Mikael_L
Då tror jag inte att du kommer få några problem i verkligheten.
En diazed 10'a tål säkerligen 16A i en 10-15min utan större problem, och längre tid än så värmer man inte ugnen, eller har full effekt på flera plattor samtidigt.

Jag hade kopplat in den på 10A, så länge du ine ska laga mat till ett helt skyttekompani så kommer det räcka till.

Om det inte i dagsläget är några problem med att säkringar går vid matlagning så kommer det säkert inte att vara några problem framöver heller.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Det kanske är som många tror att om det funkat tidigare så borde det funka även med den nya spishällen. Det enda jag tänker är att med den gamla hällen så var det ju 3 faser och 3 st 10A säkringar. Med den nya är det då alltså bara 2 faser och 2 st 10A säkringar. Förutsatt att den gamla faktiskt använde alla 3 faser (lite oklart som en del påpekat) så blir ju det möjliga effektuttaget bevisligen mindre med bara 2 faser. Eller?

Det finns många som har en spis avsäkrad med 3x10A utan problem. Då är det alltså hela spisen inklusive ugnen som matas av detta. Vidare finns det många som har elspis i lägenheter med enfasanslutning. Då är det vanliga att hela spisen inklusive ugnen har en 1x20A matning. Så jag tror att eftersom det för så många andra fungerar med en klenare matning än du har till spisen så kommer det nog att fungera för dig också. Dessutom tror jag att din nuvarande häll precis som de flesta hällar bara använder två faser. Det kan du enkelt kolla om du vill. Men 2x10A till hällen borde räcka till de flesta.

• Gilla
pelig
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Dessutom tror jag att din nuvarande häll precis som de flesta hällar bara använder två faser. Det kan du enkelt kolla om du vill. Men 2x10A till hällen borde räcka till de flesta.
Du har helt rätt angående den gamla nuvarande hällen. Jag testade skruva ur en säkring i taget och när jag skruvat ut den sista kunde jag trots det köra alla plattor på fullt! (Om nån tycker det verkar konstigt att byta ut en till synes fungerande häll så funkar den endast sporadiskt...)
Märkeffekt på den gamla 7000W, på den nya 7400W. Dvs det är nog bara koppla in den nya på samma faser/grupper och köra på. Se'n kan man förstås undvika boost-läget för att inte påfresta säkringarna alltför mkt. Case closed skulle man kanske kunna säga då

P pelig skrev:
Se'n kan man förstås undvika boost-läget för att inte påfresta säkringarna alltför mkt.
Så länge du bara använder boost-läget korta stunder skall det nog gå bra. Men det brukar inte vara svårt att följa ett sådant råd.

• Gilla
pelig
  • Laddar…
BirgitS
Skulle säga att boost-läget går bra så länge man inte använder den andra plattan på samma halva av hällen. Att ha en platta på boost och den andra avstängd är väl ungefär lika strömkrävande som att ha båda plattorna på halv effekt.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
En sista fråga tror jag. Som synes i bilderna i början av tråden ska man koppla de två faserna på plint 2 och 3 i hällen. Nu har jag ju då en femledare med stickpropp från perilexuttaget, vad göra med den 3:e fasen? Det ligger ju nära till hands att skruva in den på plint 1 i hällen, men kan man förutsätta att 1:an är blind? Jag kan självklart skruva ur säkringen till den 3:e fasen men det ser ju inte så snyggt ut...

Plint 1 är en blindplint, här kan man ”parkera” fas 3

• Gilla
pelig
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Koppla som bilden nere till vänster, särskilt om hällen kommer med installerad kabel.
Sära på brun och svart och anslut dom till var sin fas. Behåll nollan dubbel (även om det i teorien räcker med samma area som i enskild fas) som det är i den nedersta stora bilden.
Hade tänkt parkera den 3e fasen på plint 1 enligt tidigare diskussioner, men som du påpekar ska man ju faktiskt bygla grå & blå till dubbelnolla. Problemet är att det då blir väldigt trångt i perilexstickproppen. Det är inte så lätt att klämma in 2 kablar på samma plint. Vad göra? Köra nollan på bara en kabel och blindkoppla den gråa?

Hur ser kabeln ut i bägge ändar? Sitter blå & grå ihop i någon ände med en presshylsa eller har dom var sin presshylsa?

Elektriskt sätt så räcker det med en tråd (blå) som nolla i tvåfas-varianten. Det är bara vid enfas-varianten som man behöver dubbla nollan & fasen.

Om blå & grå har var sin presshylsa i bägge ändar så skulle jag satt blå tråd till nollplint å sedan grå till L3 / 1.

Blå och grå sitter inte ihop, de har varsin presshylsa. Det följer inte med någon stickpropp till den nya induktionhällen så jag tänkte helt fräckt lyfta över kabel med stickpropp från den gamla hällen. Även där är blå och grå separerade. Men då låter det som en bra variant med blindkoppling av den grå alltså.

Om du tar det gamla sladdstället med gjuten Perilex så är den fullkopplad, alltså en tråd på vardera stiftet (L1, L2, L3, N & PE), på den kan du koppla ihop blå & grå för då blir det kortslutning mellan en fas & nollan.

Den gamla sladden är inte med gjuten stickpropp, se bild. Men som sagt, trångt att få in 2 kablar i samma stift-hål.

• Öppnad elektrisk stickpropp med oljig sladd ansluten och trånga anslutningspunkter för kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.