Hej! Vi håller på med vår första renovering någonsin och vill byta ut golvet i köket. När vi nu fått bort det gamla parkettgolvet så ser vi att de förra ägarna har lagt spånskivor mitt i rummet. Jag har hela tiden upplevt att golvet är ojämnt och nu fick vi reda på varför. Golvet är inte plant med dessa plattor överhuvudtaget, runt om är en relativt hög kant. Spånskivorna är inte bara fastskruvade utan verkar också vara limmade eller på annat sätt fastsatta.
Hoppas bilderna kommer upp här
Hur gör vi nu?
Vi ska lägga ett nytt klickgolv i laminat från Pergo
Hoppas bilderna kommer upp här
Hur gör vi nu?
Vi ska lägga ett nytt klickgolv i laminat från Pergo
Vad är resten av golvet? Svårt att avgöra på bilderna.
Det de har gjort är att ha öppnat upp golvet av någon orsak och sedan lagt i golvspån, som är limmat och har dessutom not och fjäder som greppar i varandra.
Har själv gjort motsvarande på ett 70-tals hus och insett att nuvarande 21mm standard inte matchar med det från 70-talet...
Det vi gjorde var att slipa så att övergången blev lång och inte märkbar efter stegdämpare och ett rätt tjockt parkettgolv. Själv hade jag 5-6m2 av 70 som byttes, men är det ett mindre rum kan det kanske vara lika bra att byta allt till samma tjocklek?
Det de har gjort är att ha öppnat upp golvet av någon orsak och sedan lagt i golvspån, som är limmat och har dessutom not och fjäder som greppar i varandra.
Har själv gjort motsvarande på ett 70-tals hus och insett att nuvarande 21mm standard inte matchar med det från 70-talet...
Det vi gjorde var att slipa så att övergången blev lång och inte märkbar efter stegdämpare och ett rätt tjockt parkettgolv. Själv hade jag 5-6m2 av 70 som byttes, men är det ett mindre rum kan det kanske vara lika bra att byta allt till samma tjocklek?
Resten av golvet är samma plastmatta som på bilderna. Huset är byggt i början på 90-talet. Köket är 12kvmDowser4711 skrev:Vad är resten av golvet? Svårt att avgöra på bilderna.
Under plastmattan har du rätt garanterat samma typ av golvspånskiva, fast några mm smalare. Om du inte har nån orsak att öppna golvet för ledningsdragningar eller liknande hade jag bara lagt på lumppapp, masonit eller vad som nu blir lagom för att få samma höjd.
Om du ska dra ledningar skulle jag starkt övervägt att byta alla 12 kvadrat.
Efter att ha provat själv skulle jag inte slipa ner det som sticker upp för att få det helt slätt.
Om plastmattan ligger bra och inte är bubblig skulle jag låta den ligga kvar.
Om du börjar ta bort den så kommer du riskera att få problem med limrester, eller gropar i spånet om du är för våldsam. Bubblor kan du till stor del hantera genom att punktera dem.
Om du ska dra ledningar skulle jag starkt övervägt att byta alla 12 kvadrat.
Efter att ha provat själv skulle jag inte slipa ner det som sticker upp för att få det helt slätt.
Om plastmattan ligger bra och inte är bubblig skulle jag låta den ligga kvar.
Om du börjar ta bort den så kommer du riskera att få problem med limrester, eller gropar i spånet om du är för våldsam. Bubblor kan du till stor del hantera genom att punktera dem.
Håller med,lägg masonit + lumppapp vid behov för att få rätt nivå.Sen blir man rätt trött på hur en del tänker,hur kan man lägga en tjockare skiva när man bygger igen golvet,obegripligt!,du borde söka upp vederbörande och spöa skiten ur hen..
Ibland ser man bara det som är rakt framför näsan, men efter att ha gått runt med vattenpass över hela golvet har jag upptäckt att golvet är ojämnt mer eller mindre överallt och inte särskilt lite heller. Upplever inte att mattan är bubblig utan det är långa stora svackor på flera olika håll. För oss som är fullständiga nybörjare, är det nu det är läge att lämna det till proffsen kanske?
Liknande trådar
-
Hur minimerar jag tjockleken på golvet i ett sovloft?
Byggmaterial & Byggteknik -
Kan jag flytspackla redan nu? Gjutit igen fåror i golvet med finbetong
Byggmaterial & Byggteknik -
Parkettgolvet
Hemma hos -
Har en gillestugan där golvet är golvet är isolerat med frigolit och träregler sen spånskiva en pål
Golv -
Höja undergolvet med extra lager golvspånskiva?
Golv