringsförmågan. Beroende på klass givetvis.
10) Ett litet hål i en vägg gör att det läcker i högre frekvensband upplevs som blås ljud

Det viktigaste med en gipsvägg är:

Täthet, antal lager, samt att det är ordenligt skruvat eller limmat beronde på metod.

Jag letade runt på nätet, utan större framgång, om info hur vägg mellan två hus skall byggas. Kan någon ge tips om en länk?

Sedan vore det också intressant med en länk till grundläggande akustik för hus. T.ex. som mr Z skriver att en sådan vägg skall ha 53dB R´w. Tolkar man detta som att det är 53 dB dämpning? Alltså om familjen på ena sidan väggen samtalar (=65 dB) så kommer det igenom 12 dB? Eller det är kanske inte enkel subtraktion som gäller här.

Det finns svenskstandard där det finns fyra stycken klasserljudisolering A, B, C, D. Där A är den bästa och D den sämsta. Standard normen är C. Med R´w värde är den effektiva ljudisoleringen mätt mellan 50-3150 Hz minns inte exakt den övre gränsen men den är inte helt intressant. En 53 r´w vägg reducerar 53 dB av ljudet mellan 50 och 3150 Hz. Vilket blir då 17 dB över vid normal samtal som är 70 dB så normal subraktion är det. Dock skall det sägas att dessa värden nås enkelt om väggen utföres rätt. Du kan hitta normer på boverkets hemsida i Boverkets byggregler (BBR)

Sen finns det en uppsjö av andra saker som påverkar ljudreduktionen positivt och negativt. Hål, dörrar, rörgenomföringar är negativt. Positiva saker är att man gör väggen tät men det är ju ett minimkrav. Man kan öka ljudreduktionen ytterligare om man smäller på extra gips eller limmar mellan lager osv...

Vad gäller grundläggande akustik så vill jag minnas att jag har ett gäng inlägg i just detta ämne. Men du får gärna ställa direkta frågor så kan jag svara förhoppningsvis. Jag har luckor i min akustik kan man säga men jag har hyffsade allmän kunskaper i ämnet om man jämför med riktiga akustiker.

Ok, tack så mycket för svaren. Då fortsätter jag ställa frågor framöver, men om du redan har skrivit om något tidigare får du gärna hänvisa dit. Jag skall försöka få lite mer detaljerad information om bygget under morgondagen.

Var ligger gränsen för hörbart ljud, är det vid ca 20 dB? Med en 53 dB-vägg och 70 dB (samtal) på andra sidan hamnar man på gränsen ... Sedan har man TV och stereoapparater osv ...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.