Hej!

Vi har köpt en lägenhet som vi nu håller på och renoverar. För att få ta ner en vägg mellan kök och matsal tog vi dit en elektriker som på ett säkert sätt tog bort de elledningar som gick i denna vägg.

När jag sedan hörde mig för lite vad han i tid/pris tar för att på ett snyggt sätt åter få ström i matsalen samt se över vår gamla 3-fas anslutning för att passa ett modernt kök (vanliga kontakter till spishäll, mikro etc.) sa han att han inte får fixa detta utan att byta ut alla uttag och ledningar i lägenheten till jordade uttag. Lägenheten (och troligtvis elen) gjordes någon gång mellan 60 (när fastigheten byggdes) och 80-talet ( innan tidigare ägare flyttade in), vilket innebär att alla uttag är ojordade förutom trefasen.

Finns det en lag som säger att om man vill göra om något elrelaterat i en lägenhet måste hela eldragningen göras om efter nuvarande standard? Eller är det bara elektrikern som försöker få in ett 2-dagars projekt?

Det här kom som en chock för oss som bara budgeterat för enklare el installationer/demonteringar.

Om man gör om en stor del måste allt göras om. Men jag tror den gränsen tolkats som 50% av anläggningen. Det låter det inte som att det handlar om i ert fall. Då kan man fortsätta med ojordat. Men det får inte blandas.

Mikael_L
Det finns lag, eller egentligen föreskrifter och regler som säger att nya utföranderegler för elanläggning inte gäller retroaktivt.
Så "din" elektriker har alltså fel.

En orörd del av anläggningen behöver ej förnyas. Smärre förändringar och utvidgningar får göras.
Nyinstallation samt större ombyggnad innebär däremot att de nyaste reglerna måste tillämpas.

Men det gäller alltså rum för rum, typ.

Men sen måste jag avrunda med lite undantag, det kan krävas ändring av elanläggning bara för att rummets konstruktion eller användning förändras, även om man inte rör en skruv i elanläggningen, och då kan det ofta jämställas med ny anläggning.
Ett par exempel:
Ojordade uttag i ett rum med isolerat golv och väggar. Byts golvmaterial så ska egentligen ny isolationsmätning göras och om det ej är godkänt måste det bytas till jordade uttag. Kan lätt hända ifall man sätter klinkersgolv.

Rummets användningsområde ändras, t.ex att man bygger ett badrum eller tvättstuga av ett rum som tidigare använts till annat, då måste alla nuvarande regler för ett sådant utrymme tillämpas, även ifall man inte tänkt ändra på något i elanläggningen.

"Allt" i det nya stora köket blir ju nu kök, och måste följa modern standard, dvs jordas. Även uttaget för taklampan. Jordfelsbrytare också, förstås, men det vill Du ha så det gör väl inget att det är ett "krav"?

Men angränsande sovrum (som är egna rum med dörr, alltså) de är det ju ingen ändring av förutsättningarna i. Skulle dock föreslå en översyn, troligen med nya (ojordade) vägguttag med petskydd när Du nu har betalt framkörningen redan. Underhåll (byte till nytillverkad likvärdig) är inte en ombyggnad. (Får även göras av "icke elektriker" bara man vet att göra det bra)

Och ärligt, hur många jordade prylar har Du i sovrummet? Hur mycket säkrare blir lägenheten av att dra fram en tråd till, som Du ändå inte använder?

Kan det vra ett missförstånd? All el i det "nya" rummet måste vara jordad. Men det borde inte behöva vara en så stor investering, om du ändå skall ha dit elektrikern.

Var för skulle jordfelsbrytare krävas av att ett rum renoveras?

D Daniel 109 skrev:
Man kommer in på hårklyveri. Om det är en ombyggnad av elinstallationen (i rummet), så skall alla uttag i den ombyggda delen skyddas av jfb.

Men är det en renovering, eller ombyggnad?

Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Om ändringen av elanläggningen blir så stor att den kan betraktas som nyinstallation eller inte kan ses som en "mindre komplettering" så kommer dagens krav att gälla vilket betyder att JFB är ett måste.

Men sätter man upp nya tapeter och byter golv och samtidigt byter ut strömbrytare och vägguttag så är det ingen nyinstallation, JFB krävs ej. Att byta FK eller utanpåliggande kabel torde gå under samma, att man ser det som underhåll av befintlig anläggning.

Nu vet jag inte varför man så prompt ska försöka undvika installation av JFB, den är väl ändå lite bra. Jag har svårare att se nyttan med jordade uttag i alla vanliga bostadsrum, så att slippa byta ut de ojordade uttagen kan jag se en poäng med.

• Gilla
Sven Thomas Jansson och 1 till
  • Laddar…
När vi ändå gjorde en större samling elarbete så lätt vi elektrikern tråda om resten av huset också. Det var inte så farligt dyrt jämfört med övrigt. Att tråda om där inget skulle ändras gick ganska fort.

Vi ville ändå byta många av apparaterna pga sprickor i plasten, slappa kontrakter och gulnad plast.

Bonus var att vi hittade en dålig koppling som det hade brunnit / svetsat i tidigare. Det antar jag hör till ovanligheterna.

Mikael_L
P petersv skrev:
Vi ville ändå byta många av apparaterna pga sprickor i plasten, slappa kontrakter och gulnad plast.
När folk frågar mig ifall de borde byta ut allt till jordat så brukar jag säga att det är väl lämpligt ifall apparaterna ändå ska bytas för att de är glappa, spruckna, fula, dåliga, och som sagt ifall man renoverar nåt rum och kanske vill ha nya fräscha samtidigt då.
Då är det ett lämpligt tillfälle att passa på och jorda allt (i rummet ifråga).

Men så länge sakerna är hela och man står ut med dem så är det ingen panik.

(Allt detta gäller alltså torra bostadsrum, i andra lokaler är det andra bud).

Jag drar dessutom alltid fram jordledare samtidigt ifall jag slangar in ny FK någonstans, även om den inte behövs just då. Så slipper någon i framtiden göra om jobbet en gång till.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Om ändringen av elanläggningen blir så stor att den kan betraktas som nyinstallation eller inte kan ses som en "mindre komplettering" så kommer dagens krav att gälla vilket betyder att JFB är ett måste.

Men sätter man upp nya tapeter och byter golv och samtidigt byter ut strömbrytare och vägguttag så är det ingen nyinstallation, JFB krävs ej. Att byta FK eller utanpåliggande kabel torde gå under samma, att man ser det som underhåll av befintlig anläggning.

Nu vet jag inte varför man så prompt ska försöka undvika installation av JFB, den är väl ändå lite bra. Jag har svårare att se nyttan med jordade uttag i alla vanliga bostadsrum, så att slippa byta ut de ojordade uttagen kan jag se en poäng med.
Jag säger inte att man ska undvika jordfelsbrytare. Den är bra att ha, men att hävda att det är ett krav när det inte är det är del.

• Gilla
kest
  • Laddar…
Mikael_L
Ja nu hade jag inte dig i tankarna när jag skrev det, utan bara lite allmänt vem som helst som kan tänkas vilja försöka undvika en JFB.

När jag läser det jag skrev ser jag ju att det verkar som att jag pekade på dig, men så var inte fallet, och jag ber om ursäkt. :oops:
Jag vet att du är tillräckligt kunnig och sansad för att inte försöka tramsa fram att man ska försöka undvika en JFB.

V.Espling V.Espling skrev:
Finns det en lag som säger att om man vill göra om något elrelaterat i en lägenhet måste hela eldragningen göras om efter nuvarande standard?
Nej absolut inte. Du ska nog tolka det som att elektrikern inte vet, för det finns ingen mig veterligen som vet exakt var gränsen går för när det ska tolkas som en ombyggnad där dagens regler på elinstallationen ska tillämpas. Det finns inga "50%".

