8 169 läst · 22 svar
8k läst
22 svar
Snedsåga staket av impregnerat trä
Sida 1 av 2
Hej!
Jag ska sätta staketspjälor av tryckimpregnerat virke, och undrar därför hur pass nödvändigt det är att såga toppen sned så vattnet lättare rinner av?
Stort tack för er hjälp!
Jag ska sätta staketspjälor av tryckimpregnerat virke, och undrar därför hur pass nödvändigt det är att såga toppen sned så vattnet lättare rinner av?
Stort tack för er hjälp!
Nödvändigt? Det är väl snarare frågan om när du vill sätta upp nytt staket igen?
Även tryckt ruttnar men det tar längre tid.
Även tryckt ruttnar men det tar längre tid.
Bästa svaret
I våg förutsätter ju att marken är i våg, vilket är långt ifrån alltid. Antingen tar man det lugnt och kapar stolpe för stolpe i kap/gersågen eller också tillverkar man sig en liten sågjigg som man trär över stolpen och sågar med fogsvans. Det krävs inget proffs för det inte.
Men nu är det ju spjälorna som ska fixas, enklast med en horisontell list som man sedan vilar cirkelsåget på. Enligt mej som inte har ett kap o gersåg. Men vilken vinkel....allt är bättre än noll tänker jag. 30 kanske?mexitegel skrev:
Ja, det har du rätt i. Fastnade på @jonaserik inlägg om 100x100 och hattar av 125x125.
Men isåfall så föranleder TS fråga inköp av en bordscirkelsåg!
Huvudsaken är ju att vattnet rinner av, resten är ju estetik.
Men isåfall så föranleder TS fråga inköp av en bordscirkelsåg!
Huvudsaken är ju att vattnet rinner av, resten är ju estetik.
Tack för svar! Har en kap- och gersåg, men är ca 500 spjälor som ska sågas så hade hoppats på att det inte var nödvändigt med snedsågning.mexitegel skrev: