Idag fortsatte vi den arkeologiska utgrävningen, på ena kortsidan av huset. Vi har skymtat stenplattor i gräsmattan, men jag trodde inte det var dubbla rader... Man undrar hur stenplattor begravs under 5 cm gräsmatta? :thinking: Stenplattor som avtäcks längs sidan av ett hus, grävmaskinerier och en delvis grävd gångväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En arkeologisk utgrävning av dubbla rader stenplattor i en gräsmatta vid ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 8 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Idag fortsatte vi den arkeologiska utgrävningen, på ena kortsidan av huset. Vi har skymtat stenplattor i gräsmattan, men jag trodde inte det var dubbla rader... Man undrar hur stenplattor begravs under 5 cm gräsmatta? :thinking:[bild] [bild]
Inte svårt. Låt bli att rensa 2 år så tar gräset snart över. Det samlar jord som blir grogrund för mer gräs. Ungefär så har vi med våra fd grusgångar...
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Konstaterat att vitlöken börjar titta upp.
Grönt vitlöksskott som sticker upp genom mörk jord och organiskt material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 6 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Inte svårt. Låt bli att rensa 2 år så tar gräset snart över. Det samlar jord som blir grogrund för mer gräs. Ungefär så har vi med våra fd grusgångar...
2 år? Så du menar att jag inte borde vara förvånad eftersom jag vet att förra ägaren inte gjort i princip nåt i trädgården på 15 år?
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Själv lyfte vi upp de under 5-8 cm gräsmatta begravda sjöstensplattorna som hade gått mellan altanen och lillstugan för att ha dem till uppfarten som redan har sådana, men från tiden då bilar var små och nätta, så det var lite kort yta som var stensatt. Nu finns det plattor för fem rader till, vilket är lite mer lagom. Och så kan vi byta ut de trasiga när vi orkar lägga om det.
Jag misstänker att de som gjorde allt verkligen gillade knott och sjösten...
Jag gillar att det är såpass enkelt att lyfta upp knotten och lägga i grus och slå ner dem igen för att få tillbaka dem i en mer synlig nivå. Och även om sjöstensplattor inte är så snygga så gör de sitt jobb. Och jag är för lat och snål för att köpa nytt.
 
Flyttat pumpen i det översvämmade diket. Isen visar var vattennivån var imorse.
Översvämmat dike med synliga isbitar och reflektioner av träd, fråga om tätning mot PEM-rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur får man tätt mot PEM-röret?
Blå pump ansluten till svart PEM-rör i ett översvämmat dike med islinjer som visar tidigare vattennivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
VidarH VidarH skrev:
Själv lyfte vi upp de under 5-8 cm gräsmatta begravda sjöstensplattorna som hade gått mellan altanen och lillstugan för att ha dem till uppfarten som redan har sådana, men från tiden då bilar var små och nätta, så det var lite kort yta som var stensatt. Nu finns det plattor för fem rader till, vilket är lite mer lagom. Och så kan vi byta ut de trasiga när vi orkar lägga om det.
Jag misstänker att de som gjorde allt verkligen gillade knott och sjösten...
Jag gillar att det är såpass enkelt att lyfta upp knotten och lägga i grus och slå ner dem igen för att få tillbaka dem i en mer synlig nivå. Och även om sjöstensplattor inte är så snygga så gör de sitt jobb. Och jag är för lat och snål för att köpa nytt.
Vad är knott? Förutom de där envisa jäklarna som ska upp i hårfästet under varma sommarkvällar...
 
  • Gilla
Rackartekla
  • Laddar…
Fortsatta förberedelser inför installation av automover. Dagens "lilla sten" var en bergknalle som sprack lätt till en början men sen blev det bara hårdare och hårdare så jag fick ge upp till slut.

Men med tanke på den utrustning jag använde så är jag mer än nöjd. :)
 
  • Bergknalle i gräsmatta som delvis är spräckt, vilket visar förberedelse för automower-installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor bergknalle i ett grävt hål i en trädgård som förberedelse för installation av automover.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävd gräsmatta med en delvis spräckt bergknalle och verktyg inför installation av automover.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd grop i trädgård med bergknalle i mitten och uppbrutna jord- och gräsytor, nära en spade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Jordyta förberedd för installation av automower omgiven av gräsmatta, stora stenar och en skottkärra i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
claym och 7 till
  • Laddar…
Excel
Har gjort vårservice på automover 420 Jag skruvade också isär planetväxeln på båda drivhjulen. Det var snustorrt. Smorde med vaselin.

Planetväxeln är tydligen en svag punkt, inte hjulmotorn som man kan tro.
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
2 år? Så du menar att jag inte borde vara förvånad eftersom jag vet att förra ägaren inte gjort i princip nåt i trädgården på 15 år?
Precis vad som är troligt. Naturen tar snabbt tillbaka det vi tagit.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
M mxjolle skrev:
Fortsatta förberedelser inför installation av automover. Dagens "lilla sten" var en bergknalle som sprack lätt till en början men sen blev det bara hårdare och hårdare så jag fick ge upp till slut.

Men med tanke på den utrustning jag använde så är jag mer än nöjd. :)
Ah du har hittat sån sten som spricker tvärs kilarna. Tips, borra hålen mer horisontellt så kanske du kan kippa bort. Stenkilar är kul att arbeta med om de inte fastnar! Älskar ljudet när stenen knäcks! :D
 
Jordfräsat klart jorden vid växthuset och börjat koppla ihop min hemmagjorda styrning för självbevattning
 
  • Jordfräst mark och DIY bevattningssystem i växthus med krukor och slangar anslutna till styrenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fräst jord vid vit växthus med startad installation för självbevattningssystem i trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lill72 och 5 till
  • Laddar…
Det var då själva "#¤%& vad ni är flitiga..
Nästan så jag får dåligt samvete, men bara nästan..
Gräsmattan antar alltmer modellen av mossmatta. Mossrivare och mängd gödning och kalk?
Plattorna (sjösten, suck) på framsidan måste bytas ut mot underhållsbara släta..
Skogsdelen (2000kvm) på tomten ska röjas.
Och....
.. nu tar jag en kopp kaffe... .
 
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 2 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Ah du har hittat sån sten som spricker tvärs kilarna. Tips, borra hålen mer horisontellt så kanske du kan kippa bort. Stenkilar är kul att arbeta med om de inte fastnar! Älskar ljudet när stenen knäcks! :D
Efter bilden togs så satte jag en kil horisontellt, krack ;)
 
  • Älska
FreQa
  • Laddar…
Jag skulle bara ta ner den döda grenen på rönnen, resten gick av bara farten...
Den skarpögde ser att jag dessutom skaffat mig ytterligare ett framtida utomhusprojekt; fixa ny "överdel" och lock till avloppsbrunnen.
 
  • Nedtagen gren från rönnträd, kapad i bitar, med verktyg och avloppsbrunn i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.