En viktig faktor är att ingen ska tvingas till extrakostnader vid underhåll, där man akut byter trasigt elmateriel. Detta måste man få göra utan att behöva skyddsjorda alla uttag. Om man å andra sidan planerar en större ombyggnad/renovering med syfte att höja köksstandarden så tycker jag att man ska ta höjd för att se över elsystemet - det bör ligga i planen och inte komma som en överraskning. Sedan har vi lite gråzoner däremellan. Att försöka reda ut gränserna här är nog lönlöst. Man kan inte slänga sig med ord som måste här.

Det är enklare om man ser till de faktiska behoven och problemen här med de ojordade uttagen. De kanske ändå behöver bytas av åldersskäl och då kan man lika gärna sätta skyddsjordade.

Reglerna om jordat/ojordat gäller per rum, så det var nog en felsägning av elektrikern eller att ni uppfattade det fel.

Denna "rumsfråga" kommer ju automatiskt upp på bordet om man slår ut en vägg mellan matsal och kök.... Det är en gammal historia där experterna på den tiden var pragmatiska och medgav att man kunde fortsätta tillämpa de gamla reglerna om en blandning av jordat och ojordat i samma rum. Detta gamla undantag handlade om just kök, med jordade uttag vid diskbänk/spis och ojordade vid matplatsen.

Man får bara se till att avstånd mellan och placering av jordade och ojordade uttag är så att man in inbjuds till att använda dem på samma ställe. T.ex om man har ett bord emellan och dra sladden till brödrosten från det ojordade uttaget och sladden till smörgåsgrillen från ett jordade. Det finns ett gammalt mått som man kan ha som riktmärke, minst 2.5 meter mellan ett ojordat och jordat uttag.

Sedan rekommenderas ju alltid en JFB om det inte redan finns. Det bör man inte se som en onödig eller oväntad kostnad.

• Gilla
OCDennis
  • Laddar…
Jag kan berätta om ett verklighetsexempel liknande detta fast tvärtom, renovering av kök samt uppsättning av tidigare borttagen vägg till sovrum. 4 r.o.k samt badrum med tvättdel och gästtoalett. Ojordat från 1965 förutom ett enda uttag i kök samt ett jordat uttag i tvättdelen (fulel). Diazedcentral.

Kökets el modifierades med 2 nya grupper till diskmaskin och mikro. Tidigare 3-fasgrupp till spis delades upp till induktionshäll och inbyggnadsugn. Liten normkapsling med 3 dvärgar för 2 nya grupperna och en reserv. Tidigare reserv i diazed togs i bruk till kyl/frys. Nya väggen fick 2 nya uttag mot kök varav ett i bordshöjd. Ett nytt uttag mot sovrummet som annars bara skulle haft ett uttag. Därför jordades hela sovrummet då man som jag förstår det inte får nyinstallera ett ojordat. Resten lämnades orört inklusive fulelen. Ingen omtrådning av äldre FK, han drog endast jordtråd.

Detta var 2018. Ingen JFB monterades och jag tänkte aldrig på det. Jag har sålt bostaden så kan inte kolla men man kan tycka att elektrikern borde föreslagit JFB men det kan ju vara så att den gamla centralen har PEN-skena. Det verkade tydligen inte vara krav på JFB i detta fall med tanke på det uteblivna förslaget.

Nuvarande hus är spännande med en hel del fulel att reda ut :) Byggår 1969, huset har jordats och har JFB på allt utom kyl/frys. Även här är det inte omtrådat utan jordtråd har dragits in i efterhand. Kul med dosor där gröngul och röd är snurrade i samma torix. Om man nu ändå trådade jordtråd kunde man ju ha trådat om allt. Det är vit fas och svart nolla överallt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.