martin43 martin43 skrev:
Sant. Detsamma gäller de laddkablar som är i omlopp i verkligheten, att en del av dom är dåliga (förhoppningsvis inte från början utan snarare pga. ålder/slitage/smuts) och borde bytas ut har heller inget med standarden att göra. Men det blir varmt i eluttaget lik förbannat när de dåliga används. :)
Du får göra om med någon timer eller Nexa-plug inkopplad också så vi får lite mer likhet med de mer uppmärksammade fallen. Kan bara hålla med Daniel när han envetet lägger in sina oneliners på temat.Inget problem med att ladda sin bil via normala uttag viktigast att se till helheten av installationen och givetvis bra uttag gärna lite bättre än det på ditt kombiuttag. Och inget blir heller så mycket bättre med andra uttagstyper variationen i vettig kvalite och utförande för CEE är vad jag sett redan stor mer lik din dåliga propp trots den enorma skillnaden i användning, spridning för dem.

Och slutligen kul och bra övning du gjort där.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Magnus E K
iwe iwe skrev:
Vi har precis fått vår Superb iV, och genast blir man sugen på full effekt laddningen (för att ladda batteriet på kortast tid som möjligt).
Men för att spara på batteriet, vara snäll mot elnätet och plånboken (efter att effekttariff införts) vill man väl snarare ladda så långsamt som möjligt?
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Men för att spara på batteriet, vara snäll mot elnätet och plånboken (efter att effekttariff införts) vill man väl snarare ladda så långsamt som möjligt?
effekttariff har jag inte lagt märke till på fakturorna, så elbolaget kan se i realtid hur mycket effekt jag eldar på. Gäller det även typ ugn, mikro?
Eller förstår jag fel?
 
Magnus E K
iwe iwe skrev:
effekttariff har jag inte lagt märke till på fakturorna, så elbolaget kan se i realtid hur mycket effekt jag eldar på. Gäller det även typ ugn, mikro?
Eller förstår jag fel?
Elnätsavgiften avgörs av månadens högsta förbrukning under en timme istället för (eller i tillägg till) av huvudsäkringens storlek. Men på de flesta ställen är det inte infört än och nu när det blir megakris med kollapsad totalförbrukning kanske det dröjer extra länge.
 
  • Gilla
iwe
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Elnätsavgiften avgörs av månadens högsta förbrukning under en timme istället för (eller i tillägg till) av huvudsäkringens storlek. Men på de flesta ställen är det inte infört än och nu när det blir megakris med kollapsad totalförbrukning kanske det dröjer extra länge.
Ah okej, ska hålla lite utkik. Men det borde ju elnätet informera om när det införs?
 
Magnus E K
Ja, det är jag ganska säker på att de är tvingade att göra.
 
  • Gilla
iwe
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Finns det färdiga laddsladdar med blå CEE?

Ang Schuko skulle jag inte ha några problem med att montera ett nytt fräscht uttag bara för laddning, som monteras utan brandfarligt mtrl (utanpåliggande el på gips tex), avsäkrat till 6A och sedan ladda med 6A. Och aldrig rycka ur det under laddning.
Ja, det finns. När medföljande, ställbara laddare till Volvon gav upp köpte jag en ny med cee-don, men nu är det så vist ordnat att de är konstant 16A medan de nya schukoladdarna är konstant 10A. Jag skulle alltså inte med gott samvete kunna använda min nya laddare nere på stan så jag returnerade den.

Bilias säljares elkunskaper sträckte sig för övrigt inte längre än till vilka saker som passade ihop rent mekaniskt. De refererade till den blå enfascee-laddaren som ”trefas”.
 
F fiskbuggaren skrev:
medföljande, ställbara laddare till Volvon
Blir lite konfunderad nu...
Är det så att Volvon har en extern laddare (på sladden)?
Jag trodde att elbilar (hybrider iaf) har laddaren inbyggd i bilen och att sladden bara är en kabel till laddboxen där säkerhetsövervakningen görs. De sladdar som har flera stift i kontakten har också övervakningsledningar med vilka bilen och laddboxen kommunicerar med varandra så att rätt laddning kan genomföras. Trodde jag...

Men det du skriver antyder att så är det inte...
Eller gör Volvo på annat sätt än VW?
 
De sladdar som har typ 2-don i båda ändar är som du beskriver. Sladdar som går till ”vanliga” uttag, vare sig det är schuko, trefas CEE eller enfas CEE har en laddklump på sladden med lite elektromagi i.

Båda sorternas sladdar passar till alla bilar som har typ 2-uttag på bilen.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Den klumpen släpper enbart igenom strömmen och säger till bilen om och hur fort den får ladda. Det finns inget man kan kalla laddare i den.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Kan meddela att en laddstolpe gör precis samma sak ;)
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Kan meddela att en laddstolpe gör precis samma sak ;)
Ja, med undantag för likströms-snabbladdning.
 
Tack för förklaringarna!
Nu har jag ju bestämt mig för att sätta upp laddbox och då undrar jag om det finns några erfarenheter?
På landet (det som denna tråd handlar om) har elektrikern föreslagit en box och hemma har det föreslagits en annan...
Landet: Norwesco ReFuel (med standardkontakt)
Hemma: Charge-amps HALO Wallbox (med fast kabel 7.5 m)

Jag lutar åt en med kontakt ute på landet eftersom vi kommer att vara där bara på sommaren och känner det som dumt att ha en laddsladd hängande utomhus 9 månader utan att den används.
Men hemma skall boxen sitta inomhus i garaget och då är det kanske mer praktiskt att inte behöva plugga i och ur i båda ändarna.

Är det OK boxar eller är någon att föredra (eller nån annan bättre)?
 
Förhoppningsvis finns även en tempgivare i stickproppen också.
Synd att inte alla laddkablar kan ställas 6,8, 10, 13, 16A!
Vet inte om man i alla bilar även kan ställa max ström i bilen?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, med undantag för likströms-snabbladdning.
De har jag ingen koll på just nu så där uttalar jag inte mig.
Men de vanliga stolparna och stationerna anser jag verkligen är överprissatta för deras innehåll och komplexitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.