Furu fodergolv med smala bräder och glipor i ett rum med öppen dörr och två personer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
I färd med att fixa ytskikt i en lägenhet i tvåfamiljsvilla från 1945. Frågan gäller golven i I 2 sovrum (10 resp 12 kvm) och i hallen. I nuläget fodergolv av furu (träslaget är min gissning). Smala bräder ca 8cm med en del glipor. Funderade först på att slipa och såpaskura men undrar om det är värt tiden för dessa fodergolv.

Skulle vilja ha råd om följande alternativ:
1. Slipa och såpaskura fodergolvet
2. Lägga massivt furugolv och såpaskura
3. Lägga furuparkett och såpaskura.
Vill helst inte bygga för mycket på höjden och vill ha en bra känsla att gå på där golvet inte buktar sig med tiden.
Vilken tjocklek behöver jag på massivt furugolv till en bredd på ca 135mm?

Ursäkta den dåliga bilden.

Tack!

• Inredning i ett äldre rum med synligt brädgolv, möbler och datorarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
1. Är undergolvet målat?
I så fall får man räkna med att det har runnit ner färg i springorna och att den färgen blir kvar vid en slipning.

På bilden är det målat men i rummen vi ska åtgärda är de inte målade. Just nu en heltäckningsmatta på.

N Nilisa skrev:
[bild] Hej!
I färd med att fixa ytskikt i en lägenhet i tvåfamiljsvilla från 1945. Frågan gäller golven i I 2 sovrum (10 resp 12 kvm) och i hallen. I nuläget fodergolv av furu (träslaget är min gissning). Smala bräder ca 8cm med en del glipor. Funderade först på att slipa och såpaskura men undrar om det är värt tiden för dessa fodergolv.

Skulle vilja ha råd om följande alternativ:
1. Slipa och såpaskura fodergolvet
2. Lägga massivt furugolv och såpaskura
3. Lägga furuparkett och såpaskura.
Vill helst inte bygga för mycket på höjden och vill ha en bra känsla att gå på där golvet inte buktar sig med tiden.
Vilken tjocklek behöver jag på massivt furugolv till en bredd på ca 135mm?

Ursäkta den dåliga bilden.

Tack!
Hej! Du kallar det "fodergolv"? Hur menar du?
Om du ska lägga nåt ovanpå som är 135 brett och skruva i spånten får du tänka dig för lite. Ett massivt golv 28 eller tjockare skall helst ligga direkt på reglarna med lumppapp mellan. Skruvar du ett massivt golv direkt på detta massiva kan du nog få problem. Det rör sig. Däremot en furuparkett funkar, men då får du ju längdskarvar.
Jag hade slipat det som är. Utan tvekan.

Det finns 14x135-137mm massiva furugolv som du kan skruva i ditt gamla undergolv (fodergolv) om möjligt skulle jag hellre lägga 20-21mm tjockt finns i samma bredder.
Ett annat förslag är att du i så fall lägga det nya golvet tvärsöver för att fördela rörelserna i massiva trägolven.
Självklart kan du lägga furulamell 14-15mm tjockt men där är bredderna större 155-195mm breda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.