B byggarätt skrev:
Det låter som ni är på rätt väg...
El dragning följer principer som ofta beror på äldre teknik med tändtrådar etc...
Moderna dragningar kan ändra på och minska mängderna rör och kabel men vi är bara i början av detta!
Samtidigt med att designa hur man vill att elen ska fungera kan man spara energi och öka säkerheten också...
Plejd heter ett smart system som är bättre än många andra på några sätt!
Det brukar gillas av elektriker då det regleras utan fördröjning vilket är segt med andra enkla system

Sedan finns det ett dyrare KNX men då krävs det busskabel om fördröjningar ska undvikas
Vi drar alltså helt ny el och sliter totalt ut gamla
 
Gubben har tagit upp dörrhålet till toan för trots att vi faktiskt fick godkänt av kommunen att behålla gamla 70 dörren så vill vi ändå ha en bredare dörr inför sämre tider.
Har dragit lite flexrör och skruvat dosor.. Fick veta efter att jag hade dragit första dosan att det alltså inte behövs dubbla rör utan att dom funkar som in och utgång, där av dubbla. Skratta bäst ni vill men nu har elektrikern lite valmöjligheter när han når det där hörnet! :crysmile:
 
  • Upprivet dörrhål till toalett med bredare öppning, flexrör och dosor längs en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Regelbunden trästomme med flexrör och eldosor på en vägg under renovering, bredvid ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat rum med utvidgat dörrhål och nylagda flexrör samt väggdosor för elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dubbla rör behövs bara vid likström, men den är inte lik din ström. :cool:
 
  • Gilla
Hiréns
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Det är hopplöst att hitta justa elkillar som gör jobb på äldre anläggningar och till de önskemål jag har!
Din offert låter hyfsat billig
”Här i Sverige” är väll kanske att ta i. Möjligtvis där du bor. Sverige är ett vääldigt stort land med väldigt många olika elektriker
 
  • Gilla
Senior och 2 till
  • Laddar…
Ska bli kul att följa. Ett rejält projekt
 
  • Gilla
Hiréns
  • Laddar…
Ska ni behålla takornamentet/takprydnaden i toan? Har aldrig sett något liknande. Väldigt vackra!
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Hiréns Hiréns skrev:
Vi drar alltså helt ny el och sliter totalt ut gamla
Det är bra flexrör har nackdelen att de måste sättas fast ordentligt samt att blir lätt krökar med för liten radie...sedan bör man dra rören så att man inte kan skruva i dom så lätt...
Bra också med korta avstånd mellan dosor
 
B byggarätt skrev:
Det är bra flexrör har nackdelen att de måste sättas fast ordentligt samt att blir lätt krökar med för liten radie...sedan bör man dra rören så att man inte kan skruva i dom så lätt...
Bra också med korta avstånd mellan dosor
Hur menar du dra så man inte kan skruva åt dom? Jag sträcker ut dem så de är styva när jag klamrar fast dem
Fick alla elgrejer av elektrikern så litar på att det är saker som är lätta att jobba med för dom sen
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ska ni behålla takornamentet/takprydnaden i toan? Har aldrig sett något liknande. Väldigt vackra!
Toan sparas precis som den är och många andra skrymslen i huset får tillbaka sina snirklor bara vi fått slå på isoleringen först. Vi har en hög med snickeriglädje som vi sparat för att kunna peta tillbaka sen :D
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Hiréns Hiréns skrev:
Hur menar du dra så man inte kan skruva åt dom? Jag sträcker ut dem så de är styva när jag klamrar fast dem
Fick alla elgrejer av elektrikern så litar på att det är saker som är lätta att jobba med för dom sen
Så att man inte skruvar i elledningar när man sätter upp tavla/hylla, dvs att rören/flexslangen följer en rimligt förutsebar väg mellan dosorna
 
Hiréns Hiréns skrev:
Hur menar du dra så man inte kan skruva åt dom? Jag sträcker ut dem så de är styva när jag klamrar fast dem
Fick alla elgrejer av elektrikern så litar på att det är saker som är lätta att jobba med för dom sen
När elrören dras igenom regeln kan de vara bra att dra de ett par cm in så skruv till gipsskivorna inte kan träffa röret. Det är rätt så låg risk att det sker men du vet om Murphys lag :)
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Hiréns Hiréns skrev:
Hur menar du dra så man inte kan skruva åt dom? Jag sträcker ut dem så de är styva när jag klamrar fast dem
Fick alla elgrejer av elektrikern så litar på att det är saker som är lätta att jobba med för dom sen
Bra det var precis det jag menade att du sträcker dom och klamrar ordentligt!

Skydd mot att rören skadas av spik o skruv är kanske överkurs ?
 
Ni planerar inte in Tpnät/LAN direkt eller?
 
M MagicFingers skrev:
Ni planerar inte in Tpnät/LAN direkt eller?
Vet inte riktigt vad det är men huset har fibernät och modemet och fiberdragningen kommer flyttas till teknikhörnet bredvid var tvn blir (IP-tv). Vi har tidigare år klarat oss på wifi så vi fortsätter med wifi och inga specialportar.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Bra det var precis det jag menade att du sträcker dom och klamrar ordentligt!

Skydd mot att rören skadas av spik o skruv är kanske överkurs ?
Dom kan bara ta skada där dom går genom regeln och det är totalt 8 cm i hela huset hittills. Det mesta följer längs golvet, mellan reglarna, bakom isoleringen annars. Eller i taket. Att råka skada ett rör i efterhand är väl i princip omöjlig eftersom röret böjer sig från skruv/Spik. Alltså om du ska spika upp en tavla t.ex
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.