Hej,
Har läst väldigt positivt om både luftrenare och robotdammsugare. Tänkte skaffa ena av dessa eller båda, beroende på vad vi kommer fram till här. Främsta anledningen är att frugan ofta har täppt näsa och överkonsumerar nässpray, trots städning 4-5 ggr/vecka (dammsugning/moppning). Hon har inte testats positiv för några allergier.
Tänker att om vi köper en luftrenare så blir det mindre damm och övriga partiklar i luften, vilket ger mindre smuts på golv, möbler och övrigt, och då kanske en robotdammsugare är helt onödig?
Att använda en robotdammsugare istället för en luftrenare verkar sämre än tvärtom, då det är partiklarna i luften som troligtvis orsakar detta. När de väl hamnat på golvet är det nog inte så sannolikt att de andas in i näsan.
Har läst väldigt positivt om både luftrenare och robotdammsugare. Tänkte skaffa ena av dessa eller båda, beroende på vad vi kommer fram till här. Främsta anledningen är att frugan ofta har täppt näsa och överkonsumerar nässpray, trots städning 4-5 ggr/vecka (dammsugning/moppning). Hon har inte testats positiv för några allergier.
Tänker att om vi köper en luftrenare så blir det mindre damm och övriga partiklar i luften, vilket ger mindre smuts på golv, möbler och övrigt, och då kanske en robotdammsugare är helt onödig?
Att använda en robotdammsugare istället för en luftrenare verkar sämre än tvärtom, då det är partiklarna i luften som troligtvis orsakar detta. När de väl hamnat på golvet är det nog inte så sannolikt att de andas in i näsan.
Om hon överkonsumerar nässpray i ett städat hem, behöver du inte fråga eller fundera längre. Där har du problemet och hon måste vänja sig av med det. Hon kan spraya med saltvatten, köra nässkölj eller bita ihop. Alla fungerar på sikt. Hon är långt ifrån ensam om det problemet tyvärr.
Robotdammsugare har vi en liggande i förrådet. En dyr rackare. Vill minnas det är en Miele. Det åt sladdar och skosnören, körde fast och klarade inga som helst trösklar. Du kan få den väldigt billigt om du vill. Men den löser inte din frus problem.
Robotdammsugare har vi en liggande i förrådet. En dyr rackare. Vill minnas det är en Miele. Det åt sladdar och skosnören, körde fast och klarade inga som helst trösklar. Du kan få den väldigt billigt om du vill. Men den löser inte din frus problem.
Haha du sålde inte in den bra där hon använder mycket nässpray i perioder är nog rättare sagt, när det är som besvärligast. I andra perioder inte alls men nästäppan består.Hep skrev:Om hon överkonsumerar nässpray i ett städat hem, behöver du inte fråga eller fundera längre. Där har du problemet och hon måste vänja sig av med det. Hon kan spraya med saltvatten, köra nässkölj eller bita ihop. Alla fungerar på sikt. Hon är långt ifrån ensam om det problemet tyvärr.
Redigerat:
Vi har haft det drygt 15 år.M Cameltoe skrev:
Kanonbra.
Slangen gick sönder för 1 år sedan och det fanns ersättningsprodukt som faktiskt var bättre ån original, Electrolux
För 5 år sedan lade motorn av men fanns som reservdel och var busenkelt att byta själv.
När den vi har nu tjänat ut blir det en ny centraldammsugare.
Bara kolla typ "bäst i test" mm så du får en bra och sedan lite funderande hur man ska dra rören.
Vi har vår dammsugare i garaget och dragit rören upp på vinden under isoleringen och ned i huset.
Vi har mekanisk till och från luft (ftx). Kan flödena från en luftrenare störa detta på nått sätt?GoForIt skrev:
Hon har testats men testerna visar inget.
Redigerat:
Jag kan oxå bli täppt i näsan men efter lite nässpray får ja näsblod. Nässpray struntar jag således i helt.
Så för kanske 10år sedan köpte jag en näskanna som jag sköljer med morgon och ibland på kvällen. Det är så jäkla skönt med 100% rena andningsvägar! Har rätt smutsigt på jobbet plus att jag har pollenallergi och astma sedan 33år tillbaka. Efter bastu och dusch på jobbet snyter jag rent ordentligt.
Kan inte tänka mig att ni behöver städa mer!
Med FTX och rena filter bör luften va kanon. Be henne klippa nässprayen i några månader innan du köper en massa onödiga prylar.
Så för kanske 10år sedan köpte jag en näskanna som jag sköljer med morgon och ibland på kvällen. Det är så jäkla skönt med 100% rena andningsvägar! Har rätt smutsigt på jobbet plus att jag har pollenallergi och astma sedan 33år tillbaka. Efter bastu och dusch på jobbet snyter jag rent ordentligt.
Kan inte tänka mig att ni behöver städa mer!
Med FTX och rena filter bör luften va kanon. Be henne klippa nässprayen i några månader innan du köper en massa onödiga prylar.
Vi skaffade robotdammsugare för ett tag sedan. Bästa köpet jag gjort, alla kategorier. Den kör 1-2 ggr/dag när vi inte är hemma. Aldrig haft renare.
Xiamo S5. Supernöjd. Klarar trösklar, lösa föremål och allt man kan tänka sig.
Be frugan dra ned på nässpray, kolla över ventilationen, skaffa en robot.
Xiamo S5. Supernöjd. Klarar trösklar, lösa föremål och allt man kan tänka sig.
Be frugan dra ned på nässpray, kolla över ventilationen, skaffa en robot.
Har man tilluft via ventilationskanaler bör de rengöras regelbundet.
Kan växa otrevliga saker i kanalerna.
Vi har enklare med tilluft via ventiler i väggarna på några rum och enbart utsug via ventilationskanaler.
Väggventilerna rengörs årligen och vi rengör filtret i dem. Byter ut dem när de börjar bli gamla.
Vi har enklare med tilluft via ventiler i väggarna på några rum och enbart utsug via ventilationskanaler.
Väggventilerna rengörs årligen och vi rengör filtret i dem. Byter ut dem när de börjar bli gamla.
Gjorde en kanalrensning för 2 år sen ungefär. Byter filter i aggregatet samt alla don en gång per år efter varje pollensäsong.optimum skrev:Har man tilluft via ventilationskanaler bör de rengöras regelbundet.