11 515 läst · 87 svar
12k läst
87 svar
Råd om laddning av elhybrid på landet...
Du får göra om med någon timer eller Nexa-plug inkopplad också så vi får lite mer likhet med de mer uppmärksammade fallen. Kan bara hålla med Daniel när han envetet lägger in sina oneliners på temat.Inget problem med att ladda sin bil via normala uttag viktigast att se till helheten av installationen och givetvis bra uttag gärna lite bättre än det på ditt kombiuttag. Och inget blir heller så mycket bättre med andra uttagstyper variationen i vettig kvalite och utförande för CEE är vad jag sett redan stor mer lik din dåliga propp trots den enorma skillnaden i användning, spridning för dem.martin43 skrev:
Och slutligen kul och bra övning du gjort där.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 315 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 315 inlägg
Men för att spara på batteriet, vara snäll mot elnätet och plånboken (efter att effekttariff införts) vill man väl snarare ladda så långsamt som möjligt?iwe skrev:
effekttariff har jag inte lagt märke till på fakturorna, så elbolaget kan se i realtid hur mycket effekt jag eldar på. Gäller det även typ ugn, mikro?Magnus E K skrev:
Eller förstår jag fel?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 315 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 315 inlägg
Elnätsavgiften avgörs av månadens högsta förbrukning under en timme istället för (eller i tillägg till) av huvudsäkringens storlek. Men på de flesta ställen är det inte infört än och nu när det blir megakris med kollapsad totalförbrukning kanske det dröjer extra länge.iwe skrev:
Ah okej, ska hålla lite utkik. Men det borde ju elnätet informera om när det införs?Magnus E K skrev:
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Ja, det finns. När medföljande, ställbara laddare till Volvon gav upp köpte jag en ny med cee-don, men nu är det så vist ordnat att de är konstant 16A medan de nya schukoladdarna är konstant 10A. Jag skulle alltså inte med gott samvete kunna använda min nya laddare nere på stan så jag returnerade den.martin43 skrev:
Bilias säljares elkunskaper sträckte sig för övrigt inte längre än till vilka saker som passade ihop rent mekaniskt. De refererade till den blå enfascee-laddaren som ”trefas”.
Blir lite konfunderad nu...F fiskbuggaren skrev:
Är det så att Volvon har en extern laddare (på sladden)?
Jag trodde att elbilar (hybrider iaf) har laddaren inbyggd i bilen och att sladden bara är en kabel till laddboxen där säkerhetsövervakningen görs. De sladdar som har flera stift i kontakten har också övervakningsledningar med vilka bilen och laddboxen kommunicerar med varandra så att rätt laddning kan genomföras. Trodde jag...
Men det du skriver antyder att så är det inte...
Eller gör Volvo på annat sätt än VW?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 615 inlägg
De sladdar som har typ 2-don i båda ändar är som du beskriver. Sladdar som går till ”vanliga” uttag, vare sig det är schuko, trefas CEE eller enfas CEE har en laddklump på sladden med lite elektromagi i.
Båda sorternas sladdar passar till alla bilar som har typ 2-uttag på bilen.
Båda sorternas sladdar passar till alla bilar som har typ 2-uttag på bilen.
Den klumpen släpper enbart igenom strömmen och säger till bilen om och hur fort den får ladda. Det finns inget man kan kalla laddare i den.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 084 inlägg
Kan meddela att en laddstolpe gör precis samma sak
Tack för förklaringarna!
Nu har jag ju bestämt mig för att sätta upp laddbox och då undrar jag om det finns några erfarenheter?
På landet (det som denna tråd handlar om) har elektrikern föreslagit en box och hemma har det föreslagits en annan...
Landet: Norwesco ReFuel (med standardkontakt)
Hemma: Charge-amps HALO Wallbox (med fast kabel 7.5 m)
Jag lutar åt en med kontakt ute på landet eftersom vi kommer att vara där bara på sommaren och känner det som dumt att ha en laddsladd hängande utomhus 9 månader utan att den används.
Men hemma skall boxen sitta inomhus i garaget och då är det kanske mer praktiskt att inte behöva plugga i och ur i båda ändarna.
Är det OK boxar eller är någon att föredra (eller nån annan bättre)?
Nu har jag ju bestämt mig för att sätta upp laddbox och då undrar jag om det finns några erfarenheter?
På landet (det som denna tråd handlar om) har elektrikern föreslagit en box och hemma har det föreslagits en annan...
Landet: Norwesco ReFuel (med standardkontakt)
Hemma: Charge-amps HALO Wallbox (med fast kabel 7.5 m)
Jag lutar åt en med kontakt ute på landet eftersom vi kommer att vara där bara på sommaren och känner det som dumt att ha en laddsladd hängande utomhus 9 månader utan att den används.
Men hemma skall boxen sitta inomhus i garaget och då är det kanske mer praktiskt att inte behöva plugga i och ur i båda ändarna.
Är det OK boxar eller är någon att föredra (eller nån annan bättre)?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 084 inlägg