Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Jag har inte 16,5 Kw varianten men visst större utedel har fördel. Sen är IVT maskinen en monoblock så den blir tyngre.
Har du kompressorn inomhus ?
 
Tack för alla nya tips.

Nilan Compact P ser inte heller helt ointressant ut.
Gällande takhöjden så kommer vi att ha 2,6m i tvättstugan.
Att kunna kyla luften är mer en bonus om det nu skulle vara så att det går att lösa på ett smidigt sätt.
Att köra på två helt separata system kan jag klart se en hel del fördelar med beträffande framtida flexibilitet osv.

Databladet på panasonicenheten har jag hittat tidigare och tyckte att specarna där såg vettiga ut. Det stora problemet är att det databladet i princip är det enda man kan hitta om deras FTX aggregat. Inga priser, inga produktblad ingen info från återförsäljare. Jag har därför skickat en del mail till diverse säljare för att försöka bilda mig en uppfattning om vad det kan kosta.

Finns det några risker med att köra kyla via kanalerna förutsatt att de är kondensilolerade?

Min första tanke med detta var att försöka hitta en central enhet med FTX integrerat eller via en expansionsenhet som i det här fallet panasonic visade sig ha. Att det inte är ett optimalt system för kyla kan jag således leva med. Jag är helt nöjd med att kunna få ner temperaturen med ett par grader de allra varmaste dagarna på sommaren. I värsta fall får man väl komplettera med en mobil AC enhet i sovrummet om det skulle bli för jävligt.

Gällande bifogad bild så är placeringen av vitvarorna allt annat än spikad. Lika så gäller placeringen av golvvärmefördelare. Vattenmätarkonsolen vill jag helst inte flytta på om det går att undvika då det röret redan är förlagt i schakten som sedermera är uppfylld med bärlager och makadam.
 
  • Ritning av ett rum planerat för renovering med markerade områden för vitvaror och värmefördelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om inte så är det bara placeringen av kondensorn som är skillnaden om man kör vatten eller köldmedium mellan inne och utedel . Och en kondensor ( plattväxlare) i dessa dimensioner väger väl runt 10kg. Mer är det inte. Så skillnaden i vikt ( IVT, Nibe,Thermia väger över 100 kg i sina 8 or) beror på något annat och det är kanske därför du är missnöjd med din luftvatten.

Min luft vatten kör jag mot ett högtemp system via en 500l tank, jag kör enbart värme och låter tanken förvärma VV till den temp som tanken håller beroende på vilken temp kurvan tillverkar. Jag spetsar sedan VV i en 100l vvb och har aldrig tappat slut på vattnet trots att vi är 6 personer.
Maskinen har suttit i 2 år nu och första året hade jag COP 2,4 ( då körde jag fast kondensering 55 grader med de av tillverkaren rekommenderade inställningarna för jag tig VV ur 500l tanken) men detta har nu stigit till 3,4 ( maskinen visar ett aggregerat värde) så just nu när jag ändrat lite inställningar och kör flytande så presterar den nog närmare 4 i cop. Jag är ändå.inte riktigt nöjd, då jag ser att överhettningen ändras ( höjs) när maskinen vill dra ned effekten, jag försöker då den att bli så mkt om dig jag bara kan .
 
Redigerat:
Efter att ha tittat ytterligare på databladen från panasonic så blir jag bara mer konfunderad.
Jag tittar på modellen som heter KIT-ADC07HE5B¹ (sjätte kolumnen från vänster på sida 1)
Om jag förstår det hela rätt så har systemet en framledningstemperatur på 55 grader. Är det då vad tappvattnet kommer att värmas till och rekommenderar man inte att tappvattnet ska hålla 60 grader?

Enhetens totala effekt är på ca 7kw värmeeffekt och de rekommenderar den i hushåll på 10-150 kvm. Vårt hus kommer att bli ca 180kvm och dessutom vara öppet till nock i en större del vilket ger oss en total volym på över 450 kubikmeter.
Den rekommenderade boarean är visserligen angiven utan FTX-systemet. Gör jag rätt i att anta att denna enhet i kombination med ett FTX-aggregat med en effektivitet på minst 85,6% skulle vara mer än tillräcklig för att hålla huset varmt?
Om jag tolkar databladet rätt så levererar värmepumpen minst 4,6kw vid minus 20 grader med ett COP på 2,32.
Eftersom vi ska bygga i Skåne och inte förväntar oss allt för långa och bistra vintrar så borde det här väl räcka?
Dessutom så kommer vi att ha en kamin som ger ytterligare ca 7kw för att kunna värma på lite extra vid behov.
Att elda med kamin tillsammans med ett FTX-aggregat borde väl vara ett optimalt sätt att sprida värmen i hela huset.

