Men då får man ha 13 mm längre skruvar än man tänkt från början.
Och hur går det med spikandet?

Stugan ska vara uppvärmd "då och då".
Vi har inte riktigt bestämt oss hur den ska användas ännu.
Kanske kvittar fuktspärren då?
Stugan är byggd 1906 och det yttersta isoleringsskiktet är packad sågspån.

ANVÄND INGEN FUKTSPÄRR

Dels har du en luftspalt inne i väggen där det kan hända konstiga saker... :) och dels har du en gammal spånisolerad vägg och på toppen skall du bara värma upp då och då...
Låt luften i rummet cirkulera i luftspalten genom en 2cm spalt i toppen och botten...
Och är du ute efter ljuddämpnig så skall ca 25% av väggen i rummet bestå av hål och isoleringen skall vara "stapelfiber"

OK, bra. Då slipper jag fuktspärra.
Inget i taket heller? Ovanför innertaket finns oisolerat loft.

Hur vet jag att jag har "stapelfiber" framför mig?

När jag hör ordet fuktspärr så tänker jag direkt på badrum.
Ni kastar väl inte vatten i sovrummet?! Ångspärr tycker jag låter bättre.
Men men jag kanske har fel?! :D

/Lars

ång- eller diffusionsspärr är bättre benämningar, men eftersom fuktspärr användes i tråden fortsatte jag med samma benämning... ;)

OK, men det säger inget om hur många dB jag får ut ur den säkert högre kostnad som den medför.
Och...är inte ånga en delmängd av begreppet fukt?
Alltså borde man väl alltid kunna använda ordet fuktspärr men bara ångspärr ibland?

Det är som ”kongolasse” skriver att man använder begreppet fuktspärr när man talar om det skikt man lägger under kakel och klinker i badrum.
Plastfolien i en vägg eller ett tak benämner vi ång/diffspärr.
Använder vi en benämning olika saker så blir det lättare missförstånd... som i den här tråden... eftersom du inte var helt tydlig med förutsättningarna så fick du en massa råd och tips som var felaktiga då de som skrev svar förutsatte en traditionell regelvägg.
Men det är roligt att diskutera, så bara det blir rätt i slutet så...
Jag kan inte räkna på akustik... och jag vet inte om du vill dämpa ljud så att grannarna inte hör eller om du skall bygga en inspelningsstudio där du inte vill ha någon efterklang... men om du upplyser oss så skall vi försöka svara - efter bästa förmåga!!! ;)

Jo, men jag har nog redan skrivit att jag vill mota bort ljudet som kommer utifrån.
Bilar, t.ex.

SORRY!
Min ouppmärksamhet!!!
Då du har ett oisolerat loft skall du nog inte göra större eller konstigare åtgärder än nödvändig/normalt då du har ett stort ljudläckage genom loftet ovanför...
Jag skulle... reglat, isolerat, satt OSB och sedan gipsat. Går utmärk att fästa genom gipsen och in i OSB:n.
Och gipsen är lättare att spackla/behandla/laga än andra skivor.

OK, men faktum är att jag har frilagt utrymmet under loftet, dvs bjälklaget där jag ska isolera (tidigare tunt lager sågspån). Så jag har möjlighet att täppa till ljudflödet även ovanifrån. Tänkte där ha gips )+ ev ett gipslager till) och undertill kraftiga bräder för syns skull (gammal stil).

Förlåt min nyfikenhet, men vad ska du ha i rummet?

Är det sovrum eller bor ni vid arlanda.

/Lars

På fråga 2 svarar vi "ja" och på fråga 3 också "ja".
Bilar och flygplan.

jag bor 15 meter från järnvägen, det var lite jobbigt i början men nu känns det skönt ::)att man har lite rörelse omkring sig, kommer nog att kännas konstigt snart, när jag sätter in nya fönster!
men det är klart att, är din närmaste granne Flygledartornet2
Arlandagatan 1
E4E4 18 MOTORVÄG
Då fattar man ju, men jag som bor så jä....himla nära jänvägen tycker nog inte att inomhus ljudet är så jobbigt, det är mer påfrestande på sommaren när man är ute hela tiden :cool:, det ljudet är ju Icke så lätt att skydda sig mot, men som sagt.....man vänjer sig.
Å snälla, ta gipset innerst mot rummet, du kan väl inte låta några skruvar bestämma, såvida du inte ska rummet som anslagstavla ;)

Det är en mil från fältet men det räcker ibland.
;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.