Jag är tämligen säker på att givaren är av pt1000-typ. Industristandard, går att hitta lite härochdär. Sök på "pt1000".

J johoda skrev:
Den får inte kontakt med utegivaren
Du kan ju börja med att mäta givaren du har innan du köper aldrig fel att ha ett hum om att åtgärder är i rätt riktning först.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du kan ju börja med att mäta givaren du har innan du köper aldrig fel att ha ett hum om att åtgärder är i rätt riktning först.
vart skall jag möta?

Jomenvisst, mät från regulatorn och ut till givaren, är det kortis eller oändligt har du ju något att börja med.

Fotografen Fotografen skrev:
Jomenvisst, mät från regulatorn och ut till givaren, är det kortis eller oändligt har du ju något att börja med.
Hur mäter jag?

Resistansmät med mutimeter, det behövs inget avancerat instrument heller utan ett korrekt värde ligger runt 1000 ohm vid 0 grader C om jag inte minns fel.

Fotografen Fotografen skrev:
Resistansmät med mutimeter, det behövs inget avancerat instrument heller utan ett korrekt värde ligger runt 1000 ohm vid 0 grader C om jag inte minns fel.
vart köper man en sådan?

Vad är det som inte händer , går shunten till max eller min, inte för att säga något sätt i trafostickproppen och prova

När jag ställer läget på handen med kontakten i och vrider till 8+ då öppnas Schengen fullt, när jag tar 8 minus så stängs shunten nästan helt. När jag ställer på tidtagaruret blinkar den 2 gånger sedan fast sken, detta betyder att tilloppstempen är under inställningen.

När jag väljer funktionen som man ”testar” med så blinkar den en gång och sedan fast sken och detta skall tydligen betyda att någotdera fel på utegivaren.

J jonaserik skrev:
Vad är det som inte händer , går shunten till max eller min, inte för att säga något sätt i trafostickproppen och prova
Men shunten rör sig bara i det läge där man ställer in manuellt. Inte i läget när man använder tiduret

Det nedre vredet ska stå på sol , . klockan/måne ska inte vara med. det övre högra är förskjutning av kurva som det heter och det är vattentempen som ökar ut till elementen, på utsidan så sitter det en givare, om du kopplar loss en tamp i den så ska shunten öppna full och kortslutes tamparna så stänger shunten helt, du får prova för att se om reglercentralen fungerar. Sen det med shuntmotorn, det svarta vredet drar du rakt ut en bit och då kan man ställa shunten manuellt på en ca värme som man vill ha. Kan bli lite för varmt eller kallt i huset men det kallnar inte ner helt

J jonaserik skrev:
Det nedre vredet ska stå på sol , . klockan/måne ska inte vara med. det övre högra är förskjutning av kurva som det heter och det är vattentempen som ökar ut till elementen, på utsidan så sitter det en givare, om du kopplar loss en tamp i den så ska shunten öppna full och kortslutes tamparna så stänger shunten helt, du får prova för att se om reglercentralen fungerar. Sen det med shuntmotorn, det svarta vredet drar du rakt ut en bit och då kan man ställa shunten manuellt på en ca värme som man vill ha. Kan bli lite för varmt eller kallt i huset men det kallnar inte ner helt
Varför skall inte klocka/måne vara med. Jag vill ju använda funktionen så att det blir kallare på natten t ex

J johoda skrev:
kallare på natten t ex
Ok det är upp till var och en att sänka på natten. Just bara en förklaring till nattsänkning, du ställer in för att sänka,tänker du vid läggdags tex kl 22:00, för att få det svalare då måste klockan ställas in på sänkning tex kl 20:00, det tar ett par timmar innan tempen sjunker, lika på morgonen , dagtemp måste då starta ca 2 timmar innan du går upp, samt att elementen blir bra heta eftersom tempen i huset ska ökas ganska snabbt. Har du manualen för centralen ?

Okey, ja den har jag kvar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.