Min tanke var från början att vi skulle köra på frånluftsvärmepumpen från Nibe som varit projekterad från hustillverkaren och på så vis ta tillvara på värmen från kaminen genom att köra ut det hela i golvvärmeslingorna via frånluftsvärmepumpen, något som jag nu tror är en total tankevurpa med tanke på trögheten i ett vattenburet system kombinerat med att frånluftspumpen förmodligen alltid skulle se till att hålla sina vattenreserver fulla och därmed inte ha någon större nytta av den uppvärmda luften som den fick tag på, utan snarare då genom sitt undertryck se till att suga in kall luft utifrån.
 
Det har väl gjorts en energiberäkning? Vad står det där att huset behöver för toppeffekt?
 
Där är säkerligen gjort en energiberäkning. Däremot har jag inte tagit del av den än. Lite bakgrund på det hela är att vi kör en delad entreprenad med Vårgårdahus och håller just på med de sista detaljerna inför avropet av byggsatsen. På vårt senaste möte så lyfte de frågan om hur vi ville göra med värmesystemet. Någonting jag inte har skänkt för många tankar eftersom jag antog att den biten varit färdigprojekterad via föreskriven frånluftsvärmepump.
Säljarna skruvade på sig en aning och sa då att man eventuellt föreskrivit en underdimensionerad anläggning eftersom man endast tagit hänsyn till boarea och inte den ökade volymen till följd av att huset är öppet till nock i en större del. Vad jag förstod så handlar det främst om att man inte tagit hänsyn till luftombytet och att värmesystemet skulle vara tillräckligt. Med det sagt så började jag så klart se mig omkring efter alternativa lösningar för att ha lite bättre koll och kunna bemöta deras eventuella förslag när de väl kommer. I vanlig ordning så skenade efterforskningarna iväg en aning och nu spånar jag på om man helt skulle frångått det föreslagna systemet och gjort något annat.
Efter mina efterforskningar så har jag blivit mer och mer skeptisk till att köra med frånluftsvärmepump men skulle så klart inte säga blankt nej till en Nibe F750 med FTX aggregat om det nu skulle komma till det.

Jag får kanske rent av ta och be om energikalkylerna innan jag gräver mig allt för djupt i onödan.
 
useless useless skrev:
Det behövs ett högt luftflöde för att distribuera 4-6 kW. Mycket högre flöde än normalt ventilationsflöde.
Då är det mycket bättre med en luft-luft-varmepump som kyler befintlig inneluft jämfört med att hela tiden ta in varm uteluft och kyla den.
Kollar du i FTX databladet i TS första inlägg så ligger kyleffekten på ca 1,2kW

Så länge kanalerna är kondensisolerade är det lugnt att köra kyla i dom

F750 tillvalet är inte en FTX utan bara en kanalvärmare och tilluftsfläkt.
I Skåne blir det väl som absolut kallast typ -10 så luft-vatten värmepump typ den från Panasonic eller en IVT, Nibe etc. Är utmärkt.

Föreslår:
Väggmonterad FTX
Nibe F2120-8
Luft-luft värmepump som AC. (Kyla via FTX har ganska låg effekt)
 
Tack för tipsen.

Jag ska titta lite närmare på F2120 också. Jag kanske eventuellt kan gömma undan ett fristående FTX-aggregat på något annat ställe förutsatt att det är en roterande värmeväxlare som inte kräver avfrostning och kondensavledning.

En helt annan fråga som hänger ihop med luft/vatten anläggningar. Hur förlägger man ledningarna mellan inne-delen och ute-delen på bästa sätt? Går det att förlägga ledningarna i isoleringsskiktet i plattan eller får de rent av inte lov att byggas in?
 
Ofta så borrar man ett hål i väggen och trycker igenom ledningen. Brukar vara typ 7cm diameter med isolering. Har du en monoblock typ F2120 så går det bra att lägga en vanlig 2 rör kulvert i plattan men innedelens anslutning är oftast i överkant. Nibe har olika innedelar så man kan välja.
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Kollar du i FTX databladet i TS första inlägg så ligger kyleffekten på ca 1,2kW
Ja, men i databladet i inlägg #12 anger man kyleffekter mellan 3 och 10 kW. Det är max effekt på själva värmepumpen och ingen effekt man kan få ut via tilluften på något rimligt sätt.
 
Precis, för det behövs fäktkonvektorer eller ett luftcirkulationssystem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.