K kest skrev:
Vindlasten kan vara väl så stor
Särskilt i Dalsland när jag har varit där... Skåne är inte dåligt heller. Du har givetvis rätt. Jag ville bara exemplifiera att nypning i sågen inte är en pålitlig metod.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Vill gärna hissa varningsflagg för idén att inreda sovloft på vinden. I varje fall om det innebär en tanke på att förändra takstolarna, som i så fall behöver ersättas av helt nya mitt emellan de gamla. Golvbjälkar i limträ behöver vara i storleksordningen 90x495 mm för att klara spännvidden.
 
  • Gilla
Bkteam och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
J justusandersson skrev:
Vill gärna hissa varningsflagg för idén att inreda sovloft på vinden. I varje fall om det innebär en tanke på att förändra takstolarna, som i så fall behöver ersättas av helt nya mitt emellan de gamla. Golvbjälkar i limträ behöver vara i storleksordningen 90x495 mm för att klara spännvidden.
Hej, förlåt sent svar.

Har helt missat att du skrivit.
Aboslut har du rätt i att jag behöver förstärka om det skulle komma till att inreda. Tänkte lite korsa sen bron om jag ens kommer så långt.

Sitter än och försöker få fram fakta på om jag kan ta bort väggen där.
Funderar på att sätta balk från änden till skorsten vid köksön för säkerhetsskull..

Huset mäter 8 meter mellan väggarna
 
  • Ritning av kökslayout med måttangivelser, köksö och placering av skorsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sittställning
Någon med hjälp av bilderna kan säga något med lagom säkerhet ?
 
  • Mörk vind med träbjälkstruktur och troligtvis isoleringsmaterial synligt, sparsam belysning belyser en del av konstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätning av träbjälke med tumstock, isolering och betonggolv synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälklag och reglar i ett mörkt vindutrymme med en synlig spotlight.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett ouppvärmt vindutrymme med träbjälkar och golvbrädor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Takstolarna (om de är rätt dimensionerade) är fribärande mellan ytterväggarna och behöver inga mellanväggar som stöd.
 
Sittställning
Projektet är väl igång nu, så här ser väggen ut.
Den är ca 75mm tjock.

Hade en likadan vägg i badrummet när vi slog ut en vägg där. Vi hade 2 ST badrum precis bredvid varandra konstigt nog valde att göra ett.
 
Sittställning
Sittställning Forlowt skrev:
Projektet är väl igång nu, så här ser väggen ut.
Den är ca 75mm tjock.

Hade en likadan vägg i badrummet när vi slog ut en vägg där. Vi hade 2 ST badrum precis bredvid varandra konstigt nog valde att göra ett.
 
  • Renoveringsprojekt med träpanelvägg och osäkrade eluttag vid ett grått laminatgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.