B byggarätt skrev:
Typ!
Sedan sätter du en skarv i form av lock så att du kan komma åt röret!
Ja, en renslucka på röret och en liten inspektionslucka hade varit bra!
 
S skydiver skrev:
Ja, en renslucka på röret och en liten inspektionslucka hade varit bra!
Ja verkligen längst ner mot golvet
 
S skydiver skrev:
Jag tycker att ni skulle kunna sätta en stående regel utanpå den stående i hörnet, och sen fortsätta med liggande reglar från regel nummer 2 (till vänster om avloppet). Då kommer rörisen bra åt att jobba med rören och väggen tycker jag att borde bli precis lika stabil. Enda nackdelen blir ju lite mera köldbrygga (om det är en yttervägg), men det skulle jag säga att har väldigt liten betydelse.

[bild]
Tack! Tänkte göra precis så där men så var VVSarna så snabba att bygga klart röret nu så det är löst!
Nu till nästa problem. Finns det någon anledning att rappa upp en gammal skorstensvägg som är ur bruk? Eller borde man bara regla på den? Med reglar får man ju plats för elen också. Detta är alltså hörnet kylen ska stå i.
 
Hiréns Hiréns skrev:
Tack! Tänkte göra precis så där men så var VVSarna så snabba att bygga klart röret nu så det är löst!
Nu till nästa problem. Finns det någon anledning att rappa upp en gammal skorstensvägg som är ur bruk? Eller borde man bara regla på den? Med reglar får man ju plats för elen också. Detta är alltså hörnet kylen ska stå i.
Bygg inte in den på ett regelvidrigt sätt även om den är oanvänd idag utan se till att den är så korrekt att den går att sätta i bruk om det behövs !
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Bygg inte in den på ett regelvidrigt sätt även om den är oanvänd idag utan se till att den är så korrekt att den går att sätta i bruk om det behövs !
Svårt att förklara men i bruk tas den nog aldrig igen. Det är alltså motsatt sidan av eldstaden och samtidigt motsatt sida av vedspisen i matsalen. Det har stått en liten vedspis där på 20-talet vilket vi tror för att golvet och spjälen skvallrar om det. Spjälen är kvar och ska byggas för och golvet är överreglat med golvåsar och golvskivor redan (tidigare tegelgolv). :thinking:
Det är sen inte exakt som på ritningen utan väggen går liksom in i etapper där det är tjockare pga murning, mycket tjockare än på ritningen
 
  • Planritning av en bostad med markerade områden för hall, sovrum, kök, vardagsrum och WC, samt detaljerad skala och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hiréns Hiréns skrev:
Svårt att förklara men i bruk tas den nog aldrig igen. Det är alltså motsatt sidan av eldstaden och samtidigt motsatt sida av vedspisen i matsalen. Det har stått en liten vedspis där på 20-talet vilket vi tror för att golvet och spjälen skvallrar om det. Spjälen är kvar och ska byggas för och golvet är överreglat med golvåsar och golvskivor redan (tidigare tegelgolv). :thinking:
Det är sen inte exakt som på ritningen utan väggen går liksom in i etapper där det är tjockare pga murning, mycket tjockare än på ritningen
Inga problem... det viktiga är att inte bygga in brännbara lösningar mot gamla murstockar... utan att Använda tex utereglar i metall med slitsar som är godkända samt gips och mineralull..
 
B byggarätt skrev:
Inga problem... det viktiga är att inte bygga in brännbara lösningar mot gamla murstockar... utan att Använda tex utereglar i metall med slitsar som är godkända samt gips och mineralull..
Okej, ja det låter smart. Tack!
 
Hiréns Hiréns skrev:
Okej, ja det låter smart. Tack!
Ja det är ett vanligt problem i renoveringsprojekt att någon tidigare bygger in olika typer av problem!!!

Man tänker inte på underhåll av installationer och nästa renovering!!!
Att bygga smart är svårare än vad man tror!
En regel att försöka följa är att vara konsekvent i materialval och byggmetoder för då kan nästa människa lära sig hur det är gjort.. det är väldigt värdefullt ...
Sedan så behöver man inte överdriva antal skruvar eller spik...tänk på att sätta rör och installationer så att folk inte skruvar spikar i dom senare?

Det som skiljer proffs från amatörer är främst hur konsekvent saker är byggda
 
Jag skulle nog försöka hålla öppet för att kunna sätta en vedspis där i framtiden utan att riva bort en massa organiskt material. Tolkar det som att ni reglar om och byter alla golv och väggar, så så mycket originaldetaljer blir det väl inte oavsett, men något som skvallrar om att huset har en lång historia kan ju ändå vara trevligt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle nog försöka hålla öppet för att kunna sätta en vedspis där i framtiden utan att riva bort en massa organiskt material. Tolkar det som att ni reglar om och byter alla golv och väggar, så så mycket originaldetaljer blir det väl inte oavsett, men något som skvallrar om att huset har en lång historia kan ju ändå vara trevligt.
Jo, det är därför vi behåller vedspisen i matsalen. Byter inte ut utan bygger inåt gällande väggarna eftersom gamla väggarna var i fantastiskt skick. Golvet byts helt för det var värdelöst med mest plåt och glasburkar samt spillvirke med skruv i som isoleringsmaterial :crysmile:

Men ni tycker alltså att vi borde rappa och inte regla? Med utanpåliggande el just i det hörnet?
 
Rappa eller stålreglar tror jag på. Något som gör att det går att ändra hyfsat lätt iaf. Apropå elen, behöver det alls dras någon el den vägen?
 
  • Gilla
Hiréns
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Rappa eller stålreglar tror jag på. Något som gör att det går att ändra hyfsat lätt iaf. Apropå elen, behöver det alls dras någon el den vägen?
Bara fästa ett uttag för kylskåpet :)
 
Ja, då spelar det ju ingen större roll. I en framtid då kylskåpet eventuellt inte ska stå där kan man ju ta bort den elen då i så fall. Tänkte mer om det skulle dras el vidare där in till nästa rum eller så. Då hade jag dragit den en annan väg.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, då spelar det ju ingen större roll. I en framtid då kylskåpet eventuellt inte ska stå där kan man ju ta bort den elen då i så fall. Tänkte mer om det skulle dras el vidare där in till nästa rum eller så. Då hade jag dragit den en annan väg.
Nejdå, inte den vägen. Det är sen också ett enda stort rum nu.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det låter som ni är på rätt väg...
El dragning följer principer som ofta beror på äldre teknik med tändtrådar etc...
Moderna dragningar kan ändra på och minska mängderna rör och kabel men vi är bara i början av detta!
Samtidigt med att designa hur man vill att elen ska fungera kan man spara energi och öka säkerheten också...
Plejd heter ett smart system som är bättre än många andra på några sätt!
Det brukar gillas av elektriker då det regleras utan fördröjning vilket är segt med andra enkla system

Sedan finns det ett dyrare KNX men då krävs det busskabel om fördröjningar ska undvikas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.