A
Hej,

Har ett hus med trådlös wifi (Google Wifi). Det når tyvärr inte ut till gästhuset.
Det går inte att köra via elen för det är olika kablar som försörjer byggnaderna.

Det jag vill ha: Google wifi > accesspunkt > 30 meter mellan byggnaderna > accesspunkt > google wifi.

Kan någon vänligen rekommendera någon accesspunkt eller liknande som man kan sätta på utsidan av husen och de ska vara kopplade till mitt google wifi i båda byggnaderna.

Tack!
 
Om det är teoretiskt möjligt att dra tråd och Eftersom Google Wi-Fi stöder ett trådat backhaul är nog den tekniskt sätt bästa lösningen att du kompletterar din(a) existerande accesspunkter med en ytterligare som du sätter i gästhuset med en Cat6 i mellan. Du får allt på samma ssid och ser alla accesspunkter i gränssnittet
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Det enda mesh-systemet som eventuellt skulle klara det där tror jag är Unify's prylar med två utomhusantenner. Men långt från säkert/stabilt med 30m. https://unifi-mesh.ui.com/#products
Googles mesh är alldeles för klent för att klara sånt, dessutom måste ju mesh-puckarna stå inomhus så ska inte bara klara 30m utan också ta sig igenom 2 väggar. Nä isf får du byta ut till bättre grejer men blir ju en kostnad på ett gäng tusen isf samt som sagt inte säkert att det funkar ändå.
Jag hade valt att lägga ner jobbet med att gräva ner en kabel, några timmars jobb som man har igen på ett driftsäkrare nät.
 
  • Gilla
Erik Ahnqvist1
  • Laddar…
Jag har med goda resultat använt radiolänkar för att skicka internet mellan byggnader. Har använt ubiquitis nano m2. På båda ställena jag installerade det köpte jag detta färdigkonfigurerade paketet https://www.lohelectronics.se/kommunikation/tradlosa-bryggor/korta-avstand-1km/tradlos-brygga-small
Bara till att koppla in och ställa in nätverket med lösenord och ssid så är det färdigt. Accesspunkten man får med har jag inte använt men det va billigare att ta paketet än bara radiolänkarna.

Råkar ha två radiolänkar till salu om det är intressant, finns i skåne
 
  • Gilla
Woundedknee och 2 till
  • Laddar…
Jag har ett tplink Deco mesh och ca 40 meter ned till fårhuset där jag har en Wi-Fi kamera. Ställde ena pucken i fönstret mot gården och det fungerar alldeles utmärkt.
Har dessutom en tplink strömbrytare i garaget och dit är det 45 meter åt andra hållet och det fungerar också. Men jag fick hänga brytaren på utsidan av garageväggen.
 
A
P Prodigys skrev:
Jag har med goda resultat använt radiolänkar för att skicka internet mellan byggnader. Har använt ubiquitis nano m2. På båda ställena jag installerade det köpte jag detta färdigkonfigurerade paketet [länk]
Bara till att koppla in och ställa in nätverket med lösenord och ssid så är det färdigt. Accesspunkten man får med har jag inte använt men det va billigare att ta paketet än bara radiolänkarna.

Råkar ha två radiolänkar till salu om det är intressant, finns i skåne

Skulle jag då kunna använda den accessounkten jag får med för att skapa ett trådlöst nätverk i gästhuset?
 
Jag har Googles mesh i en fastighet och ubiquity mesh I en annan.
I Google fastigheten har jag 3 byggnader med en puck i varje, varav en försörjer jag med en Netgear matning via elen (tjocka stenväggar). Någon annan variant än trådar eller via el(låtsas trådar) vet jag ej om det är möjligt.
ubiquity meshen kör jag på en gård med ungefär samma avstånd mellan byggnader. kör med bas + två förstärkare som jag har riktat mot de andra byggnaderna, varav jag har haft en utomhus i ett år vilket den här överlevt. Den är klart mkt starkare men saknar tyvärr möjligheten att tråda utan du måste köra med dessa förstärkare som sätts i eluttag.
Jag skulle definitivt försöka utröna om det inte går att tråda Google meshen på ngt sätt.
 
Nanobeam AC är det man använder till detta.
 
  • Gilla
FaffeF
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nanobeam AC är det man använder till detta.
Men den fungerar väl inte med deras mesh system?
 
Mesh hit och mesh dit.

det blir en ethernetbrygga av länken varken mer eller mindre. Det är ju bara sätta en ap i bortre änden av länken så har du täckning där, använd samma ssid som i första huset. Mesh-teknik är ju i flrsta hand användbart när man inte kan ansluta sina ap’s via tråd till nätverket eller när man är väldigt lat, och inget av det är ju problemet här.
 
  • Gilla
  • Haha
FaffeF och 2 till
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Skulle jag då kunna använda den accessounkten jag får med för att skapa ett trådlöst nätverk i gästhuset?
Ja det går men den stödjer bara 802.11.n så beroende på hastighetskrav är den inte optimal.
 
Kör själv Ubiquitis Nanobeam Gen 2 på jobbet. Länkar från grannfastigheten, ca 300m, ej fri sikt. från en vägg till en mast, sen vidare från masten till en annan mast 300m till, ej heller där fri sikt. Riktat in dem med ögonmått endast. Latency på under 10ms över dessa två radiolänkar. Mycket enkla att använda med också kraftfulla.
 
  • Gilla
Kungen_283746 och 2 till
  • Laddar…
A
Tack för alla svar. Är lite anti att dra en kabel då hela gräsmattan redan är full av kablar, avlopp, vatten, fiber, osv. Det är på landet så det blir lite mer saker i gräsmattan. Men det blir väl att dra en kabel till i gräsmattan då.
 
tommib
Men kör en nanobeam då. Det kommer fungera utmärkt och du slipper gräva.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Men kör en nanobeam då. Det kommer fungera utmärkt och du slipper gräva.
*host* Två! *host*
 
  • Gilla
Kemisten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.